YOUTH AND DIGITAL CULTURE: REFLECTIONS FROM THE MEME TEXTUAL GENRE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76606

Keywords:

Youth. Digital Culture. Critical Digital Literacy. Memes.

Abstract

This article presents reflections on youth and digital culture. It was decided to approach the meme textual genre and its relations with contemporary youth, specifically with students of the first grade of New High School (NEM) in the context of the Elective Curricular Component “Digital Culture” of a school in the south of Santa Catarina. Therefore, pedagogical practices and their possibilities with the use of the meme textual genre are presented and analyzed from the perspective of Critical Digital Literacy. It was verified that the practice allows the appropriation of the capacities of analysis and interpretation of the memes. I understand memes as a form of communication, very widespread on the internet, especially among young people, as it uses images and short phrases or videos.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michele Mezari Oliveira, Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC), Criciúma, Santa Catarina, Brasil, michelemezzare@hotmail.com

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Extremo Sul Catarinense – UNESC e membro do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Educação e Cultura Digital (EducDigital)

Graziela Fatima Giacomazzo, Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC), Criciúma, Santa Catarina, Brasil, gfg@unesc.net

Docente Pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Líder do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Educação e Cultura Digital (EducDigital).

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf. Acesso em: 10 maio 2023.

BUCKINGHAM, D. Crescer na Era das Mídias: após a morte da infância. Tradução de Gilka Girardello e Isabel Orofino. Florianópolis: UFSC, 2006.

BUCKINGHAM, D. Cultura Digital, Educação Midiática e o Lugar da Escolarização. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 3, p. 37-58, 2010.

CALIXTO, D. de O. Memes na internet: Entrelaçamentos entre Educomunicação, cibercultura e a ‘zoeira’ de estudantes nas redes sociais. 2017. Dissertação. (Mestrado em Ciências da Comunicação e Artes) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27154/tde-01112017-102256/publico/DOUGLASDEOLIVEIRACALIXTO.pdf. Acesso em: 10 maio 2022.

CARRANO, P. C. R. Proposta Pedagógica - Debate Juventude em rede: jovens produzindo educação, trabalho e cultura. Salto para o Futuro, Rio de Janeiro, v. 1, p. 3-11, ISSN: 1982-0283, 2007.

CETIC BR. Resumo Executivo - Pesquisa TIC domicílios no Brasil 2021. Brasil, 2022. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20221121125804/resumo_executivo_tic_domicilios_2021.pdf. Acesso em: 10 maio 2023.

CETIC BR. Pesquisa TIC KIDS ONLINE 2022 – Principais resultados. Brasil, 2023. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20221121120628/resumo_executivo_tic_kids_online_2021.pdf. Acesso em: 10 maio 2023.

DAWKINS, R. O gene egoísta. São Paulo: Companhia das Letras, 2001, 230 p.

DAYRELL, J.; REIS, J. B. Juventude e Escola: reflexões sobre o Ensino da Sociologia no Ensino Médio. In: XIII CONGRESSO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE SOCIOLOGIA, 2007, Recife. Anais [...]; OLIVEIRA, Evelina Antunes;

ESTEVES, L. C. G.; ABRAMOVAY, M. Juventude, Juventudes: pelos outros e por elas mesmas. In: ABRAMOVAY, Miriam. RIBEIRO ANDRADE, Eliane. GIL ESTEVES, Luiz Carlos. Juventudes: outros olhares sobre a diversidade. 1a Edição. Coleção: Educação para todos. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade; Unesco, 2007, p. 19-54.

FREIRE, P.; GUIMARÃES, S. Educar com a mídia [recurso eletrônico]: novos diálogos sobre educação. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

HAN, B-C. Infocracia: digitalização e a crise da democracia. Tradução de Gabriel S. Philipson. Petrópolis, RJ: Vozes, 2022.

HORTA, N. O meme como linguagem da internet: uma perspectiva semiótica. 2015. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Faculdade de Comunicação, Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

LÉVY, P. A internet e a crise do sentido. In: PELLANDA, Nilze Maria Campos; PELLANDA, Educardo Campos. Ciberespaço: um hipertexto com Pierre Lévy. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 2000. p. 21-35.

OLIVEIRA, M. M.; GIACOMAZZO, G. F. Educação e cidadania: perspectivas da literacia digital crítica. ECCOS REVISTA CIENTÍFICA (ONLINE), [s. l.], n. 43, p. 153-174, 2017. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/7393. Acesso em: 23 fev. 2024.

PEIXOTO, J. Relações entre sujeitos sociais e objetos técnicos: uma reflexão necessária para investigar os processos educativos mediados por tecnologias. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 61, p. 317-332, abr.-jun. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/hnpBTsy6vMXzmNjZzDtXCsq/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 maio 2021.

PLANCHEREL, Alice Anabuki. Leituras sobre sociologia no ensino médio. Maceió: Edufal. 2007. Disponível em: https://ensinosociologia.milharal.org/files/2010/09/Dayrell-e-Reis2007-Juventude-Escola.pdf. Acesso em: 23 fev. 2024.

SANTA CATARINA. Novo Ensino Médio: Componentes Curriculares Eletivos: Construindo e Ampliando Saberes, Portifólio dos educadores. Santa Catarina: Secretaria da Educação, 2020. Disponível em: https://www.cee.sc.gov.br/index.php/downloads/documentos-diversos/curriculo-base-do-territorio-catarinense/2070-curriculo-base-do-territorio-catarinense-do-ensino-medio-portfolio-de-componentes-eletivos-da-rede/file. Acesso em: 10 mar. 2022.

SANTA CATARINA. Currículo base do ensino médio do território catarinense: caderno 1 – disposições gerais. Florianópolis: Secretaria de Estado da Educação; Gráfica Coan, 2021a. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.cee.sc.gov.br/index.php/downloads/documentos-diversos/curriculo-base-do-territorio-catarinense/2069-curriculo-base-do-territorio-catarinense-do-ensino-medio-caderno-1/file. Acesso em: 9 mar. 2022.

SANTA CATARINA. Novo Ensino Médio: componentes curriculares eletivos: construindo e ampliando saberes: caderno 4 – portfólio dos(as) educadores(as). 2ª edição. Florianópolis: Secretaria de Estado de Educação; Gráfica Coan, 2021b. Disponível em: https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br/cedoc/detalhe/tf-novo-ensino-medio-componentes-curriculares-eletivos-construindo-e-ampliando-saberes-caderno-4-portfolio-dos-as-educadores-as,80659398-e3ba-4fe1-9f16-c92e1c3608f7. Acesso em: 9 mar. 2022.

Published

2024-05-15

How to Cite

OLIVEIRA, M. M.; GIACOMAZZO, G. F. YOUTH AND DIGITAL CULTURE: REFLECTIONS FROM THE MEME TEXTUAL GENRE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 1, p. 261–279, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i1.76606. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76606. Acesso em: 21 nov. 2024.