MAPPING THEETHICAL, A ESTHETIC AND EMANCIPATORY POSSIBILITIES OF GOOD PRACTICES IN HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.78947Keywords:
Higher Education, Good Practices, EmancipationAbstract
In this article we present the basic theoretical and methodological principles that underpin our conception of teaching, learning and training in higher education. We argue that "good practice" does not refer to approaches that follow straight lines, with a beginning, middle and end. This is why we present cartography as a teaching method and policy. We understand that the contemporary world challenges us in the ethical exercise of educating new generations and that aesthetic experiences can be an alternative path to an instrumental rationality that has failed to move from heteronomy to emancipation. Finally, we present an experience report on a course, with the students' narratives to provide material support for our propositions.
Downloads
References
BACHELARD, G. A formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto Editora, 1996.
CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2014.
CSIKSZENTMIHALYI, M. Flow: A psicologia do alto desempenho e da felicidade. São Paulo: Objetiva, 2020.
DE LA TORRE, S. Polinizando mi vida: La Trayectoria vital de un professor. Colômbia: Letrame Editorial, 2011.
DELEUZE, G., GUATTARI, F. Mil platôs. Rio de Janeiro: Editora 34, 2011.
DELEUZE, G. Proust e os Signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz & Terra, 2019.
FOUCAULT, M. O corpo utópico, as heterotopias. São Paulo: n-1 Edições, 2013.
GALLO, S. Em torno de uma Educação Menor. Educação & Realidade. v. 27, n. 2, p.169-178, jul./dez. 2002.
GUATTARI, F. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Editora Vozes, 2010.
HOOKS, B. Ensinando a transgredir: A educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.
KASTRUP, V. A invenção de si e do mundo: uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
KOHAN, W. Paulo Freire, mais do que nunca: uma biografia filosófica. Belo Horizonte: Vestígio, 2019.
KOHAN, W. A infância da educação: o conceito devir-criança. Lugares da infância: filosofia. Rio de Janeiro: Lamparina, p.51-68, 2004.
LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista brasileira de Educação, p. 20-28, 2002.
MIRZOEFF, N. O direito a olhar. ETD - Educação Temática Digital, v.18, n.4, p.745- 768, 2016.
NICOLESCU, B. O manifesto da transdisciplinaridade. São Paulo: Trion Editora, 1999.
RANCIÈRE, J. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: Estética e Política. São Paulo: Editora 34, 2009.
SILVA, D.; MARTON, S. Autoformação e experiência sensível em “Filosofia com crianças”. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação. n.18, p.124-141, 2012.
Published
Versions
- 2025-07-08 (2)
- 2025-04-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Leiliane Domingues da Silva, Dagmar de Mello e Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



