This is an outdated version published on 2025-04-30. Read the most recent version.

ENHANCING LEARNING IN SCHOOL AND RESEARCH IN EDUCATION: THE PREMISE OF CULTURAL INTELLIGENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.79546

Keywords:

Culture Intelligence; School Learning; Educational Aspirations; Communication Skills

Abstract

This article focuses on the concept of cultural intelligence from the perspective of dialogic learning, aiming to reveal its potential to overcome educational and social inequalities related to Brazilian school education. The text is based on a bibliographic study that analyzed the content of scientific articles and research reports related to the studied concept in order to answer the following question: On what evidence is the premise of cultural intelligence from the perspective of dialogic learning based? The conclusions indicate the possibilities of adopting the concept of cultural intelligence as a theoretical-methodological premise to achieve educational success in schools and conduct research with social impact

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Fernandes Coimbra Marigo, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, SP, Brasil, adriana.marigo@ufscar.br

Pós-doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), com mestrado e doutorado em Educação, graduação em Psicologia e em Pedagogia. Compõe o quadro permanente de docentes do Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas da UFSCar. É membro do Núcleo de Investigação e Ação Social e Educativa (NIASE) da UFSCar, dedicando-se ao estudo de temas da aprendizagem dialógica e de educação e formação de professores com base em evidências científicas, didática, psicologia histórico-cultural, práticas sociais e processos educativos, educação a distância.

Roseli Rodrigues de Mello, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, SP, Brasil, roseli@ufscar.br

Pós-doutora em Sociologia e Educação pela Universidade de Barcelona (UB), com mestrado e doutorado em Educação, graduação em Pedagogia. É professora sênior junto ao Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas e ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). É fundadora do Núcleo de Investigação e Ação Social e Educativa (NIASE) e está à frente de sua coordenação. A ênfase de seu trabalho acadêmico está na linha de Ensino e Aprendizagem e Formação de Professores, dedicando-se às seguintes temáticas: aprendizagem dialógica, comunidades de aprendizagem, atuações educativas de êxito, tertúlias dialógicas, pesquisa educacional com base em evidências científicas, educação de adultos, atuação docente para a transformação, bases freirianas da educação.

References

APA – American Psychological Association. Os 20 princípios mais importantes da psicologia para o ensino e aprendizagem de estudante da educação infantil, ensino fundamental e ensino médio. Comissão profissional para a Psicologia nas Escolas e na Educação, 2015. Disponível em: https://www.apa.org/ed/schools/teaching-learning/top-twenty-principles-portuguese.pdf Acesso em: 30 mai. 2024.

AUBERT, A. et al. Aprendizagem dialógica na sociedade da informação. São Carlos, SP: EdUFSCar. (Trabalho original publicado em 2008), 2016.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

CAVALINI, S. F. S. et al. Inteligência: Efeito do Tipo de Escola e Implicações na Normatização das Escalas Wechsler para Crianças. Trends in Psychology / Temas em

Psicologia, 23(2), 493-505, 2015. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/pdf/tp/v23n2/v23n2a18.pdf Acesso em: 20 mar. 2025.

COLE, M.; SCRIBNER, S. Cultura y pensamiento. Relación de los procesos cognitivos con la cultura. México: Limusa, 1977.

CREA. Habilidades comunicativas y desarrollo social. Proyecto para DGICYT, Dirección General de Investigación y Técnica. Ministerio de Educación y Ciencia. Madrid, 1995.-1998

CREA. Workaló. The creation of new occupational patterns for cultural minorities: The Gypsy Case. Proyecto para el V Programa Marco de La Unión Europea, 2001-2004. Disponível em: https://www.ab.gov.tr/files/ardb/evt/1_avrupa_birligi/1_9_politikalar/1_9_5_azinlik_politikasi/EU_Research_2004_The_creation_of_new_occupational_patterns_for_cultural_minorities_The_Gypsy_case.pdf. Acesso em: 31 mai. 2024.

CREA. Includ-ed. Strategies for inclusion and social cohesion in Europe from education. FP6 028603-2. Sixth Framework Programme. Priority 7 Citzens and governance in a Knowledge-based society. European Comission. 2006-2011.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DIAS, N. M.; SEABRA, A. G. School performance at the end of elementary school: Contributions of intelligence, language, and executive functions. Estudos de Psicologia (Campinas), 34(2), 315-326, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/WchwDKmNhBv5yzjJqgcxQRJ/?lang=en Acesso em: 20 mar. 2025.

FLECHA, A. et al. Participation in successful schools: a communicative research study from the Includ-ed Project. Cultura y Educación. 21(2), 183-196, 2009. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1174/113564009788345899 Acesso em: 20 mar. 2025.

FLECHA, A.; GARCÍA, R.; RUDD, R. Using Health Literacy in School to Overcome Inequalities. European Jornal of Education, 46(2), 209-218, 2011. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1465-3435.2011.01476.x Acesso em: 20 mar. 2025.

FLECHA, R.; TELLADO, I. Metodología comunicativa en educación de personas adultas. Cad. Cedes, Campinas, v. 35, n. 96, p. 277-288, mai – ago, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/qhpsC6P4rjnCGgVmwLsrkSS/?lang=pt. Acesso em: 28 mai. 2024.

FREIRE, P. À sombra desta mangueira. São Paulo: Editora Olho d’água, 2005.

HABERMAS, J. Teoría de la acción comunicativa. I: Racionalidad de la acción y racionalización social; II: Crítica de la razón funcionalista, Madrid: Taurus, 2001.

HOPP, M. et al. A Cross-National Study of Implicit Theories of a Creative Person. Education Sciences, 6(38), 1-14, 2016. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1465-3435.2011.01476.x Acesso em: 20 mar. 2025.

KOÇ, K.; TURAN, M. B. The Impact of Cultural Intelligence on Social Skills among University Students. Journal of Education and Learning. 7(6), 241-249, 2018. Disponível em: https://www.ccsenet.org/journal/index.php/jel/article/view/0/37469 Acesso em: 20 mar. 2025.

LAYMAN, E. W. Mixed: Educational Perspectives from families of East and West educational background. Global Education Review, 5(1), 52-73, 2018. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1177620. Acesso em: 30 mai. 2024.

McRAE, N. et al. Developing global-ready graduates: The CANEU-COOP experience. Asia-Pacific Journal of Cooperative Education, Special Issue, 17(4), 377-386, 2016. Disponível em: https://www.ijwil.org/files/APJCE_17_4_377_386.pdf. Acesso em: 30 mai. 2024.

MOLL, L. C. Vygotski e a educação: implicações pedagógicas da psicologia sócio-histórica. Trad. Fani A. Tesseler. Porto Alegre: Artes Médicas, 2002.

MORAIS, J.; KOLINSKY, R. Literacia científica: leitura e produção de textos científicos. Educar em Revista, (62), 143-162, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/TmTWQKJc88Sv3htgPfvXSVb/?lang=pt Acesso em: 20 mar. 2025.

OLIVER, E. et al. Cultural Intelligence to Overcome Educational Exclusion. Qualitative Inquiry. 17(3), 267-176, 2011. Disponível em https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1077800410397805 Acesso em: 20 mar. 2025.

PADRÓS, M. et al. Contrasting Scientific Knowledge With Knowledge From the Lifewordld: the Dialogic Inclusion Contract. Qualitative Inquiry. Vol. 17, ed. 3, mar. 2011, p. 304-312. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1077800410397809?casa_token=aEBnlEyhmKkAAAAA:2b51TXKvHcyAfptKVV491LUF6S6AK7-a5aAzqB4F5kA2k-sRR0G3KSr3kBULRD3u0B5SMUmm4mWCHyE Acesso em: 20 mar. 2025.

PHILOMINRAJ, A. et al. The Interconnectedness Between Experience and Intelligence to English Language Teaching. English Language Teaching; 11(5), 68-73, 2018. Disponível

em: https://www.ccsenet.org/journal/index.php/elt/article/view/74802 Acesso em: 20 mar. 2025.

PINO MUÑOZ, M.; ARÁN FILIPETTI, V. Concepciones de niños y niñas sobre la inteligencia¿ Qué papel se otorga a las funciones ejecutivas y a la autorregulación? Propósitos y Representaciones, 7(2), 269- 303, 2019. Disponível em: https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/281 Acesso em: 20 mar. 2025.

RAMIS, M.; KRASTINA, L. Cultural Intelligence in the school. Revista de Psicodidactica. 15(2), 239-252, 2010. Disponível: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=175/17517246007 Acesso em: 30 maio 2024.

ROGOFF, B.; LAVE, J. Everyday cognition: development in social context. Harvard University Press, EUA, 1999.

SALVADOR, A. D. Métodos e técnicas de pesquisa bibliográfica: elaboração e relatório de estudos científicos. Porto Alegre: Livraria Sulina Editora, 1970.

SORIANO ESCUDER, C.; TÁRRAGA MÍNGUEZ, R.; PASTOR CEREZUELA, G. Efectividad de las comunidades de aprendizaje en la inclusión educativa y social: una revisión sistemática. Educ. Soc., Campinas, v. 43, e241333, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/XFGZYppwRZjjVJDfPHtgmRp/#. Acesso em: 28 maio 2024.

TAJUDEEN, O. B.; AARE, K. R. Deploying Orature to Meet the Challenges of Unemployment in Nigeria. International Journal of Education & Literacy Studies. 7(2):144-149, 2019. Disponível em: https://journals.aiac.org.au/index.php/IJELS/article/view/5363 Acesso em: 20 mar. 2025.

VALLS, R.; PADRÓS, M. Using Dialogic Research to Overcome Poverty: from principles to action. European Journal of Education, 46(2): 173-183, 2011. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1465-3435.2011.01473.x Acesso em: 20 mar. 2025.

VYGOTSKY, L. S. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica, 2009.

ZUCOLOTTO, M. P. da R. Contribuições da psicologia à educação básica e o problema da psicologização da educação: uma revisão narrativa. Revista HISTEDBR On-Line, 18(4), 1195-1208, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652472 Acesso em: 20 mar. 2025.

Published

2025-04-30

Versions

How to Cite

FERNANDES COIMBRA MARIGO, Adriana; RODRIGUES DE MELLO, Roseli. ENHANCING LEARNING IN SCHOOL AND RESEARCH IN EDUCATION: THE PREMISE OF CULTURAL INTELLIGENCE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 1, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i1.79546. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79546. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.