DISJUNCTIONS OF THE PEOPLE, PRECARIOUS LIVES AND PUBLIC SCHOOLS
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v49ied.especial.79556Keywords:
People; Public School; Defense of Public School; Heterotopic School.Abstract
Supported by non-metaphysical political-philosophical assumptions, the present analysis, of a theoretical-conceptual nature, seeks, in its first argumentative plan, to highlight the non-generality of the people category, problematizing its divisions as a condition of its own existence and precariousness as a of its disjunctive effects. On a second level, based on the understanding that precariousness implies some form of destitution of the dignity of a life, it suggests that the link between public schools and precarious lives be thought of through a heterotopic perspective, circumscribed by a constitutive relationship of belonging, an inventive addressing to the world's archive and a gesture that makes the school's eyes sensitive to precarious lives. In conclusion, it supports the idea that the ruptures of the people, at the same time that they forge precarious lives, constitute a premise for confronting precariousness, playing, especially in the space-time of public schools, an ethically positive role.
Downloads
References
AGAMBEN, G. O que é um povo? In: AGAMBEN, G. Meios sem fim: notas sobre a política. Belo Horizonte: Autêntica, 2015, p. 35-40.
AQUINO, J. G. O pensamento como desordem: repercussões do legado foucaultiano. Pro-Posições, Campinas, v. 25, n. 2, p. 83-101, mai./ago. 2014.
AQUINO, J. G. Diálogos em delay: especulações em torno de uma temporalidade outra do encontro pedagógico. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 2, p. 311-326, abr./jun. 2017.
AQUINO, J. G. Não mais, mas ainda: experiência, arquivo, infância. Childhood & Philosophy, Rio de Janeiro, v. 12, n. 23, p. 179-200, jan./abr. 2016.
ARIÈS, P. História social da criança e da família. 3. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2022.
BUTLER, J. “Nosotros, el pueblo”. Apuntes sobre la libertad de reunión. In: BADIOU, A. et al. (Org.). ¿Qué es um pueblo? Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora, 2014. p. 47-68.
BUTLER, J. Vida precária. Contemporânea, São Carlos, n. 1, p. 13-33, jan./jun. 2011.
CHATTERJEE, P. Colonialismo, Modernidade e Política. Salvador: EDUFBA/CEAO, 2004.
DIDI-HUBERMAN, G. In: BADIOU, A. et al. (Org). ¿Qué es um pueblo? Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora, 2014. p. 69-101.
FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In: RABINOW, P.; DREYFUS, H. (Org.). Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 231-249.
FOUCAULT, M. Outros Espaços. In: MOTTA, M. B. (Org.). Ditos e Escritos III – Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001, p. 411-422.
GALLO, S. Educação menor: produção de heterotopias no espaço escolar. In: Grupo Transversal. (Org.). Educação menor: conceitos e experimentações. Curitiba: Prismas/Appris, 2013, p. 75-88.
LIBÂNEO, J. C. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012.
LIBÂNEO, J. C. Escola de tempo integral em questão: lugar de acolhimento social ou ensino-aprendizagem? In: BARRA, V. M. L. da (Org). Educação: ensino, espaço e tempo na escola de tempo integral. Goiânia: Editora da UFG, 2014. p. 257-308.
RANCIÈRE, J. El inhallable populismo. In: BADIOU, A. et al. (Org.). ¿Qué es um pueblo? Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora, 2014. p. 119-124.
TELLES, V. S. Pobreza e cidadania: figurações da questão social no Brasil moderno. In: TELLES, V. S. Pobreza e cidadania. São Paulo: Editora 34/PPGS-USP, 2001a, p. 13-56.
TELLES, V. S. Questão social: afinal, do que se trata? In: TELLES, V. S. Pobreza e cidadania. São Paulo: Editora 34/PPGS-USP, 2001b, p. 115-138.
VARELA, J.; ALVAREZ-URIA, F. A maquinaria escolar. Teoria & Educação, São Paulo, n. 6, p. 68-96, 1992.
WILLIANS, J. Pós-estruturalismo. Rio de Janeiro: Vozes, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Glaurea Nádia Borges de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.