RACIALIZATION OF THE CURRICULUM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.79107

Keywords:

Curriculum, Social Movement, Race/ethnicity, Gender Identity

Abstract

This work presents the developments of the research from the Notice of the Institutional Program of Scientific Initiation/Federal University of Espírito Santo (Piic/UFES) 2022/2023 on the psychology curriculum of UFES. The Pedagogical Project of the Course (PPC) - which guides the construction of the course, syllabus, bibliography, internships, mandatory and optional subjects, is created by the teachers, following the guidelines of the MEC. From the analyses of the data of this research, it is possible to perceive that the PPC reflects the narcissistic pact of whiteness, insofar as it is marked by the absence of other authors, especially black, indigenous and trans people. Thus, it becomes necessary to understand the action of social movements as a movement of educators, as well as promoters of insurgent subjects from the praxis of each movement.

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Author Biographies

João Otávio Vieira Carvalho Almeida, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil, joaootavio64@hotmail.com

Graduando de psicologia pela Universidade Federal do Espírito Santo, integrante do Grupo de Pesquisa Infâmias Resistências (UFES) e integrante do Coletivo Ocupação Psicanalítica - ES.

Luziane de Assis Ruela Siqueira, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil, luzianesiq@gmail.com

Doutora em Educação pela UFES, Professora Adjunta do Departamento de Psicologia e da Pós-Graduação em Psicologia Institucional/UFES. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Infâmias Resistências.

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Published

2024-12-20

How to Cite

ALMEIDA, J. O. V. C.; SIQUEIRA, L. de A. R. RACIALIZATION OF THE CURRICULUM. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 3, p. 1893–1908, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i3.79107. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79107. Acesso em: 22 dec. 2024.