SCHOOL FAILURE IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: TRENDS, APPROXIMATIONS AND RUPTURES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i2.78881

Keywords:

Public Education; Higher Education; School Failure.

Abstract

School failure as a phenomenon present in educational institutions today is a subject of constant investigation by postgraduate institutions and government agencies. The aim of this research was to investigate the theoretical and thematic shifts in the phenomenon of school failure within Brazilian public higher education. We sought to analyze this phenomenon from a critical viewpoint. To do this, we used bibliographical research, whose sources were searched in the Brazilian Library of Theses and Dissertations (BDTD). Despite the challenges of trying to analyze the phenomenon in the context of higher education, the results seem to point to the conjugation of a discourse centered on the core of positivist thinking on how to do science, with the authors and their reproducers seeking to blame educational institutions and individuals for the ills resulting from so-called school failure.

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Author Biographies

Bárbara Naves dos Santos, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, barbarapsiufg@gmail.com

Psicóloga (CRP09/011901), Bacharel e Licenciada em Psicologia pela Universidade Federal de Goiás. Doutoranda em Educação na Universidade Federal de Goiás (bolsista CAPES). Mestre em Psicologia pela Universidade Federal de Goiás, especialista em Docência na Educação Superior (Centro Universitário Claretiano) e em Gestalt-Terapia (ITGT Goiânia).

Benedito Orlando Mondlane, PPGE-UFGUniversidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, beneditoorlando@discente.ufg.br

Possui mestrado em Administração e Gestão Escolar pela Universidade Pedagógica - Moçambique (2016). Doutorando no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Goiás (PPGE-UFG). Atualmente é docente do Ministério de Educação e Desenvolvimento Humano. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem.

Geyzon Cosme Santos Rodrigues, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, geyzon@ufg.br

Doutorando e Mestre Educação (PPGE/FE/UFG). Bacharel em Serviço Social (PUC-GO/2016). Possui especialização em: Gestão da Educação Pública (UCDB/2019); em Instrumentalidade do Serviço Social (UCAM/2020); em Direito Constitucional Aplicado (Única/2023). É Assistente Social do quadro efetivo da Universidade Federal de Goiás, lotado no Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação (Cepae). 

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Published

2024-09-03

How to Cite

SANTOS, B. N. dos; MONDLANE, B. O.; RODRIGUES, G. C. S. SCHOOL FAILURE IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: TRENDS, APPROXIMATIONS AND RUPTURES. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 2, p. 1201–1213, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i2.78881. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/78881. Acesso em: 27 sep. 2024.

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