BRAZILIAN EDUCATION IN THE CONTEMPORARY WORLD AS A UNIVERSAL RIGHT, FROM A MEETING BETWEEN PAULO FREIRE, ZYGMUNT BAUMAN AND JOSÉ MORAN

Authors

  • Erica Rezende Perini Universidade Católica de Petrópolis (UCP), Petrópolis, Rio de Janeiro, Brasil, ericaperini@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-6297-069X
  • Fernanda Cardoso de Menezes Bahia Universidade Católica de Petrópolis (UCP), Petrópolis, Rio de Janeiro, Brasil, fcmbahia77@gmail.com https://orcid.org/0000-0001-8823-1919
  • Ana Carolina Carius Universidade Católica de Petrópolis (UCP), Petrópolis, Rio de Janeiro, Brasil, carol.carius.oliveira@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-7284-665X

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.75885

Keywords:

Brazilian Education; Liquid Modernity; Technology; Universal Law.

Abstract

Education is a universal right and, as such, needs to be respected, monitored and, commonly, evaluated as a premise of equity in access and permanence in school. That said, this article aims to consider the postulates of Paulo Freire, Zygmunt Bauman and José Moran, aiming to match their possible reflections on the current challenges of education, as a universal right. Thus, based on qualitative principles, we developed a bibliographical research, whose main information was collected from the works of these authors. We consider the context of a fluid space-time and the cradle of a society with undeniable technological realities, which allow obtaining information and opportunities for the world of work and which demand the reinvention and humanization of the classroom, to think about the utopia of the universal right to education of quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erica Rezende Perini, Universidade Católica de Petrópolis (UCP), Petrópolis, Rio de Janeiro, Brasil, ericaperini@gmail.com

PhD student in Education (Catholic University of Petrópolis) - line of research: Educational Processes, Culture, Technologies. Master in Science, Technology and Education (Faculdade Vale do Cricaré). Specialist in New Educational Technologies and Chemistry. Graduated in Chemistry (Federal University of Juiz de Fora). Acts as a Pedagogical Technician in the Special Advice on Educational Technology of the Secretary of State for Education of Espírito Santo (Sedu/ES)

Fernanda Cardoso de Menezes Bahia, Universidade Católica de Petrópolis (UCP), Petrópolis, Rio de Janeiro, Brasil, fcmbahia77@gmail.com

Mestre em Educação (Universidade Católica de Petrópolis). Especialista em Ciências Ambientais (Faculdade Souza Marques) e em Reengenharia e Recursos Humanos (Cândido Mendes). Graduada em Geografia (Faculdades Integradas Simonsen) e Serviço Social (Universidade Castelo Branco). Atua como Professora Regente da Área de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas (Geografia, Filosofia e Sociologia) do Novo Ensino Médio no Instituto Geremário Dantas e como Professora Regente de Sala de Leitura da Secretaria Municipal do Rio de janeiro.

Ana Carolina Carius, Universidade Católica de Petrópolis (UCP), Petrópolis, Rio de Janeiro, Brasil, carol.carius.oliveira@gmail.com

PhD in Computational Modeling by the National Laboratory of Scientific Computing. Master in Computational Modeling by the National Laboratory of Scientific Computing. Degree in Mathematics from the Federal University of Rio de Janeiro. Adjunct Professor at the Catholic University of Petrópolis (UCP) and researcher at the Graduate Program in Education (PPGE) at the same university in the line of research Educational Processes, Culture, Technologies.

References

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BAUMAN, Zygmunt. Tempos Líquidos. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

BAUMAN, Zygmunt; LEONCINI, Thomas. Nascidos em tempos líquidos. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2021] Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 12 jun. 2021.

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GARCIA, Regina Leite; ESTEBAN, Maria Teresa; SERPA, Andrea. (Org.). Saberes cotidianos em diálogo. Petrópolis: DP et Alii, 2015.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 4ª ed. São Paulo, SP: Atlas, 2008.

LEITE, Francisco Tarciso. Metodologia científica: métodos e técnicas de pesquisa. Aparecida-SP: Ideias & Letras, 2008.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.); DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. Série Manuais Acadêmicos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

MORAN, José. Autonomia e colaboração em um mundo digital. Revista Educatrix, [s. l.] n. 7, 2014. Editora Moderna, p. 52-37. 2014b. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/autonomia.pdf. Acesso em: 20 jun. 2021.

MORAN, José. Mudanças necessárias na educação, hoje. 2014a. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudan%C3%A7as.pdf. Acesso em: 19 jun. 2021.

MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 02-25.

MORAN, José. Educação Híbrida: Um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, L.; NETO, A. T.; TREVISANI, F. DE M. (Org.). Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre, RS: Penso, 2015, p. 27-45.

ONU. Organização das Nações Unidas. Declaração Universal dos Direitos Humanos. 1948. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139423?posInSet=1&queryId=b8fa9953-ff03-4a6b-94aa-aad90ec2657d. Acesso em: 12 jun. 2021.

SILVEIRA, Denise Tolfo; CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. A Pesquisa Científica. In: GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Universidade Aberta do Brasil (UAB/UFRGS). Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural (SEAD/UFRGS). Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Declaração Mundial sobre Educação para Todos: satisfação das necessidades básicas de aprendizagem. 1990. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000086291_por. Acesso em: 12 jun. 2021.

VALENTE, José Armando. Mudanças na sociedade, mudanças na Educação: o fazer e o compreender. In: VALENTE, José Armando et al. (Org.). O computador na sociedade do conhecimento. Coleção Informática para a Mudança na Educação. Ministério da Educação. Campinas: Unicamp/NIED, v. 6, 1999, p. 31-44.

Published

2024-05-15

How to Cite

PERINI, E. R.; BAHIA, F. C. de M.; CARIUS, A. C. BRAZILIAN EDUCATION IN THE CONTEMPORARY WORLD AS A UNIVERSAL RIGHT, FROM A MEETING BETWEEN PAULO FREIRE, ZYGMUNT BAUMAN AND JOSÉ MORAN. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 1, p. 54–70, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i1.75885. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75885. Acesso em: 29 jun. 2024.