BOOKS, GUNS, EDUCATION: ON A REGRESSIVE DEVICE

Authors

  • Alexandre Fernandez Vaz Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil / Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), Brasília, Distrito Federal, Brasil, alexfvaz@uol.com.br https://orcid.org/0000-0003-4194-3876
  • Nubia Almeida Lourenço Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, Brasil, nubialourenco@icloud.com https://orcid.org/0009-0009-6908-2773
  • Leonardo Cartagena Miron Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, leonardo.psico.ufsc@gmail.com https://orcid.org/0009-0004-7416-5411

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49ied.especial.78901

Keywords:

Brasil Paralelo; Brazilian Civil-Military Dictatorship; Cultural Industry; Education.

Abstract

The difficulty of working through the past of violence and authoritarian forces in Brazil reaches a top point in the challenge of the memory of the civil-military dictatorship that began in 1964. This paper results from a research about a pedagogical device that takes part in this dispute, the revisionist film 1964: Brazil between guns and books, produced by Brasil Paralelo. It analyzes the content and some of the technical and aesthetic options that are also substantial for the narrative construction. The propose is to make an immanent critique of the material and, when the analytical frame is ready, to take in account the picture as a symptom and also observing it in some of its consequences for the education (Bildung) – or its failure – in the contemporary world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre Fernandez Vaz, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil / Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), Brasília, Distrito Federal, Brasil, alexfvaz@uol.com.br

Doutor em Ciências Humanas e Sociais (Dr. Phil.) pela Gottfried Wilhelm Leibniz Universität Hannover, Alemanha; Professor Titular da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), onde coordena o Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea (NEPESC). Pesquisador CNPq.

Nubia Almeida Lourenço, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, Brasil, nubialourenco@icloud.com

Mestranda em Psicologia Social pela Universidade de São Paulo (USP), graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), foi bolsista de iniciação científica (PIBIC/UFSC/CNPq), vinculada ao Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea (NEPESC – UFSC).

Leonardo Cartagena Miron, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil, leonardo.psico.ufsc@gmail.com

Graduado em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), foi bolsista de iniciação científica (PIBIC/UFSC/CNPq), vinculado ao Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea (NEPESC – UFSC).

References

: O BRASIL entre armas e livros. Direção: Filipe Valerim e Lucas Ferrugem. São Paulo: Brasil Paralelo, 2019. Disponível em: https://youtu.be/yTenWQHRPIg?si=qk7izXpYfvF2AUF-. Acesso em: 30 mar. 2024.

ADORNO, Theodor W. Was bedeutet: Aufarbeitung der Vergangenheit. In: Gesammelte Schriften, vol. 4. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1997a, p.555-572.

ADORNO, Theodor W. Erziehung nach Auschwitz. In: Gesammelte Schriften, vol. 10.1. Frankfurt am Main, Suhrkamp, 1997b, p 674-690.

ADORNO, Theodor W. Negative Dialektik. In: Gesammelte Schriften, vol. 6. Frankfurt am Maim: Suhrkamp, 1997c.

ADORNO, Theodor W.; EISLER, Hanns. Composing for the Film. Nova York: Continuum, 1994.

ARENDT, Hannah. Eichmann in Jerusalem: a report on the banality of evil. Londres/Nova York: Peguin, 2006.

BENJAMIN, Walter. Sprache und Geschichte: philosophische Essays. Dietzingen: Reclam, 2021.

CARVALHO, Luiz Maklouf. O cadete e o capitão: a vida de Jair Bolsonaro no quartel. São Paulo: Todavia, 2019.

CASTRO, Celso Côrrea Pinto de. General Villas Bôas: conversa com o comandante. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2021.

CHAFUEN, Alejandro. The 2021 Ranking of Free-Market Think Tanks Measured by Social Media Impact. Forbes, 30 mar de 2021. Disponível em: https://www.forbes.com/sites/alejandrochafuen/2021/03/30/the-2021-ranking-of-free-market-thinktanks-measured-by-social-media-impact/?sh=57f1b54b77f6. Acesso em: 11 fev. 2024.

FRANCO, Mariana. La “teoría de los dos demonios”: un símbolo de la posdictadura en la Argentina. A Contra corriente, Vol. 11, No. 2, Winter 2014, 22-52.

FREUD, Sigmund. Luto e melancolia. São Paulo: Cosac Naify, 2011, 144 p.

GASPAR, Malu. A organização: a Odebrecht e o esquema de corrupção que chocou o mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere: os intelectuais, o princípio educativo, jornalismo. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2001.

HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor W. Dialektik der Aufklärung: philosophische Fragmente. Gesammelte Schriften (Adorno), vol. 3. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1997.

KANT, Immanuel. Kritik der reinen Vernunft. Frankfurt am Maim: Suhrkhamp, 1974.

NOBRE, Marcos. Limites da democracia: de 2013 ao governo Bolsonaro. São Paulo: Todavia, 2022.

PLATÃO. A República. São Paulo: Perspectiva, 2010.

SAFATLE, Vladimir. Só mais um esforço: como chegamos até aqui ou como o país dos “pactos”, das “conciliações”, das “frentes amplas” produziu seu próprio colapso. Belo Horizonte: Vestígio, 2022.

SCHWARZ, Roberto. Seja como for. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

SONTAG, Susan. Contra a interpretação e outros ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

STARLING, Heloísa. A máquina do golpe: 1964: como foi desmontada a democracia no Brasil (vol. 1: Engrenagens militares e apoio externo). São Paulo: Companhia das Letras, 2024.

TÜRCKE, Christoph. Erregte Gesellschaft. Philosophie der Sensation. Munique: C. H. Beck, 2002.

VALDÍVIA, Márcia Barros. A felicidade infeliz de Maysa Matarazzo em tempos do American Way of Life. Reflexões sobre a boemia paulistana nos anos 50. Cordis: Revista Eletrônica de História Social da Cidade, [S. l.], n. 12, 2015. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/cordis/article/view/21940. Acesso em: 29 mar. 2024.

VICTOR, Fábio. Poder camuflado: os militares e a política, do fim da ditadura à aliança com Bolsonaro. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

VIEIRA, Luiz Renato. Consagrados e malditos: os intelectuais e a editora Civilização Brasileira. Brasília: Thesaurus/UnB, 1998.

Published

2024-09-01

How to Cite

VAZ, A. F.; LOURENÇO, N. A.; MIRON, L. C. BOOKS, GUNS, EDUCATION: ON A REGRESSIVE DEVICE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. ed.especial, p. 694–708, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49ied.especial.78901. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/78901. Acesso em: 26 sep. 2024.