SCHOOL FAILURE IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: TRENDS, APPROXIMATIONS AND RUPTURES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i2.78881

Keywords:

Public Education; Higher Education; School Failure.

Abstract

School failure as a phenomenon present in educational institutions today is a subject of constant investigation by postgraduate institutions and government agencies. The aim of this research was to investigate the theoretical and thematic shifts in the phenomenon of school failure within Brazilian public higher education. We sought to analyze this phenomenon from a critical viewpoint. To do this, we used bibliographical research, whose sources were searched in the Brazilian Library of Theses and Dissertations (BDTD). Despite the challenges of trying to analyze the phenomenon in the context of higher education, the results seem to point to the conjugation of a discourse centered on the core of positivist thinking on how to do science, with the authors and their reproducers seeking to blame educational institutions and individuals for the ills resulting from so-called school failure.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bárbara Naves dos Santos, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, barbarapsiufg@gmail.com

Psicóloga (CRP09/011901), Bacharel e Licenciada em Psicologia pela Universidade Federal de Goiás. Doutoranda em Educação na Universidade Federal de Goiás (bolsista CAPES). Mestre em Psicologia pela Universidade Federal de Goiás, especialista em Docência na Educação Superior (Centro Universitário Claretiano) e em Gestalt-Terapia (ITGT Goiânia).

Benedito Orlando Mondlane, PPGE-UFGUniversidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, beneditoorlando@discente.ufg.br

Possui mestrado em Administração e Gestão Escolar pela Universidade Pedagógica - Moçambique (2016). Doutorando no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Goiás (PPGE-UFG). Atualmente é docente do Ministério de Educação e Desenvolvimento Humano. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem.

Geyzon Cosme Santos Rodrigues, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, geyzon@ufg.br

Doutorando e Mestre Educação (PPGE/FE/UFG). Bacharel em Serviço Social (PUC-GO/2016). Possui especialização em: Gestão da Educação Pública (UCDB/2019); em Instrumentalidade do Serviço Social (UCAM/2020); em Direito Constitucional Aplicado (Única/2023). É Assistente Social do quadro efetivo da Universidade Federal de Goiás, lotado no Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação (Cepae). 

References

ANGELUCCI, Carla Biancha; KALMUS, Jaqueline; PATTO, Maria Helena Souza; PAPARELLI, Renata. O estado da arte da pesquisa sobre o fracasso escolar (1991-2002): um estudo introdutório. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.1, jan./abr., 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v30n1/a04v30n1.pdf. Acesso em: 9 ago. 2022.

BENATTI, Vania Pereira Morassutti. Dificuldade de permanência na Universidade Federal do Mato Grosso do Sul: a realidade do estudante pobre e negro na Universidade de Dourados. 2017. 182f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Faculdade de Ciências Humanas, Universidade Federal de Grande Dourados, Dourados - MS, 2017.

BARBOSA, Carmem Lúcia Dantes. Preditores de Evasão em diferentes ambientes acadêmicos. 2013. 119f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Instituto de Psicologia, Universidade Federal de Bahia, Salvador, 2013.

CAMPOS, Carlos Alexandre. Motivos de Evasão: um estudo com estudantes evadidos do curso de graduação em psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina. 2018. 173p. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.

CARVALHO, Marília Pinto de. Teses e dissertações sobre gênero e desempenho escolar no Brasil (1993-2007): um estado da arte. Proposições. v.23, n.1. Campinas, jan/abr. 2012, p.147-161.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000. p. 9-29.

FERREIRA, Norma Sandra Almeida. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade, ano XXIII, n. 79, Agosto/2002.

FERREIRA, Sandra Alberta. Política de Ação Afirmativa: compreendendo a dinâmica da in (ex) Clusão na formação acadêmica de estudantes indígenas da UFT. 2013. 130f. Tese (Doutorado de Administração de Empresas) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2013.

GOETZ, Jackson Eder. Evasão Discente no Ensino Superior: Estudo de caso na Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) - Campus de Sinop. 2020. 97f. Dissertação (Mestrado Profissional em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior), Universidade Federal de Seara, Fortaleza, 2020.

GOMES, Kelly Amorim. Indicadores de permanência no ensino superior: o caso da disciplina de Cálculo Diferencial e Integral I. 2015. 216f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro Universitário La Salle, Canoas, 2015.

MALLMANN, Ana Aparecida Gomes. Evasão no curso de graduação em ciências econômicas - presencial - da Universidade Federal de Santa Catarina. 2013.153p. Dissertação (Mestrado em Administração Profissional) - Universidade federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2013.

MÈSZAROZ, István. A educação para além do capital. São Paulo, Boitempo: 2005.

MIRANDA, Marília Gouvea (Org). Educação e Desigualdade Social. Campinas, 2016. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/4/o/REZENDE___A._C._A__MIRANDA___M._G._-_Igualdade___Equidade__e_Educac%CC%A7a%CC%83o.pdf. Acesso em: 2 ago. 2024.

MORAES, Joana de Paulo Boeno. Retenção discente no Centro de Ciências Humanas e Naturais da UFES: o caso dos cursos Letras - Portugues e Geografia. 2015. 111f. Dissertação (Mestrado profissional em Gestão Pública) - Universidade Federal do Espírito Santo. Centro de Ciências Jurídicas e Econômicas, Vitória, 2015.

MOREIRA, Franklandia Leite. Evasão no ensino superior: a socialização acadêmica interrompida no mundo universitário da UFRG. 2019. 151f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019.

PAULA, Gustavo Bruno de. Desigualdades Sociais e Evasão no Ensino Superior: uma análise em diferentes níveis do setores federal brasileiro. 2021. 208f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação, Belo Horizonte, 2021.

PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. 4ª Edição, revista e aumentada. São Paulo: Intermeios, 2015.

PERON, Vanessa Demarchi. Adaptação Académica e Relações com a Evasão: identificação de indicadores. 1019. 99f. Dissertação (Mestrado Profissional) - Universidade Estadual do oeste do Paraná, Centro de Engenharias e ciências exatas, Programa de Pós-Graduação em tecnologias, Gestão e sustentabilidade, Foz do Iguaçu, 2019.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, Flavia Alves da. Para além do Acesso: A permanência dos estudantes participantes da política de assistência estudantil na UnB - realidade e perspectivas. 2020. 102p. Dissertação (Mestre profissional em Educação) - Universidade de Brasília, 2020.

Published

2024-09-03

How to Cite

SANTOS, B. N. dos; MONDLANE, B. O.; RODRIGUES, G. C. S. SCHOOL FAILURE IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: TRENDS, APPROXIMATIONS AND RUPTURES. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 2, p. 1201–1213, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i2.78881. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/78881. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.