PROFISSIONALIZATION OF PROFESSIONAL TEACHING DEVELOPMENT: HIGHLIGHTS AS BRAZILIAN EDUCATIVE POLITICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49ied.especial.60130

Keywords:

Teacher Professional Development; Teacher Professionalization; Teacher Education; Educational Policies.

Abstract

The continuous education of two teachers has been associated with the notion of professional teaching development (DPD), which is not international as much as national. It is not different in Brazil, it is at the center of contemporary teacher professionalization policies, especially after the legal reference frameworks and official guidelines, originating from the federal government for the training of teachers in Brazil, from the reforms of the 1990s. These subsidies a DPB perspective aligned to marketing standards or that has sustained a crisis in teaching professionalization. The changes require a critical and reflective posture, based on dialectical-historical materialism that helps to rethink new trends in the policies and mechanisms of professional development, in order to favor changes in the collective position on the teaching profession in the country.

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Author Biographies

Priscilla de Andrade Silva Ximenes, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, priscilla_andrade@ufg.br

Pedagoga pela UFG. Mestre em Educação pela UFG/RC. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia. Professora adjunta na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás. Coordenadora estadual da ANFOPE/GO. Líder da RedeCentro (Rede de Pesquisadores sobre professores(as) do Centro-Oeste/Brasil) e Nepie - Núcleo de Estudo e Pesquisa Infância Educação.

Geovana Ferreira Melo, Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Uberlândia, Minas Gerais, Brasil, geovana.melo@gmail.com

Pedagoga, Mestre e Doutora em Educação. Pós-doutorado em Educação pela USP. Professora Titular da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED). Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Docência na Educação Básica e Superior (GEPDEBS). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Pedagogia Universitária, Didática, Avaliação da Aprendizagem.

Solange Martins Oliveira Magalhães, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil, sol_m_o_magalhaes@ufg.br

Pedagoga, Psicóloga. Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás/Brasil. Professora Titular da Universidade Federal de Goiás/ Aposentada colaboradora. Professora da Graduação em Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação/Universidade Federal de Goiás. É professora convidada da Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, da Universidad Nacional de Jujuy/Argentina. Coordenadora Geral da REDECENTRO - Rede de Pesquisadores sobre Professores da Região Centro-Oeste.

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Published

2024-09-01

How to Cite

XIMENES, P. de A. S.; MELO, G. F.; MAGALHÃES, S. M. O. PROFISSIONALIZATION OF PROFESSIONAL TEACHING DEVELOPMENT: HIGHLIGHTS AS BRAZILIAN EDUCATIVE POLITICS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. ed.especial, p. 824–838, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49ied.especial.60130. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/60130. Acesso em: 26 sep. 2024.

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