EXPERIENCES IN VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS: AN ANALYSIS WITH LAW STUDENTS IN MONTES CLAROS/MG
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.78985Keywords:
Legal Education; Virtual Environment; Territoriality; Montes Claros.Abstract
The article guides discussions about Digital Information and Communication Technologies (TDICs) in higher education and the opening of distance learning courses in undergraduate courses. The objective is to share the results of a survey carried out with students from two Law courses, in the city of Montes Claros, about their experiences in virtual learning environments. Authors from legal education and TDICs in dialogue with studies on territory are adopted as theoretical references. The data was produced in online focus groups, and the analysis focuses on territorialities. The results show that students reflect on the teaching-learning processes and move between territories (from virtual to in-person). It is expected to contribute to discussions within law courses and education policies.
Downloads
References
ABREU, N.; BALDANZA, R. F.; GONDIM, S. M. G. Os grupos focais on-line: das reflexões conceituais à aplicação em ambiente virtual. JISTEM - Journal of Information Systems and Technology Management, v. 6, n. 1, p. 5–24, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jistm/a/7B4hf9XhN96G7RNdJ6kCSPx/?lang=pt. Acesso em: 16 mar. 2025.
ARANTES, V. A.; VALENTE, J. A.; MORAN, J. M. Educação a distância: pontos e contrapontos. Summus Editorial, 2011.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto, Augusto
Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
BITTAR, E. C. Estudos sobre ensino jurídico: pesquisa, metodologia, diálogo e cidadania. 2. ed. rev. Modificada, atual. e ampl. São Paulo: Atlas, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 05 CNE/CES, de 17 de dezembro de 2018. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de graduação em Direito. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104111-rces005-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 16 mar. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº. 2.117, 06 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a oferta de carga horária na modalidade de Ensino a Distância - EaD em cursos de graduação presenciais ofertados por Instituições de Educação Superior - IES pertencentes ao Sistema Federal de Ensino. Brasília, DF, 2019. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-2.117-de-6-de-dezembro-de-2019-232670913. Acesso em: 16 mar. 2025.
COSTA, B. S. Educação a distância e ensino jurídico no Brasil: um debate necessário. Revista de Pesquisa e Educação Jurídica, v. 4, n. 1, p. 1-17, 2018. Disponível em: https://www.indexlaw.org/index.php/rpej/article/view/4063. Acesso em: 16 mar. 2025.
GATTI, B. A..Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Líber Livro Editora, 2005.
HAESBAERT, R. Viver no limite: território e multi/transterritorialidade em tempos de in-segurança e contenção. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.
HAESBAERT, R. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à
multiterritorialidade. 13ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2021.
HENRIQUES, A.; MEDEIROS, J. B. Metodologia Científica na Pesquisa Jurídica. 9. ed., rev. e reform. São Paulo: Atlas, 2017.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34. 1999.
MACHADO, A. A. Ensino jurídico e mudança social. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
MORAN, J.; MASETTO, M.; BEHRENS, M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000.
OLIVEIRA, R. M.; CORRÊA, Y.; MORAES, A. Ensino remoto emergencial em tempos de Covid-19: formação docente e tecnologias digitais. Revista Internacional de Formação de Professores. Itapetininga: São Paulo. v. 5, e020028, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/ rifp/article/view/179/110. Acesso em: 16 mar. 2025.
TORI, R. Educação sem distância: mídias e tecnologias na educação a distância, no ensino híbrido e na sala de aula. São Paulo: Artesanato Educacional, 2022.
VIVÊNCIA. In: DICIO, Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2023. Disponível em: https://www.dicio.com.br/vivencia/. Acesso em: 16 mar. 2025.
Published
Versions
- 2025-07-10 (2)
- 2025-04-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cláudia Letícia Moura Prates, Cristiane Mendes Netto, Maria Celeste Reis Fernandes de Souza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



