Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização

					View Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização
Published: 2020-12-07

Dossier Articles

  • MUDANÇAS DE PODER NA CASA DE FORÇAS: EUROPA, EDUCAÇÃO SUPERIOR E ONDAS SÍSMICAS DE DESLOCAMENTOS

    Susan L. Robertson
    547-568
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.66953
  • TECNOCIÊNCIA, INDUSTRIALIZAÇÃO E PESQUISA NA FINANCEIRIZAÇÃO RADICAL DO CAPITALISMO E DA EDUCAÇÃO SUPERIOR

    João dos Reis Silva Júnior, Everton Henrique Eleutério Fargoni
    569-581
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.62143
  • WORLD-CLASS UNIVERSITIES AS A CONCEPT IN DISPUTE IN HIGHER EDUCATION

    José Vieira de Sousa
    582-598
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.62191
  • PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO E PRODUÇÃO DO CONHECIMENTO NO BRASIL: PANORAMA, DESAFIOS E PERSPECTIVAS

    João Ferreira de Oliveira, Mário Luiz Neves de Azevedo
    599-620
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.64525
  • “Publish or perish”:

    Matheus Estevão Ferreira da Silva
    621-636
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.61514
  • A HISTORICAL-CULTURAL ANALYSIS OF THE ACADEMIC PRODUCTIVE PROFILE IN A GRADUATE PROGRAM IN EDUCATION .

    Ana Ignez Belém Lima, Edjôfre Coelho Oliveira, Artur Bruno Fonseca Oliveira
    637-652
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.61479
  • UNA DÉCADA EVALUANDO LA CALIDAD DEL POSGRADO EN MEXICO (2008-2018)

    Josefina Patiño Salceda, Armando Alcántara
    653-669
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.67009
  • INTERNACIONALIZAÇÃO E TRANSNACIONALIZAÇÃO NA PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO NO BRASIL: ALGUNS EMBATES

    Ana Paula Hey, Afrânio Mendes Catani, Antonio Marcos Amorim
    670-687
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.62129
  • REDES DE PESQUISA COMO PROPOSTA INTEGRADORA PARA A INTERNACIONALIZAÇÃO DO CONHECIMENTO EM CONTEXTOS EMERGENTES

    Marilia Costa Morosini, Egeslaine de Nez
    688-703
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.62131
  • MIGRATORY MOVEMENTS AND INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION

    José Alberto Antunes de Miranda, Paulo Fossatti
    704-727
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.60789
  • LA INSTITUCIÓN EN LA GLOBALIZACIÓN NEOLIBERAL: CONSIDERACIONES DESDE UNA PERSPECTIVA DE LA GESTI´´ON UNIVERSITARIA

    Alejandro Elias Ochoa Arias, Jesús Lara-Coronado
    728-745
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.62165
  • AVALIAÇÃO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR E PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO: TENSÕES, MUDANÇAS E PERSPECTIVAS

    Lúcia Maria de Assis, Aline Fagner Carvalho Costa, Pedro Isaac Ximenes Lopes, Daniela Fernandes Gomes
    746-762
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.62178
  • DEMOCRATIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR: UM OLHAR SOBRE A FORMAÇÃO DE PROFESSORES NA MODALIDADE A DISTÂNCIA

    Raquel Hissae Nagase, Ana Paula de Souza Santos, Maria Luisa Furlan Costa
    763-775
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.62107
  • PERSPECTIVE HISTORY OF PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION IN BRAZIL: the constitution of teaching in higher education in times of globalization.

    Elisabete Ferreira Borges
    776-794
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.62030

Artigos

  • THEORY OF COGNITIVE LOAD: APPROXIMATION OF IDEAS AND CONCEPTS

    Andressa Falcade, Ilse Abegg, Laís Falcade
    795-810
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.64208
  • STANDARDIZATION OF THE PERFORMANCE OF LATIN UNIVERSITIES FROM 2015 TO 2019 ACCORDING TO SPECIALIZED RANKING CONSULTANTS

    João Pedro Mardegan Ribeiro
    811-826
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.65152
  • FOOD AND NUTRITION EDUCATION AT HIGH SCHOOL: ENSINO MÉDIO TÉCNICO: AN INTERDISCIPLINARY APROACH

    Soraia Correa Mercante, Lucirlândia Sheila De Morais Rufino, Juliana Vieira Nunes, Poliana Simões Lyra, Ingrid Raphaela Souza Silva, Português
    827-840
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.64539
  • THE IMPLEMENTATION OF THE SCHOOL GROUP IN THE MUNICIPALITY OF CRUZEIRO DO SUL/ACRE

    Maria Irinilda da Silva Bezerra, Ademárcia Lopes de Oliveira Costa
    841-855
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.64358
  • RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESS

    Karla Mendonça Menezes, Carolina Braz Carlan Rodrigues, Vanessa Candito, Félix Alexandre Antunes Soares
    856-873
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.63980
  • THE LIBERATING PERSPECTIVE OF EDUCATION: AN ANALYSIS OF FREIRE'S THOUGHT AND HIS CONTRIBUTIONS IN CONTEMPORANEITY

    Flavia Cavalcante Nicolis de Medeiros
    874-889
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.64860
  • POSSIBILITIES OF FORMATION A FEMALE IDENTITY FROM THE PAGES OF THE JOURNAL DIÁRIO DOS CAMPOS – FROM 1910 TO 1930

    Karina Regalio Campagnoli
    890-905
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.64346
  • TO DISCIPLINE AND EMBARASS: THE CHILD-BODY AND HIS/HER (NON)SPACE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS

    Aline Cristiane Ribeiro Ferreira dos Santos, Aliandra Cristina Mesomo Lira
    906-922
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.64193
  • PEDAGOGICAL PRESS: THE NEWSLETTER NOSSO RUMO (OUR COURSE) IN THE OFFICIALIZATION OF A NEW REPRESENTATION OF MEMORY IN MARINGÁ (1984 – 1987)

    Daniella Domingues Alvarenga Marques, Elaine Rodrigues
    923-939
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.64518
  • WHY EDUCATION FOR TRAFFIC IN SCHOOL?

    Elmir Jorge Schneider
    940-953
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.64914
  • ACCESS TO POSTGRADUATE: SOME TRAJECTORIES AND EXPERIENCES OF ACCESS BY AFFIRMATIVE ACTIONS

    Márcia Basília de Araújo, Santuza Amorim da Silva
    954-968
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.64404
  • TEACHER´S PRECEPTIONS ABOUT TEACHING ENGLISH IN A SMALL CITY IN SANTA CATARINA STATE

    Cremilda Martins Fuerst, Rosana Mara Koerner
    969-984
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.64424
  • WHEN EDUCATING THROUGH RESEARCH BECOMES AN ACTIVE METHODOLOGY

    Paula Patrícia Barbosa Ventura
    985-1001
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.64818
  • PEDAGOGICAL PRACTICES IN SCIENCE IN A SCHOOL OF THE FIELD

    Valdenir de Souza Coutinho, Ilma Ferreira Machado
    1002-1016
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.64627
  • TRAPS IN THE LABYRINTH: POLITICAL-PEDAGOGICAL CONFORMATION TO THE NEOLIBERAL EDUCATIONAL AGENDA AND ITS IMPACT ON TEACHING WORK

    Rosivaldo Pereira de Almeida, Sandra Valéria Limonta Rosa
    1017-1029
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.61788
  • A EXPERIÊNCIA DE OCUPAR E AS PRÁTICAS FORMATIVAS: OCUPAÇÕES SECUNDARISTAS EM MINAS GERAIS EM 2016

    Luis Antonio Groppo, Mara Aline Oliveira, Douglas Franco Bortone, Juliana Pereira, Priscilla Nayara de Morais, Andreia da Silva
    1030-1047
    DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.63727