EFFECTS OF PLACE ON INEQUALITIES IN ACCESS TO HIGHER EDUCATION: THE CASE OF THE STATE OF RIO DE JANEIRO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i2.75439

Keywords:

Efeitos de Lugar; A miséria do Mundo; Pierre Bourdieu; Educação Superior; Desigualdades.

Abstract

The expansion of admissions to higher education in Brazil in the 2000s and 2010s was the result of public policies to increase the net attendance rate (TFL), combined to reduce social and regional inequalities. This article explores the concepts of "appropriated physical space" and "reified social space" addressed by Pierre Bourdieu (2003) in The Misery of the World, specifically in the text "Effects of Place", in order to verify whether the expansion of places in the State of Rio de Janeiro has achieved an expression of democratization, considering not only the distribution of access opportunities in the different immediate geographical regions of the State but also the per capita household income profile of students. We used data from the 2000 and 2010 censuses in the analysis, and the results point to the maintenance of inequalities, highlighting the presence of the state as an essential actor in the project of democratizing higher education.

KEYWORDS: Effects of Place; The Misery of the World; Pierre Bourdieu; Higher Education; Inequalities.

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Author Biographies

Alexandre Ramos de Azevedo, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), Brasília, Distrito Federal, Brasil, alexandre.azevedo@inep.gov.br

Pesquisador do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep) e doutorando em educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF), onde também é membro do Laboratório sobre Acesso e Permanência na Educação Superior – LAP/UFF.

Hustana Maria Vargas, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, Rio de Janeiro, Brasil, hustanavargas@id.uff.br

Professora da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF), onde coordena o Laboratório sobre Acesso e Permanência na Educação Superior – LAP/UFF.

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Published

2023-08-29

How to Cite

AZEVEDO, A. R. de; VARGAS, H. M. EFFECTS OF PLACE ON INEQUALITIES IN ACCESS TO HIGHER EDUCATION: THE CASE OF THE STATE OF RIO DE JANEIRO. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 2, p. 358–377, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i2.75439. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75439. Acesso em: 16 aug. 2024.