A DIP IN THE FLUID OCEAN OF INSTAGRAM: CONNECTING MEMORIES OF IF'S STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76668Keywords:
Writing and Language Practices. Memory and School Daily Life. Social Networks (Instagram). History of Education.Abstract
This article, an initial dialogue with doctoral research, seeks to bring the narratives posted on Instagram to the debate. For that purpose, it is based on the qualitative netnographic method, aiming to analyze the contents and comments shared on a public domain social network entitled De IF para IF. The shared records play the role of historiographic sources that help to understand the daily life of schools from the student’s perspective. In this way, the youthful voices arranged in cyberspace configure as significant writing practices of a group; they bring to light their experiences and memories; they contribute to the weaving of an institutional past; in addition to providing clues for educational institutions to rethink strategies in facing the obstacles experienced in their daily lives.
Downloads
References
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: Lembranças de velhos. São Paulo: Companhia das letras, 1994.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: Artes de fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. 22. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
CHAGAS, V. Da memética aos memes de internet: uma revisão da literatura. BIB - Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, São Paulo, n. 95, p. 1-22, 2021. Disponível em: https://bibanpocs.emnuvens.com.br/revista/article/view/119. Acesso em: 27 jun. 2023.
CHARTIER, Roger. Formas e sentido. Cultura escrita: entre distinção e apropriação. São Paulo: Mercado de Letras, 2003.
CIDREIRA, R. P.; PINTO, N. M. O corpo performático nas redes sociais: narrativas audiovisuais no reels do Instagram. Revista Mídia e Cotidiano, Niterói, v. 16, n. 1, p. 22-42, 2022. Acesso em 24 jun. 23. Disponível em: https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/52152.
COSTA, Rogério da. A cultura digital. São Paulo: Publifolha, 2002.
DAWKINS, Richard. O gene egoísta. Lisboa: Gradiva, 1976, 299p.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Escola, saber e figura de si. In: DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. São Paulo: Paulus, 2008. p. 111-138.
PENSADOR, Gabriel O. Estudo Errado. Intérprete: Gabriel o Pensador. Compositor: Gabriel o Pensador. In: Ainda é só o começo. Intérprete: Gabriel o Pensador. São Paulo: Sony Music, 1995. 1 CD, faixa 6. Disponível em: https://m.letras.mus.br/gabriel-pensador/66375/. Acesso em: 30 mai. 2023.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Tradução de Beatriz Sidou. São Paulo: Centauro, 2003.
KOZINETS, Robert V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Tradução de Daniel Bueno. Revisão técnica: Tatiana Melani Tosi e Raúl Ranauri Javales Júnior. Porto Alegre: Penso, 2014.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 1999, 264p. (Coleção TRANS).
MARCUSCHI, Luiz Antônio; DIONISIO, Angela Paiva. (org.) Fala e Escrita. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
MARQUES, Claudio Portilho; GASPAROTTO, Guilherme da Silva e COELHO, Ricardo Weigert. Fatores relacionados ao nível de estresse em adolescentes estudantes: uma revisão sistemática. Salusvitta, Bauru, v. 34, n. 1, p. 99-108, 2015. Disponível em: https://secure.unisagrado.edu.br/static/biblioteca/salusvita/salusvita_v34_n1_2015_completa.pdf. Acesso em: 28 jun. 2023.
NUNES, Mônica. Memória, consumo e memes de afeto nas cenas cosplay e furry. Contracampo, Niterói, v. 35, n. 1, p. 142-162, 2016. Disponível em: https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/17565. Acesso em: 27 jun. 2023.
PAIS, José Machado. A simbologia dos apelidos na vida cotidiana escolar. Educação & Realidade, Porto Alegre, RS, v. 43, n. 3, p. 909-928, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/NxDfywX8md5YMYbmTnL735m/. Acesso em 07 fev. 2024.
PAIS, José Machado; CAIRNS, David; PAPPÁMIKAIL, Lia. Jovens europeus: retrato da diversidade. Tempo Social Revista de Sociologia da USP, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 109-140, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ts/a/KqRBrN38XXzfy35s7CjBktb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 05 jun. 2023.
PAIS, José Machado. Máscaras, jovens e "escolas do diabo". Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, p. 7-21, 2008. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/275/27503702.pdf. Acesso em: 05 jun. 2023.
PERRENOUD, P. Ofício de aluno e sentido do trabalho escolar. Tradução de Julia Ferreira. Porto: Porto Editora, 1995.
SACRISTÁN, José Gimeno. O aluno como invenção. Tradução de Daysi Vaz de Moraes. Porto Alegre: Artmed, 2005.
SIMÕES, R. F. Memórias digitais: histórias escolares nas comunidades do Orkut. 1. ed. Curitiba: Appris, 2018.
SIMÕES, R. F. Memórias digitais: “posts” dos ex-alunos nas comunidades do orkut. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE LINGUAGENS E GÊNEROS TEXTUAIS, 4., 2017, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Realize Editora, 2017. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/27442. Acesso em: 29 jun. 2023.
SIMÕES, R. F. Redes sociais virtuais: territórios abertos para a história da educação. Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, Campinas, SP, v. 1, n. 1, p. 111–127, 2015. DOI: 10.20888/ridphe_r.v1i1.9232. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/9232. Acesso em: 27 jun. 2023.
_________________________
REFERÊNCIA DAS ILUSTRAÇÕES E COMENTÁRIOS EM REDE SOCIAL
DE IF PARA IF. Dica para quem quer entrar no IF: não entre!. [S. l.], 26 out. 2022. Instagram: @deifparaif. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CkMlr2kg4vR/. Acesso em: 18 jun. 2023.
DE IF PARA IF. Amanhã já é segunda feira de novo. [S. l.], 18 jun. 2023a. Facebook: @deifparaif. Disponível em: https://www.facebook.com/photo/?fbid=635697081925587&set=a.549588397203123. Acesso em: 19 fev. 2024.
DE IF PARA IF. Amanhã já é segunda feira de novo. [S. l.], 18 jun. 2023b. Instagram: @deifparaif. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CtpOhkypLLu/. Acesso em: 19 fev. 2024.
DE IF PARA IF. Como é bom não sofrer sozinho. [S. l.], 18 jun. 2023c. Instagram: @deifparaif. Disponível em: https://www.instagram.com/deifparaif/. Acesso em: 18 jun. 2023.
DE IF PARA IF. [Perfil no Facebook]. [S. l.], 18 jun. 2023d. Facebook: @deifparaif. Disponível em: https://www.facebook.com/DeIFparaIF. Acesso em: 18 jun. 2023.
DE IF PARA IF. [Perfil no Twitter]. [S. l.], 18 jun. 2023e. Twitter: @deifparaifofc. Disponível em: https://twitter.com/deifparaifofc. Acesso em: 18 jun. 2023.
DE IF PARA IF. [Perfil no Youtube]. [S. l.], 18 jun. 2023f. Youtube: @deifparaif. Disponível em: https://www.youtube.com/@DEIFPARAIF. Acesso em: 18 jun. 2023.
DE IF PARA IF. Eu no banheiro do IF. [S. l.], 11 jun. 2023g. Instagram: @deifparaif. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CtXL02JApsa/. Acesso em: 18 jun. 2023.
DE IF PARA IF. Como faz para desconcursar aquele professor chato? [S. l.], 8 maio. 2023h. Instagram: @deifparaif. Disponível em: https://www.instagram.com/p/Cr_xqMzpG2E/. Acesso em: 18 jun. 2023
DE IF PARA IF. Tá cansado doque? Não faz nada! [S. l.], 4 jun. 2023i. Instagram: @deifparaif. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CtFpW9IgCt2/. Acesso em: 18 jun. 2023.
DE IF PARA IF. Memes sobre a sobrecarga das atividades acadêmicas dos IFs. [S. l.], 19 mar. 2023j. Instagram: @deifparaif. Disponível em:
https://www.instagram.com/p/Cp-lYDNAxPM/. Acesso em: 18 jun. 2023.
DE IF PARA IF. Memes sobre a sobrecarga das atividades acadêmicas dos IFs. [S. l.], 5 abr. 2023k. Instagram: @deifparaif. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CqqF_7MgP1H/. Acesso em: 18 jun. 2023
DE IF PARA IF. Memes sobre a sobrecarga das atividades acadêmicas dos IFs.
[S. l.], 30 abr. 2023l. Instagram: @deifparaif. Disponível em:
https://www.instagram.com/p/Crq6r5iJa8P/. Acesso em: 18 jun. 2023
DE IF PARA IF. Memes sobre a sobrecarga das atividades acadêmicas dos IFs.
[S. l.], 21 mar. 2023m. Instagram: @deifparaif. Disponível em:
https://www.instagram.com/p/CqEQFMNgk1L/. Acesso em: 18 jun. 2023
DE IF PARA IF. Memes sobre a sobrecarga das atividades acadêmicas dos IFs. [S. l.], 31 jan. 2023n. Instagram: @deifparaif. Disponível em:
https://www.instagram.com/p/CoFG1w0AXun/. Acesso em: 18 jun. 2023
DE IF PARA IF. Táticas ocultas nos memes. [S. l.], 15 jun. 2023o. Instagram: @deifparaif. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CthbX74AScs/. Acesso em: 18 jun. 2023
DE IF PARA IF. Táticas ocultas nos memes. [S. l.], 6 jun. 2023p. Instagram: @deifparaif. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CtK6WfdMbHc/. Acesso em: 18 jun. 2023.
DE IF PARA IF. Táticas ocultas nos memes. [S. l.], 19 maio. 2023q. Instagram: @deifparaif. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CsbGKw6MUqE/. Acesso em: 18 jun. 2023
DE IF PARA IF. Táticas ocultas nos memes. [S. l.], 9. maio. 2023r. Instagram: @deifparaif. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CsBOpZCsyCK/. Acesso em: 18 jun. 2023.
DE IF PARA IF. Dica para quem ainda não entrou no IF: não entre. [S. l.], 3 fev. 2023s. Instagram: @deifparaif. Disponível em:
https://www.instagram.com/p/CoN-M2KgITz/. Acesso em: 18 jun. 2023.
fahamaro. [Comentário em postagem]. In: DE IF PARA IF. [Postagem no Instagram]. [S. l.], 3 fev. 2023s. Instagram: @deifparaif. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CtXL02JApsa/. Acesso em: 5 mar. 2024.
gil.cardoso. [Comentário em postagem]. In: DE IF PARA IF. [Postagem no Instagram]. [S. l.], 3 fev. 2023s. Instagram: @deifparaif. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CtXL02JApsa/. Acesso em: 5 mar. 2024.
gloria_mel. [Comentário em postagem]. In: DE IF PARA IF. [Postagem no Instagram]. [S. l.], 3 fev. 2023s. Instagram: @deifparaif. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CtXL02JApsa/. Acesso em: 5 mar. 2024.
kj.dias. [Comentário em postagem]. In: DE IF PARA IF. [Postagem no Instagram]. [S. l.], 4 jun. 2023i. Instagram: @deifparaif. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CtXL02JApsa/. Acesso em: 5 mar. 2024.
malupoffo. [Comentário em postagem]. In: DE IF PARA IF. [Postagem no Instagram]. [S. l.], 4 jun. 2023i. Instagram: @deifparaif. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CtXL02JApsa/. Acesso em: 5 mar. 2024. rafaellakolassa. [Comentário em postagem]. In: DE IF PARA IF. [Postagem no Instagram]. [S. l.], 4 jun. 2023i. Instagram: @deifparaif. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CtXL02JApsa/. Acesso em: 5 mar. 2024.
victoria_silvaah. [Comentário em postagem]. In: DE IF PARA IF. [Postagem no Instagram]. [S. l.], 3 fev. 2023s. Instagram: @deifparaif. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CtXL02JApsa/. Acesso em: 5 mar. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.