RHETORIC, POLITICS, AND EDUCATION: THE EDUCACIONAL MEANING OF MARCH 31ST BY CARLOS FREDERICO MACIEL (CRPE-RECIFE)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49ied.especial.78720

Keywords:

Intellectuals and Education; History of Education; Pernambuco; Civil-Military Dictatorship.

Abstract

This article engages with the discourse/text “The Educacional Meaning of March 31st” by the Pernambuco Professor and anti-comunist Carlos Frederico Maciel, at that time Director of the Division of Educational Studies and Research of the Regional Center for Educational Research in Recife (CRPE-Recife). By combining elements of Orlandi's (2009) discourse analysis with Certeau's (2011) historiographical methodology, and informed by a nuanced perspective, this study examines the concerted efforts of intellectuals to justify the 1964 Coup. Additionally, it explores the mechanisms by which authoritarian ideology infiltrated primary education institutions during this period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciano Mendes de Faria Filho, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, lucianomff@uol.com.br

Bolsista Produtividade 1-A CNPq. Doutor em Educação (USP). Professor do Departamento de Ciências Aplicadas à Educação (DECAE) da Faculdade de Educação da UFMG. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Interdisciplinar em Formação Humana, Representações e Identidades – GEPIFHRI/CE-UFPE.

  •  

Raylane Andreza Dias Navarro Barreto , Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, Pernambuco, Brasil, raylane.navarro@ufpe.br

Doutora em Educação (UFRN). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e do Mestrado Profissional em Educação Básica (MPEB) da Universidade Federal de Pernambuco. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Interdisciplinar em Formação Humana, Repres. e Identidades – GEPIFHRI/CE-UFPE.
    •  

References

BARRETO, R. A. D. N; LIMA, G. C.; OLIVEIRA, G. R. V. Mulher, educação e participação política: O caso pernambucano (1947-2022). Revista Interterritórios, v.10, n.19, p 1-20, 2024.

CENTRO Regional de Pesquisa Educacionais do Recife – CRPE/Recife. Relatório das atividades realizadas na Escola Experimental do Centro Regional de Pesquisas Educacionais do Recife no ano de 1964. Recife: CRPE, 1964.

CERTEAU, M. de. A Escrita da História. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011.

FARIA FILHO, L. M. Educação das (in)sensibilidades: histórias e memórias da ditadura no Brasil. Revista Brasileira de Educação Básica. Ano 9, n.30, 1-5, 2024.

FREYRE, G. As crianças como mestres de civismo. In: Centro... O significado educativo do 31 de março. Recife: CRPE-Recife, p. 5-7, 1965.

MACIEL, C. F. O significado educativo do 31 de março. In: Centro... O significado educativo do 31 de março. Recife: CRPE-Recife, p.11-25, 1965.

OLIVEIRA, A. C. D. C. Estudos sociológicos sobre infância no Brasil: crianças sem gênero? Tese (Doutorado em Sociologia Política) – UFSC. Florianópolis, 2011.

ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: princípios & procedimentos. 8. ed. Campinas: Pontes, 2009.

PALLARES-BURKE, M. L.; BURKE, P. Repensando os trópicos: retrato intelectuais de Gilberto Freyre. São Paulo: Ed. UNESP, 2008.

SOUZA, K. F. Beltrão de. Educação e Região. Práticas anisianas e freyreanas fazem a educação do Recife/PE (1957-1964). Tese (Doutorado em Educação) – UFPE, Programa de Pós Graduação em Educação, 2013.

VERAS, D. B. V. PALÁCIOS CARIADOS: a elite universitária e a ditadura militar – o caso da Universidade Federal de Pernambuco (1964 – 1975). Tese (Doutorado em História) – UFPE, Programa de Pós Graduação em História, 2018.

WEBER, S. Conflito de classes e educação em Pernambuco. Relatório de Pesquisa datado de agosto de 1982. Dados – Revista de Ciências Sociais. v. 27, n. 2, p. 233-262, 1984.

XAVIER, L. N. O Brasil como laboratório: educação e ciências sociais no projeto dos Centros Brasileiros de Pesquisas Educacionais – CBPE/INEP/MEC (1950-1960). Bragança Paulista: CDAPH-IFAN, 1999.

Published

2024-09-01

How to Cite

FILHO, L. M. de F.; BARRETO , R. A. D. N. RHETORIC, POLITICS, AND EDUCATION: THE EDUCACIONAL MEANING OF MARCH 31ST BY CARLOS FREDERICO MACIEL (CRPE-RECIFE). Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. ed.especial, p. 551–567, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49ied.especial.78720. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/78720. Acesso em: 26 sep. 2024.