DIGITAL EDUCATION AND CYBERDEMOCRACY: CHALLENGES IN THE AGE OF THE VIOLENT CULTURE OF CANCELLATION
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v49i2.79027Keywords:
Digital Violence; Digital Education; Cyberdemocracy; Culture of Cancellation.Abstract
Violence has always permeated human relationships, only the ways in which it is carried out have varied over time. Currently, one of the ways in which it presents itself is digital cancelations, which cause serious psychosocial repercussions. The aim of this article was to identify these repercussions and the method used was a literature review. The results were analyzed from a psychosocial perspective with an interdisciplinary bias. Digital violence is one of the hallmarks of current relationships and is one of the main repercussions of cancellations. It extends to consumer relations, since moral values have been co-opted as market values, infringing fundamental democratic rights. Joint action between public authorities, technology companies and users is essential if legislation, the structure of the network and digital education are to create a truly democratic, non-violent cyberspace.
Downloads
References
BRASILEIRO, F. S.; DE AZEVEDO, J. V. Novas práticas de linchamento virtual: fachadas erradas e cancelamento de pessoas na cultura digital. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, São Paulo, v. 19, n. 34, p. 81-91, 2020. Disponível em: http://revista.pubalaic.org/index.php/alaic/article/view/640. Acesso em: 3 mar. 2024.
CAMILLIS, L. L.; DORNELES, L. F. Cancelamento social como limitação à liberdade de expressão: entre o direito de efetuar denúncias públicas e o linchamento virtual. Revista de Direito, Inovação, Propriedade Intelectual e Concorrência, Santa Catarina, v. 8, n. 1, p. 42-59, 2022. Disponível em: https://indexlaw.org/index.php/revistadipic/article/view/8682. Acesso em: 12 out. 2022.
CASTRO, L. H. S. “Eu tenho minha carreira bem bonita lá fora”: O cancelamento de Karol Conká no Big Brother Brasil 21 por uma perspectiva de fãs. 2023. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2023. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/263845. Acesso em: 20 fev. 2024.
CORDEIRO, A. P.; MARTINS, T. A. L. A “cultura do cancelamento”: contribuições de um olhar sociológico. Revista Extraprensa, São Paulo, n. 15 (Especial), p. 29-47, 2022. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/extraprensa/article/view/194383. Acesso em: 12 out. 2022.
DE SOUZA COSTA, L.; DA SILVA, M. A. A cultura do cancelamento nas interações virtuais como prática da intolerância. Revista Pretextos, Belo Horizonte, v. 7, n. 13, p. 40-50, 2023. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/pretextos/article/view/31539. Acesso em: 9 fev. 2024.
DOMINGUES, J. A. Da veneração ao repúdio: como a cultura do cancelamento transformou a imagem pública de J.K. Rowling em comunidades digitais de fãs no Brasil. 2023. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - (Escola de Comunicação e Artes - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2023. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27164/tde-27112023-103227/en.php. Acesso em: 20 fev. 2024.
ELIAS, I. S. C. Discurso de ódio contra mulheres: estudo sobre a cultura do cancelamento proferido nas mídias sociais e análise de caso. 2023. Dissertação (Mestrado - Programa de Pós-graduação em Direito) - Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, Santa Catarina, 2023. Disponível em: http://repositorio.unesc.net/handle/1/10083. Acesso em: 20 fev. 2024.
FIEKER, S. J. S.; DE ALMEIDA, D. A. L. O papel do estado na proteção da liberdade e a regulação do discurso de ódio na internet. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, São Paulo, v. 9, n. 11, p. 819–836, 2023. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/12527. Acesso em: 6 mar. 2024.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas S.A., 2002.
GOMES, G. C.; SANTOS, K. C. A. S.; SOUZA, Y. E. R.; NASCIMENTO, G. S. Impactos da pandemia covid-19 para a visibilidade da cultura do cancelamento nas redes sociais. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, São Paulo, v. 7, n. 11, p. 314–336, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.51891/rease.v7i11.3071. Acesso em: 28 fev. 2024.
LEMOS, A. Isso (não) é muito Black Mirror: passado, presente e futuro das tecnologias de comunicação e informação. Salvador: EDUFBA, 2018.
LOPES, M. A. P. A cultura do cancelamento no dispositivo midiático: subjetividade e prática de si. Revista do GEL, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 146-164, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.21165/gel.v19i1.3225. Acesso em: 23 set. 2023.
MARTINEZ, C. O. Identidade, identificação e segregação: linchamentos virtuais e a cultura do cancelamento. Leitura Flutuante - Revista do Centro de Estudos em Semiótica e Psicanálise, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 77-94, 2022. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/leituraflutuante/article/view/56340. Acesso em: 12 out. 2022.
PEREIRA, C. S.; SILVA, J. S. D.; RIOS, M. C.; VALLE, E. F. M.; SILVA, J. F. A Sombra Social na Cultura do Cancelamento: Uma Análise a partir do BBB 2021. Intercom, Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 46, p. 1-16, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/interc/a/pP3DMjpqwqj7Wy9ZLFJn7pd/. Acesso em: 6 mar. 2024.
PRESTES, V. R.; NEGREIROS, E. S. O excesso de positividade, a cultura do cancelamento e as novas formas de vigilância social. Revista Percurso, Maringá, v. 13, n. 2, p. 135-148, 2021. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/Percurso/article/view/62189. Acesso em: 28 jan. 2024.
RATTIGUERI, L. A. V. Os impactos jurídicos da cultura do cancelamento no Brasil. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, São Paulo, v. 9, n. 10, p. 6868–6884, 2023. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/12489. Acesso em: 5 mar. 2024.
SOARES, S. S. D.; FERREIRA, L. L. C.; SANTOS, M. V. A massa produto(ra) da cultura do cancelamento na era da pós-verdade. Sapere Aude, Belo Horizonte, v. 14, n. 28, p. 618-639, 2023. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/index.php/SapereAude/article/view/31797. Acesso em: 3 jan. 2024.
TABASNIK, R. C. “O Brasil tá vendo”: os enquadramentos sobre a cultura do cancelamento nas relações performáticas entre o Big Brother Brasil 21 e as audiências do Twitter. 2023. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2023. Disponível em: http://repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/12432. Acesso em: 2 fev. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Samara Sousa Diniz Soares, Lucas Lopes Campos Ferreira, Mariana França Mendes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.