LISTENING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: A DIALOGUE WITH PAULO FREIRE AND LORIS MALAGUZZI
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v48i2.75007Keywords:
Escuta; Infância; Diálogo; Educação Emancipadora.Abstract
The article presents the results of research, of a theoretical nature, which aimed to identify and analyze the contributions of Paulo Freire and Loris Malaguzzi on the issue of listening in early childhood education. For the analysis, works by Paulo Freire were used, especially Pedagogy of Autonomy and Pedagogy of the Oppressed, and the interview given by Loris Malaguzzi to Lella Gandini in dialogue with scholars of his work. The results show resonances in the legacy of these two educators in which listening occupies a central place in their works and in their childishly educative lives. It concludes that listening is at the base of its conceptions, not only as a pedagogical tool, but, above all, as a posture of respect and ethical, aesthetic and political commitment with everyone involved in the educational process of children.
KEYWORDS: Listen; Childhood; Dialogue; Emancipating Education.
Downloads
References
BOBBIO, A. La pedagogia di Loris Malaguzzi. Per una ‘nuova’ idea di bambino. RELADEI, Santiago de Compostela, v. 9, n. 2, p. 85-93, dez. 2020. Disponível em: https://revistas.usc.gal/index.php/reladei/article/view/7517. Acesso em: 12 set. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9769-diretrizescurriculares-2012&category_slug=janeiro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 29 set. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. v. 1. Brasília: MEC, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Educinf/eduinfparqualvol1.pdf. Acesso em: 29 set. 2021.
CIVAROLO, M. M. De Malaguzzi y Reggio Emilia no se vuelve siendo el mismo. RELADEI, Santiago de Compostela, v. 9, n. 2, p. 49-55, dez. 2020. Disponível em: https://revistas.usc.gal/index.php/reladei/article/view/7517. Acesso em: 17 ago. 2021.
DAHLBERG, G.; MOSS, P.; PENCE, A. Qualidade na educação da primeira infância: perspectivas pós-modernas. Porto Alegre: Penso, 2019.
FOCHI, P. S. A criança é feita de cem: as linguagens em Malaguzzi. In: REDIN, M. M.; FOCHI, P. S. Infância e Educação Infantil II: linguagens. São Leopoldo: Ed. UNISINOS, 2014. p. 06-21.
FREIRE, P. Professora Sim, Tia Não: Cartas a quem ousa ensinar. 3. ed. São Paulo: Olho d’água, 1993.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 58.ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019a.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 67.ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019b.
FREIRE, P. A Educação na Cidade. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
FREIRE, P. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Unesp, 2001.
FREIRE, P. Educação como Prática da Liberdade. 26. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, P.; GUIMARÃES, S. Partir da infância: diálogos sobre a educação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
KOHAN, W. O. Paulo Freire e a (sua) infância educadora. In: SILVA, Marta R. P. da; MAFRA, J. F. (org.). Paulo Freire e a Educação das Crianças. São Paulo: BT Acadêmica, 2020a. p. 84-100.
KOHAN, W. O. Tempos da infância: entre um poeta, um filósofo, um educador. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 46, p. 1-16, 2020b. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/QcvjH8zScrWNTZLkshWwKCj/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 10 jan. 2023.
MALAGUZZI, L. História, ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999. p. 59-104.
MARAFON, D. Educando a Criança com Paulo Freire: por uma pedagogia da Educação Infantil – A Realização do Ser Mais. 2012. 203 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2012.
OLIVEIRA, R. C. D. “Agora eu…”: um estudo de caso sobre as vozes das crianças como foco da pedagogia da infância. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
RINALDI, C. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e aprender. 7. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.
RINALDI, C. La pedagogía de la escucha: La perspectiva de la escucha desde Reggio Emilia. Trad. Emy Denis González. In: Innovations in Early Education. The International Reggio Exchange. v. 8. n.4, 2001. p. 01-04. Disponível em: https://www.bama.org.ar/sitio2014/sites/default/files/_archivos/merkaz/Jomer_on_line/rh_pedagogia_escucha.pdf. Acesso em: 24 ago. 2021.
SILVA, M. R. P. da. Por uma Educação Infantil emancipatória: a vez e a voz das crianças e de suas professoras. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 58, p. 83-100, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/12370/8365#. Acesso em: 27 out. 2021.
SILVA, M. R. P. da; FASANO, E. Crianças e infâncias em Paulo Freire. In: SILVA, M. R. P. da; MAFRA, J. F. (org.). Paulo Freire e a educação das crianças. São Paulo: BT Acadêmica, 2020. p. 57-82.
SILVA, M. R. P. da. Criança, infância e cidadania: diálogos de inspiração em Paulo Freire. Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 28, n. 1, p. 359-379, jan./abr. 2021a. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/10088/114116097. Acesso em: 27 set. 2021.
SILVA, M. R. P. da. Paulo Freire e as crianças: um convite à infância. Inter-Ação, Goiânia, v.46, ed. especial, p. 1009-1019, set. 2021b. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5216/ia.v46ied.especial.68463. Acesso em: 20 set. 2021.
ZITKOSKI, J. J. Condicionado/Determinado. In: STRECK, D. et al. (org.). Dicionário Paulo Freire. 2.ed. rev. ampl. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 137-139.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.