PIBID-ARTE/UNIVASF: EXPERIENCES OF TEACHER EDUCATION ‘BEYOND CAPITAL’
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v49i2.78830Keywords:
Pibid-Art; Historical-Critical Pedagogy; Teaching of Visual Arts; Democratic Education.Abstract
This article analyzes the contributions of Pibid/Arte to initial and continuing teacher education in face to the logic of capital (Mészáros, 2005). The first deals with structuring of the practices and the foundations of Historical-Critical Pedagogy. In the second we discuss emergency remote teaching an alienation of teaching work and in the third, we address the domain of teaching as immaterial work (Saviani, 2011). We conclude that Pibid/Arte has enabled the construction of creative and intellectually grounded teaching committed to democratic education.
Downloads
References
BRASIL, MEC. Base Nacional Comum Curricular. Versão Final. Brasília: DF, 2017.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em:
https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em: 10 jun. 2023.
BRASIL. Resolução CNE/CP n.º 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: Ministério da Educação; Conselho Nacional da Educação, 2019c. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 8 jun. 2023.
BRASIL. Projeto de lei n. 5.230/2023. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e define diretrizes para a política nacional de ensino médio. Brasília, 2023. Disponível em:
https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=2351731. Acesso em 2 mar. 2024.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Edital n. 02/2020. Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Editais e seleções. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/06012019-edital-2-2020-pibid-pdf. Acesso em: 14 abr. 2023.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Relatório de Gestão 2009-2013, da Diretoria de Formação de Professores da Educação Básica – DEB, órgão da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior– Capes. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/bolsas/2562014-relatrorio-DEB-2013-web.pdf. Acesso em: 3 jun. 2019.
DUARTE, N. Um Montão de Amontoado de muita coisa escrita: Sobre o alvo oculto dos ataques obscurantistas ao Currículo Escolar. In: MALANCHEN, J.; MATOS, N. S. de; ORSO, P. J. A Pedagogia histórico-crítica, às políticas educacionais e a Base Nacional Comum Curricular. Campinas, Autores Associados, 2020. E-book Kindle.
FONSECA DA SILVA, M. C. da R.; HILLESHEIM, G. B. D.; RUSCHEL, A. L. L. In: ENCONTRO REGIONAL DA FAEB – Sul, IV., Anais. Criciúma; AAESC, 2019.
FONSECA DA SILVA, M. C. da R. Políticas e Currículo na Licenciatura em Artes Visuais: pesquisas do Observatório da Formação de Professores no âmbito do Ensino de Arte (OFPEA/BRARG). Revista Espaço do Currículo (online), João Pessoas, v.12, n.3, p.233-251, set/dez, 2019. Disponível em https://www.periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/48250. Acesso em: 20 abr. 2023.
FREITAS, L. A. de. A reforma empresarial da educação: Nova direita, velhas ideias. 1 ed. São Paulo: Expressão popular, 2018. 160p.
GATTI, B. A.; BARRETO, E.; ANDRÉ, M. E. D. A. Políticas docentes no Brasil: um Estado da Arte. Brasília: UNESCO, 2011. 300p.
GATTI, B et al. Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid). Fundação Carlos Chagas/SEP, São Paulo, 2014. Disponível em https://www.capes.gov.br/images/stories/download/bolsas/24112014-pibid-arquivoAnexado.pdf. Acesso em: 20 abr. 2023.
GONÇALVES, S. da R. V.; MOTA, M. R. A; ANADON, S. B. A Resolução CNE/CP N. 2/2019 e os retrocessos na formação de professores. Formação em Movimento, v. 2, n. 4, p. 360-379, 2020. Disponível em: http://costalima.ufrrj.br/index.php/FORMOV/article/download/610/896. Acesso em: 5 jul. 2022.
GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. 9. ed. R.J: Editora Civilização Brasileira,1995. 244p.
HARVEY, D. O neoliberalismo – história e implicações. São Paulo: Loyola, 2008. 256p.
MALANCHEN, J.; MATOS, N. Da S. D; ORSO, P. J. A Pedagogia histórico-crítica, as políticas educacionais e a Base Nacional Comum Curricular. Campinas, Autores Associados, 2020. E-book Kindle.
MARSIGLIA, A. C. G.; et al. A Base Nacional Comum Curricular: um novo episódio de esvaziamento da escola no Brasil. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 2017. v. 9, n. 1. Salvador, p. 107-121. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/21835. Acesso em 20 mar. 2023.
MARSIGLIA, A. C. G.; MARTINS, L. M. A natureza contraditória da educação escolar: tensão histórica entre humanização e alienação. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. 4, p. 1697-1710, out./dez., 2018. E-ISSN: 1982-5587. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10265. Acesso em: 12 jul. 2023.
MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004. 176p.
MÉSZÁROS, I. Educação para além do capital. Tradução de Isa Tavares. São Paulo: Boitempo, 2005. 80 p.
MÉSZÁROS, I. A teoria da alienação em Marx. Tradução de Isa Tavares. São Paulo: Boitempo, 2006. 321p.
OLIVEIRA, V. L.; FONSECA DA SILVA, M. C. da R.; PERINI, J. A. Os Professores de Artes Visuais e a pandemia da Covid-19. Momento: diálogos em educação, E-ISSN 2316-3100, v. 30, n. 1, p. 99-122, jan./2021. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13202. Acesso em: 20 out. 2023.
SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 18. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2009. 312p.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11ª ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2011. 137p.
SAVIANI, D. Escola e Democracia. 42 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012. 128p.
SCHLICHTA, C. Os Conteúdos Escolares de Arte à luz da Pedagogia Histórico-Crítica: por que os clássicos na escola? Cadernos de Pesquisa em Educação, Vitória, v. 3, n. 54, p. 54 - 70, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/educacao/article/view/37862. Acesso em: 15 abr. 2023.
VÁSQUEZ, A. S. Filosofia da Práxis. 2ª ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1997.440p.
VIGOTSKI, Lev. S. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico. Apresentação e comentários de Ana Luiza Smolka. Tradução de Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.128p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Janedalva Pontes Gondim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.