OLIGARCHIC POLITICS IN MARANHÃO: THE DICTATORSHIP'S SPEECHES FOR PRIMARY EDUCATION BETWEEN THE 1960s AND 1970s

Authors

  • Rosyane de Moraes Martins Dutra Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís, Maranhão, Brasil, rosyane.dutra@ufma.br

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49ied.especial.79022

Keywords:

Oligarchy. Military Dictatorship. Elementary School. Policies. Maranhão.

Abstract

This article presents an analysis of discourses on education in the state of Maranhão during the years of governor José Sarney (1966-1970) and the relationship with the military coup of 1964, in documents of messages to the Legislative Assembly and newspapers, which announced a new era with investments in primary education, such as the expansion of the school network and an increase in the number of enrolled children. The period Sarney called Maranhão Novo was presented as a time of modernization and dynamics in educational policy. In the documentary analysis of the messages to the Legislative Assembly and newspaper publications, discourses on the situation of primary education and the emphasis given by Sarney to the acclaimed advances in education were identified. The results revealed political practices that were in line with the military state imposed on the population of Maranhão, and that disguised political persecution and censorship through social events, soothing speeches and renovations to school buildings.

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Author Biography

Rosyane de Moraes Martins Dutra, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís, Maranhão, Brasil, rosyane.dutra@ufma.br

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão (2001), especialização em Gestão de Recursos Humanos pela FACAM (Rio de Janeiro/2005) e Mestrado em Educação/UFMA (2014). Professora do Programa de Pós-graduação em Gestão do Ensino da Educação Básica (PPGEEB/UFMA). Professora do Departamento de Educação I/Área de atuação: Educação Infantil/Curso de Pedagogia/CCSO/UFMA. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: infância e o brincar, formação de professores, metodologia da educação infantil, estágio supervisionado, políticas educacionais, currículo e história da infância.

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Published

2024-09-01

How to Cite

DUTRA, R. de M. M. OLIGARCHIC POLITICS IN MARANHÃO: THE DICTATORSHIP’S SPEECHES FOR PRIMARY EDUCATION BETWEEN THE 1960s AND 1970s. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. ed.especial, p. 648–658, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49ied.especial.79022. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79022. Acesso em: 26 sep. 2024.