THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOS

Authors

  • Cleiry de Oliveira Carvalho Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, cleirycarvalho@yahoo.com.br https://orcid.org/0000-0001-6989-4266

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i2.74952

Keywords:

Docência; Escola; Graciliano Ramos; São Bernardo.

Abstract

Based on the premise that a model of coherence emerges in Graciliano Ramos’ work, that also explains real (extraliterary) socio-historical phenomena, I seek, in this article, to examine the function of the school in the structure of the novel São Bernardo. In the analysis, I highlight episodes of the narrative which expose Paulo Honório’s treatment of the teachers Padilha and Madalena, and I relate these episodes to the general dynamics of the novel, in which the school is a key political instrument in a social domination structure in decline (Coronelismo).

KEYWORDS: Teaching; School; Graciliano Ramos; São Bernardo.

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Author Biography

Cleiry de Oliveira Carvalho, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, cleirycarvalho@yahoo.com.br

Doutora em Literatura e Práticas Sociais pelo Programa de Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília - UNB/CAPES. Graduação (2001) e mestrado (2007) em Letras pela Universidade Estadual de Maringá.

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Published

2023-09-04

How to Cite

CARVALHO, C. de O. THE RULING CLASS’ DEVALUATION OF SCHOOL AND TEACHING IN SÃO BERNARDO, BY GRACILIANO RAMOS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 2, p. 544–561, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i2.74952. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74952. Acesso em: 5 jul. 2024.