DISJUNCTIONS OF THE PEOPLE, PRECARIOUS LIVES AND PUBLIC SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49ied.especial.79556

Keywords:

People; Public School; Defense of Public School; Heterotopic School.

Abstract

Supported by non-metaphysical political-philosophical assumptions, the present analysis, of a theoretical-conceptual nature, seeks, in its first argumentative plan, to highlight the non-generality of the people category, problematizing its divisions as a condition of its own existence and precariousness as a of its disjunctive effects. On a second level, based on the understanding that precariousness implies some form of destitution of the dignity of a life, it suggests that the link between public schools and precarious lives be thought of through a heterotopic perspective, circumscribed by a constitutive relationship of belonging, an inventive addressing to the world's archive and a gesture that makes the school's eyes sensitive to precarious lives. In conclusion, it supports the idea that the ruptures of the people, at the same time that they forge precarious lives, constitute a premise for confronting precariousness, playing, especially in the space-time of public schools, an ethically positive role.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Glaurea Nádia Borges de Oliveira, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil, glaurea@unicamp.br

Professora da Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas (FEF/Unicamp), vinculada ao Departamento de Educação Física e Humanidades. Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE/USP) e Mestra em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP).

References

AGAMBEN, G. O que é um povo? In: AGAMBEN, G. Meios sem fim: notas sobre a política. Belo Horizonte: Autêntica, 2015, p. 35-40.

AQUINO, J. G. O pensamento como desordem: repercussões do legado foucaultiano. Pro-Posições, Campinas, v. 25, n. 2, p. 83-101, mai./ago. 2014.

AQUINO, J. G. Diálogos em delay: especulações em torno de uma temporalidade outra do encontro pedagógico. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 2, p. 311-326, abr./jun. 2017.

AQUINO, J. G. Não mais, mas ainda: experiência, arquivo, infância. Childhood & Philosophy, Rio de Janeiro, v. 12, n. 23, p. 179-200, jan./abr. 2016.

ARIÈS, P. História social da criança e da família. 3. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2022.

BUTLER, J. “Nosotros, el pueblo”. Apuntes sobre la libertad de reunión. In: BADIOU, A. et al. (Org.). ¿Qué es um pueblo? Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora, 2014. p. 47-68.

BUTLER, J. Vida precária. Contemporânea, São Carlos, n. 1, p. 13-33, jan./jun. 2011.

CHATTERJEE, P. Colonialismo, Modernidade e Política. Salvador: EDUFBA/CEAO, 2004.

DIDI-HUBERMAN, G. In: BADIOU, A. et al. (Org). ¿Qué es um pueblo? Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora, 2014. p. 69-101.

FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In: RABINOW, P.; DREYFUS, H. (Org.). Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 231-249.

FOUCAULT, M. Outros Espaços. In: MOTTA, M. B. (Org.). Ditos e Escritos III – Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001, p. 411-422.

GALLO, S. Educação menor: produção de heterotopias no espaço escolar. In: Grupo Transversal. (Org.). Educação menor: conceitos e experimentações. Curitiba: Prismas/Appris, 2013, p. 75-88.

LIBÂNEO, J. C. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012.

LIBÂNEO, J. C. Escola de tempo integral em questão: lugar de acolhimento social ou ensino-aprendizagem? In: BARRA, V. M. L. da (Org). Educação: ensino, espaço e tempo na escola de tempo integral. Goiânia: Editora da UFG, 2014. p. 257-308.

RANCIÈRE, J. El inhallable populismo. In: BADIOU, A. et al. (Org.). ¿Qué es um pueblo? Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora, 2014. p. 119-124.

TELLES, V. S. Pobreza e cidadania: figurações da questão social no Brasil moderno. In: TELLES, V. S. Pobreza e cidadania. São Paulo: Editora 34/PPGS-USP, 2001a, p. 13-56.

TELLES, V. S. Questão social: afinal, do que se trata? In: TELLES, V. S. Pobreza e cidadania. São Paulo: Editora 34/PPGS-USP, 2001b, p. 115-138.

VARELA, J.; ALVAREZ-URIA, F. A maquinaria escolar. Teoria & Educação, São Paulo, n. 6, p. 68-96, 1992.

WILLIANS, J. Pós-estruturalismo. Rio de Janeiro: Vozes, 2012.

Published

2024-09-01

How to Cite

OLIVEIRA, G. N. B. de. DISJUNCTIONS OF THE PEOPLE, PRECARIOUS LIVES AND PUBLIC SCHOOLS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. ed.especial, p. 839–853, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49ied.especial.79556. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79556. Acesso em: 26 sep. 2024.