MANOEL BOMFIM: DEBATES PARLAMENTARES SOBRE ESTADO E INSTRUÇÃO PRIMÁRIA NA PRIMEIRA DÉCADA DO SÉCULO XX
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v41i1.39426Keywords:
História da Educação, Estado e instrução primária, Primeira República, Manoel BomfimAbstract
Este trabalho apresenta uma investigação do posicionamento do intelectual Manoel Bomfim (1868-1932) frente ao debate sobre a relação Estado e instrução primária nos discursos parlamentares proferidos entre os anos de 1907 e 1908, atualmente disponíveis na coletânea Documentos Parlamentares: Instrução Pública, publicada em 1918 pelo Jornal do Comércio. A posição assumida por esse intelectual ocorre num contexto caracterizado por tentativas de organização do trabalho livre, estruturação da República, preparo do povo para o exercício da cidadania e surgimento de demandas sociais que exigiram investimento na instrução popular. Manoel Bomfim mostra-se comprometido com o desenvolvimento e difusão da instrução primária e envolvido no movimento em prol da escolarização da classe trabalhadora.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.