"NOT EVERYTHING IS FLOWERS": THE CHALLENGES IN ACCESS AND PERMANENCE TO BASIC AND HIGHER EDUCATION FOR TRANSSEXUAL PEOPLE AND TRANSVESTITES IN PERNAMBUCO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.79466

Keywords:

Education, Human Rights, Transexuals, Transvestites

Abstract

Higher education plays a fundamental role in humanised training guided by respect for human dignity. General objective: to analyse the barriers that impede the academic trajectory of transsexual and transvestite people in basic education and higher education. Specific objectives: a) to encourage discussion about gender and sexuality from the perspective of human rights; b) to enable the construction of a critical awareness of the barriers that impede the academic career of transsexuals and transvestites in basic education and higher education; c) to discuss the performance of masculinity and femininity of transsexuals and transvestites. The methodology is qualitative, based on interviews that contributed to the research. The results can therefore contribute to reflection on the challenges faced by transsexuals and transvestites in their careers, from primary to higher education.

Keywords: Education. Human Rights. Transsexuals. Transvestites.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriano de Freitas Alves, Universidade Federal de Pernambuco (UFPB), Recife, Pernambuco, Brasil, adriano.alves@ufpe.br

Mestre em Direitos Humanos pelo Programa de Pós-graduação em Direitos Humanos da Universidade Federal de Pernambuco-PPGDH/UFPE.

Aline Daiane Nunes Mascarenhas, Universidade Federal de Pernambuco (UFPB), Recife, Pernambuco, Brasil, aline_mascarenhas@hotmail.com

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia e Professora do Programa de Pós-graduação em Direitos Humanos (UFPE).

Jônatan David Santos Pereira, Universidade Federal de Pernambuco (UFPB), Recife, Pernambuco, Brasil, jonatan.david133@gmail.com

 Mestrando em Direitos Humanos da PPGDH-UFPE.

References

BARDIN, Laurence. Análisis de contenido. Ediciones Akal, 1991.

BAYDOUN, Mahmoud. Pensando as masculinidades contemporâneas. Revista Artemis. v. 31, n. 1, pág. 486-491, 2021.

BENEVIDES, Maria Victoria.Educação em Direitos Humanos: de que se trata? Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Etica/9_benevides.pdf Acesso em: 10 abr. de 2024.

BOBBIO, Norberto. A era dos direitos. Rio de Janeiro: Campus, 2004.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: Acesso em: 3 ago. 2012. BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Disponível em: Acesso em: 2 ago. 2012. BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional - LDB: Lei nº 9394/96, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 2. ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação de Publicações, 2001.

BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Disponível em. Acesso em: 15 jun. 2023.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB: Lei nº 9394/96, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 2. ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação de Publicações, 2001.

BRASIL. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, Ministério da Educação, 2003.

CELLARD, André. A análise documental. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

CHAUÍ, Marilena. Direitos humanos e educação. Revista Interdisciplinar de Direitos Humanos, v. 10, n. 2, p. 23-26, 2022.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto; trad. Magda Lopes. 3. ed. Porto Alegre: ARTMED, 2010.

DALLARI, D. A. Direitos Humanos e Cidadania. São Paulo: Moderna, 2014. FREIRE, Paulo. Prefácio. In: RIBEIRO, Marcos. Educação Sexual: novas ideias, novas conquistas. São Paulo: Editora Gente, 1993.

GARCIA, Clarice. Aparecida Alencar. SOUZA, Fabiana. Cristina de. A relação família-escola através dos tempos. Temas em Educação e Saúde, Araraquara, v. 4, p. 59- 74, mai. 2017. Tradução de Plínio Dentzien. Campinas, Núcleo de Estudos de Gênero Pagu, 2007.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? São Paulo: Cortez, 2022.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

MISKOLCI. Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

SCHMITZ, Beto. Observatório 2023 de Mortes Violentas de LGBT+ no Brasil, Grupo Gay da Bahia. Grupo Dignidade. Disponível em: https://cedoc.grupodignidade.org.br/2024/01/19/2023-de-mortes-violentas-lgbt-no-brasil-ggb/ Acesso em 10 abr. de 2024.

PIOVESAN, Flávia. Direitos humanos e o direito constitucional internacional. 10. Ed. São Paulo: Saraiva, 2009.

PRECIADO, Paul Beatriz. Quem defende a criança queer? Trad. C. Oliveira. Geni, pp. 1-9, 2002. Disponível em http://revista eni.org/10/quem-defende-a-criança-queer. Acesso em 10 abr. 24.

RESENDE, Tânia de Freitas; SILVA, Gisele Ferreira da. A relação família-escola na legislação educacional brasileira (1988-2014). Ensaio: avaliação e políticas públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 24, n. 90, p. 30-58, jan./mar. 2016.

RIBEIRO, Jheniffer; NASCIMENTO, Vivian. Apenas cinco universidades públicas destinam vagas para pessoas trans. (2023). Disponível em: https://www.generonumero.media/artigos/universidades-publicas-cotas-trans-travestis/ Acesso em: 10 abr. de 24.

SAVIANI, Dermeval. Da LDB (1996) ao novo PNE (2014-2024): por uma outra política educacional. Autores Associados, 2019.

SEDGWICK, Eve Kosofsky. A epistemologia do armário. Cadernos Pagu, quereres, v.28, p. 19-54, 2007. Disponível em: <https://ieg.ufsc.br/storage/articles/October2020//Pagu/2007(28)/Sedgwick.pdf>. Acesso em 10 abr. 24.

Published

2024-12-20

How to Cite

ALVES, A. de F.; MASCARENHAS, A. D. N.; PEREIRA, J. D. S. "NOT EVERYTHING IS FLOWERS": THE CHALLENGES IN ACCESS AND PERMANENCE TO BASIC AND HIGHER EDUCATION FOR TRANSSEXUAL PEOPLE AND TRANSVESTITES IN PERNAMBUCO. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 3, p. 1764–1780, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i3.79466. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79466. Acesso em: 21 dec. 2024.