MAPPING THEETHICAL, A ESTHETIC AND EMANCIPATORY POSSIBILITIES OF GOOD PRACTICES IN HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.78947

Keywords:

Higher Education, Good Practices, Emancipation

Abstract

In this article we present the basic theoretical and methodological principles that underpin our conception of teaching, learning and training in higher education. We argue that "good practice" does not refer to approaches that follow straight lines, with a beginning, middle and end. This is why we present cartography as a teaching method and policy. We understand that the contemporary world challenges us in the ethical exercise of educating new generations and that aesthetic experiences can be an alternative path to an instrumental rationality that has failed to move from heteronomy to emancipation. Finally, we present an experience report on a course, with the students' narratives to provide material support for our propositions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Teacher Leiliane Domingues da Silva, Federal Fluminense University

PhD student in Science, Technology and Inclusion at the Fluminense Federal University - UFF. Substitute teacher at the Faculty of Teacher Training of the State University of Rio de Janeiro - FFP/UERJ.

Teacher Dagmar de Mello e Silva, Federal Fluminense University

Associate Professor at Fluminense Federal University - Faculty of Education/SFP, permanent professor in the Postgraduate Doctorate in Science, Technology and Inclusion (PGCTIn) and Postgraduate Doctorate in Education (PPGE) programs.

References

BACHELARD, G. A formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto Editora, 1996.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2014.

CSIKSZENTMIHALYI, M. Flow: A psicologia do alto desempenho e da felicidade. São Paulo: Objetiva, 2020.

DE LA TORRE, S. Polinizando mi vida: La Trayectoria vital de un professor. Colômbia: Letrame Editorial, 2011.

DELEUZE, G., GUATTARI, F. Mil platôs. Rio de Janeiro: Editora 34, 2011.

DELEUZE, G. Proust e os Signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz & Terra, 2019.

FOUCAULT, M. O corpo utópico, as heterotopias. São Paulo: n-1 Edições, 2013.

GALLO, S. Em torno de uma Educação Menor. Educação & Realidade. v. 27, n. 2, p.169-178, jul./dez. 2002.

GUATTARI, F. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Editora Vozes, 2010.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: A educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

KASTRUP, V. A invenção de si e do mundo: uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

KOHAN, W. Paulo Freire, mais do que nunca: uma biografia filosófica. Belo Horizonte: Vestígio, 2019.

KOHAN, W. A infância da educação: o conceito devir-criança. Lugares da infância: filosofia. Rio de Janeiro: Lamparina, p.51-68, 2004.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista brasileira de Educação, p. 20-28, 2002.

MIRZOEFF, N. O direito a olhar. ETD - Educação Temática Digital, v.18, n.4, p.745- 768, 2016.

NICOLESCU, B. O manifesto da transdisciplinaridade. São Paulo: Trion Editora, 1999.

RANCIÈRE, J. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: Estética e Política. São Paulo: Editora 34, 2009.

SILVA, D.; MARTON, S. Autoformação e experiência sensível em “Filosofia com crianças”. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação. n.18, p.124-141, 2012.

Published

2025-04-30 — Updated on 2025-07-08

Versions

How to Cite

DOMINGUES DA SILVA, Leiliane; DE MELLO E SILVA , Dagmar. MAPPING THEETHICAL, A ESTHETIC AND EMANCIPATORY POSSIBILITIES OF GOOD PRACTICES IN HIGHER EDUCATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 1, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i1.78947. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/78947. Acesso em: 6 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.