BOOKS, GUNS, EDUCATION: ON A REGRESSIVE DEVICE

Authors

  • Alexandre Fernandez Vaz Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil / Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), Brasília, Distrito Federal, Brasil, alexfvaz@uol.com.br https://orcid.org/0000-0003-4194-3876
  • Nubia Almeida Lourenço Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, Brasil, nubialourenco@icloud.com https://orcid.org/0009-0009-6908-2773
  • Leonardo Cartagena Miron Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, leonardo.psico.ufsc@gmail.com https://orcid.org/0009-0004-7416-5411

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49ied.especial.78901

Keywords:

Brasil Paralelo; Brazilian Civil-Military Dictatorship; Cultural Industry; Education.

Abstract

The difficulty of working through the past of violence and authoritarian forces in Brazil reaches a top point in the challenge of the memory of the civil-military dictatorship that began in 1964. This paper results from a research about a pedagogical device that takes part in this dispute, the revisionist film 1964: Brazil between guns and books, produced by Brasil Paralelo. It analyzes the content and some of the technical and aesthetic options that are also substantial for the narrative construction. The propose is to make an immanent critique of the material and, when the analytical frame is ready, to take in account the picture as a symptom and also observing it in some of its consequences for the education (Bildung) – or its failure – in the contemporary world.

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Author Biographies

Alexandre Fernandez Vaz, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil / Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), Brasília, Distrito Federal, Brasil, alexfvaz@uol.com.br

Doutor em Ciências Humanas e Sociais (Dr. Phil.) pela Gottfried Wilhelm Leibniz Universität Hannover, Alemanha; Professor Titular da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), onde coordena o Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea (NEPESC). Pesquisador CNPq.

Nubia Almeida Lourenço, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, Brasil, nubialourenco@icloud.com

Mestranda em Psicologia Social pela Universidade de São Paulo (USP), graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), foi bolsista de iniciação científica (PIBIC/UFSC/CNPq), vinculada ao Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea (NEPESC – UFSC).

Leonardo Cartagena Miron, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, leonardo.psico.ufsc@gmail.com

Graduado em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), foi bolsista de iniciação científica (PIBIC/UFSC/CNPq), vinculado ao Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea (NEPESC – UFSC).

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Published

2024-09-01

How to Cite

VAZ, A. F.; LOURENÇO, N. A.; MIRON, L. C. BOOKS, GUNS, EDUCATION: ON A REGRESSIVE DEVICE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. ed.especial, p. 694–708, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49ied.especial.78901. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/78901. Acesso em: 20 dec. 2024.