LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i2.75007

Keywords:

Escuta; Infância; Diálogo; Educação Emancipadora.

Abstract

The article presents the results of research, of a theoretical nature, which aimed to identify and analyze the contributions of Paulo Freire and Loris Malaguzzi on the issue of listening in early childhood education. For the analysis, works by Paulo Freire were used, especially Pedagogy of Autonomy and Pedagogy of the Oppressed, and the interview given by Loris Malaguzzi to Lella Gandini in dialogue with scholars of his work. The results show resonances in the legacy of these two educators in which listening occupies a central place in their works and in their childishly educative lives. It concludes that listening is at the base of its conceptions, not only as a pedagogical tool, but, above all, as a posture of respect and ethical, aesthetic and political commitment with everyone involved in the educational process of children.

KEYWORDS: Listen; Childhood; Dialogue; Emancipating Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Regina Paulo da Silva, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS), São Paulo, Brasil, martarps@uol.com.br

Doutora em Educação pela UNICAMP. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Infâncias, Diversidade e Educação – GEPIDE (PPGE/USCS) e do Grupo de Estudos e Pesquisa Paulo Freire (PPGE/USCS).

Tatiana Baptista Donato, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS), São Paulo, Brasil, tatiana.donato@uscsonline.com.br

Pedagoga pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul. Bacharel em História pela USP.

Fernanda Dantas Lacerda, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS), São Paulo, Brasil, fernanda.lacerda@uscsonline.com.br

Pedagoga pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul.

Andréia Priscila Pinto, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS), São Paulo, Brasil, andreia.pinto@uscsonline.com.br

Pedagoga pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul. Agente de Organização Escolar. 

References

BOBBIO, A. La pedagogia di Loris Malaguzzi. Per una ‘nuova’ idea di bambino. RELADEI, Santiago de Compostela, v. 9, n. 2, p. 85-93, dez. 2020. Disponível em: https://revistas.usc.gal/index.php/reladei/article/view/7517. Acesso em: 12 set. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9769-diretrizescurriculares-2012&category_slug=janeiro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 29 set. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. v. 1. Brasília: MEC, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Educinf/eduinfparqualvol1.pdf. Acesso em: 29 set. 2021.

CIVAROLO, M. M. De Malaguzzi y Reggio Emilia no se vuelve siendo el mismo. RELADEI, Santiago de Compostela, v. 9, n. 2, p. 49-55, dez. 2020. Disponível em: https://revistas.usc.gal/index.php/reladei/article/view/7517. Acesso em: 17 ago. 2021.

DAHLBERG, G.; MOSS, P.; PENCE, A. Qualidade na educação da primeira infância: perspectivas pós-modernas. Porto Alegre: Penso, 2019.

FOCHI, P. S. A criança é feita de cem: as linguagens em Malaguzzi. In: REDIN, M. M.; FOCHI, P. S. Infância e Educação Infantil II: linguagens. São Leopoldo: Ed. UNISINOS, 2014. p. 06-21.

FREIRE, P. Professora Sim, Tia Não: Cartas a quem ousa ensinar. 3. ed. São Paulo: Olho d’água, 1993.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 58.ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019a.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 67.ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019b.

FREIRE, P. A Educação na Cidade. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Unesp, 2001.

FREIRE, P. Educação como Prática da Liberdade. 26. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, P.; GUIMARÃES, S. Partir da infância: diálogos sobre a educação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

KOHAN, W. O. Paulo Freire e a (sua) infância educadora. In: SILVA, Marta R. P. da; MAFRA, J. F. (org.). Paulo Freire e a Educação das Crianças. São Paulo: BT Acadêmica, 2020a. p. 84-100.

KOHAN, W. O. Tempos da infância: entre um poeta, um filósofo, um educador. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 46, p. 1-16, 2020b. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/QcvjH8zScrWNTZLkshWwKCj/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 10 jan. 2023.

MALAGUZZI, L. História, ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999. p. 59-104.

MARAFON, D. Educando a Criança com Paulo Freire: por uma pedagogia da Educação Infantil – A Realização do Ser Mais. 2012. 203 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2012.

OLIVEIRA, R. C. D. “Agora eu…”: um estudo de caso sobre as vozes das crianças como foco da pedagogia da infância. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

RINALDI, C. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e aprender. 7. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

RINALDI, C. La pedagogía de la escucha: La perspectiva de la escucha desde Reggio Emilia. Trad. Emy Denis González. In: Innovations in Early Education. The International Reggio Exchange. v. 8. n.4, 2001. p. 01-04. Disponível em: https://www.bama.org.ar/sitio2014/sites/default/files/_archivos/merkaz/Jomer_on_line/rh_pedagogia_escucha.pdf. Acesso em: 24 ago. 2021.

SILVA, M. R. P. da. Por uma Educação Infantil emancipatória: a vez e a voz das crianças e de suas professoras. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 58, p. 83-100, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/12370/8365#. Acesso em: 27 out. 2021.

SILVA, M. R. P. da; FASANO, E. Crianças e infâncias em Paulo Freire. In: SILVA, M. R. P. da; MAFRA, J. F. (org.). Paulo Freire e a educação das crianças. São Paulo: BT Acadêmica, 2020. p. 57-82.

SILVA, M. R. P. da. Criança, infância e cidadania: diálogos de inspiração em Paulo Freire. Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 28, n. 1, p. 359-379, jan./abr. 2021a. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/10088/114116097. Acesso em: 27 set. 2021.

SILVA, M. R. P. da. Paulo Freire e as crianças: um convite à infância. Inter-Ação, Goiânia, v.46, ed. especial, p. 1009-1019, set. 2021b. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5216/ia.v46ied.especial.68463. Acesso em: 20 set. 2021.

ZITKOSKI, J. J. Condicionado/Determinado. In: STRECK, D. et al. (org.). Dicionário Paulo Freire. 2.ed. rev. ampl. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 137-139.

Published

2023-09-04

How to Cite

SILVA, M. R. P. da; DONATO, T. B.; LACERDA, F. D.; PINTO, A. P. LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZI. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 2, p. 488–503, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i2.75007. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75007. Acesso em: 22 nov. 2024.