CHILDREN’S WEEK COMMEMORATIVE PRACTICES IN THE PARK SCHOOL OF BRASÍLIA (1960-1971)

Authors

  • Aline Ribeiro de Oliveira Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, alineribeirorb@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-0722-220X
  • Juarez José Tuchinski dos Anjos Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, juarezdosanjos@unb.br https://orcid.org/0000-0003-4677-5816

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.73903

Keywords:

History of Education; School Celebrations; Children’s Week; Brasília.

Abstract

This paper is aimed at investigating which commemorative practices were mobilized to celebrate the Children’s Week in the Park School of Brasília between 1960 and 1971. The privileged empirical corpus consists of news about the celebrations of the Children’s Week in the Park School published in the newspaper Correio Braziliense. In methodological terms, the onomastic method of Carlo Ginzburg was used. The results indicate that in the period under consideration, the practices aimed at demarcating and celebrating the Children’s Week in the Park School may be categorized into three groups: artistic practices, school practices, and sports practices. They were, at the same time, celebratory and educational, as they were intended to inculcate certain habits, behaviors, and attitudes, producing certain models of children to be made visible and praised through this school celebration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Ribeiro de Oliveira, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, alineribeirorb@gmail.com

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Modalidade Profissional, da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília.

Juarez José Tuchinski dos Anjos, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, juarezdosanjos@unb.br

Professor Adjunto de História da Educação e História da Educação Brasileira no Departamento de Teoria e Fundamentos e no Programa de Pós-Graduação em Educação, Modalidade Profissional, da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. Doutor em Educação. Líder do Grupo de Pesquisa em História e Historiografia da Educação da Universidade de Brasília (GRUPHE-UnB/CNPq).

References

ABREU, D. V. Maestro Levino Ferreira de Alcântara e a gênese da educação musical no Distrito Federal. In: PEREIRA, E. W. et al. (orgs.). Anísio Teixeira e seu legado à educação no Distrito Federal: história e memória. Brasília: Editora da UnB, 2018, p. 115-142.

AGENDA CB. Correio Braziliense. Brasília, 12 out. 1963, p. 5.

ANJOS, J. J. T. dos. O jornal “Correio Braziliense” como fonte para a história das culturas escolares em Brasília (1960-1971). In: BERTOLETTI, E. N. M.; ZIMMERMAN; T. R. (orgs.) Fontes históricas em perspectivas situadas: Limiares de pesquisas e ensinabilidades em educação. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022, p. 37-54.

BRASIL, E.; NASCIMENTO, L. F. História Digital: reflexões a partir da Hemeroteca Digital Brasileira e do uso de CAQDAS na reelaboração da pesquisa histórica. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 33, n. 69, p. 196-219, jan.-abr. 2020.

BRASIL. Decreto Lei n. 8.529, de 2 de Janeiro de 1946. Lei Orgânica do Ensino Primário. Brasília: Câmara dos Deputados, 1946. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-8529-2-janeiro-1946-458442-publicacaooriginal-1-pe.html#:~:text=Lei%20Org%C3%A2nica%20do%20Ensino%20Prim%C3%A1rio.&text=elevar%20o%20n%C3%ADvel%20dos%20conhecimentos,e%20%C3%A0%20inicia%C3%A7%C3%A3o%20no%20trabalho. Acesso em: 27 fev. 2024.

CÂNDIDO, R. M. O que a escola festeja? Uma retomada histórica sobre os tipos e sentidos das festas escolares. In: CATANI, D. B.; GATTI JR., D. (orgs.) O que a escola faz? Elementos para a compreensão da vida escolar. Uberlândia: EDUFU, 2015, p. 229-250.

CÂNDIDO, R. M.; CATANI, D. B. Inculcar a seriedade mediante a alegria: um estudo das comemorações escolares no campo educacional (finais do século XIX e início do XX). Revista de História e Historiografia da Educação, Curitiba, v. 1, n. 3, p. 30-52, 2017.

CEDF. Indicação número 5: Normas preliminares para organização do sistema de ensino no Distrito Federal – da educação de grau primário. In: CEDF. Boletim do Conselho de Educação do Distrito Federal, v. 1. Brasília: CEDF, 1966, p. 13-23.

CHARTIER, R. Disciplina e invenção: a festa. In: CHARTIER, R. Leituras e leitores na França do Antigo Regime. São Paulo: Editora da Unesp, 2004, p. 21-44.

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 2, p. 177-229, 1990.

CRIANÇA terá uma semana de festa. Correio Braziliense, Brasília, p. 12, 3 out. 1968.

DIA da criança na escola parque. Correio Braziliense, Brasília, p. 6, 10 out. 1964.

DIA da criança tem programa na escola parque. Correio Braziliense, Brasília, p. 3, 8 out. 1969.

ESCOLA parque abre jogos da primavera quarta feira. Correio Braziliense, Brasília, p. 16, 15 set. 1968.

FESTAS marcam hoje o início da semana da criança em brasília. Correio Braziliense, Brasília, p. 3, 5 out. 1967.

GINZBURG, C. Exphrasis e citação. In: GINZBURG, C. A micro-história e outros ensaios. Lisboa: Difel, 1991a, p. 215-232.

GINZBURG, C. O nome e o como: troca desigual e mercado historiográfico. In: GINZBURG, C. A micro-história e outros ensaios. Lisboa: Difel, 1991b, p. 169-178.

JOGOS da primavera. Correio Braziliense, Brasília, p. 12, 9 out. 1969.

MARTINS, A. de F. O ensino de artes nas Escolas Parque. In: PEREIRA, E. W. et al. (orgs.) Nas Asas de Brasília: memórias de uma utopia educativa (1956-1964). Brasília: Editora da UnB, 2011, p. 231-252.

PEQUENO polegar quer donativos para crianças. Correio Braziliense, Brasília, p. 7, 1 out. 1967.

PEREIRA, E. W.; CARVALHO, P. M. de. Resistência, contradições e impasses na concretização do plano de Anísio Teixeira. In: PEREIRA, E. W. et al. (orgs.) Nas Asas de Brasília: memórias de uma utopia educativa (1956-1964). Brasília: Editora da UnB, 2011, p. 103-120.

PEREIRA, E. W.; ROCHA, L. M. da F. Escola Parque de Brasília: uma experiência de educação integral. In: PEREIRA, E. W. et al. (orgs.) Nas Asas de Brasília: memórias de uma utopia educativa (1956-1964). Brasília: Editora da UnB, 2011, p. 161-178.

ROCHA, A. A. L. Por uma história do currículo do/no Colégio Maria Constança na década de 1960: culturas docentes, práticas e materiais curriculares. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2007.

SARAT, M. A celebração da infância na escola como modelo de civilidade para a fronteira: Mato Grosso (1944-1946). In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO - SBHE, 11., 2022. São Paulo. Anais [...]. São Paulo: PUC-SP, 2022. p. 499.

SCHUELER, A. F. M.; DELGADO, A. C. C.; MÜLLER, F. A participação das crianças nas festividades brasileiras. Educação em Questão, Natal, v. 29, n. 15, p. 122-148, maio-ago. 2007.

SEMANA da criança tem esportes e teatrinhos. Correio Braziliense, Brasília, p. 8, 6 out. 1967.

SEMANA da criança. Correio Braziliense, Brasília, p. 15, 5 out. 1970.

SILVA, E. Brasília, cidade mutilada. Correio Braziliense, Brasília, p. 4, 18 ago. 1962.

SOCIAIS de Brasília. Correio Braziliense, Brasília, p. 9, 11 out. 1963.

TEIXEIRA, A. S. Plano de construções escolares de Brasília. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v. 35, n. 81, p. 195-199, jan./mar. 1961.

VEIGA, C. G.; GOUVÊA, M. C. S. Comemorar a infância, celebrar qual criança? Festejos comemorativos nas primeiras décadas republicanas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 135-160, 2000.

WIGGERS, I.; MARQUES, I.; FRAZZI, M.. Escola Parque de Brasília: um olhar sobre a educação do corpo. In: PEREIRA, E. W. et al. (orgs.) Nas Asas de Brasília: memórias de uma utopia educativa (1956-1964). Brasília: Editora da UnB, 2011, p. 253-276.

Published

2024-05-15

How to Cite

OLIVEIRA, A. R. de; ANJOS, J. J. T. dos. CHILDREN’S WEEK COMMEMORATIVE PRACTICES IN THE PARK SCHOOL OF BRASÍLIA (1960-1971). Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 1, p. 16–31, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i1.73903. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/73903. Acesso em: 30 jun. 2024.