“EFFECTS OF PLACE” ON THE FUTURE PROJECT OF YOUNG PEOPLE FROM ROCINHA

Authors

  • Rosangela Carrilo Moreno Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Brasil, romorenoufrj@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-3828-1349
  • Mariana Gomes Araújo Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Brasil, mariaraujoo962@gmail.com https://orcid.org/0000-0003-3333-1634

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i2.76405

Keywords:

Juventude; Projeção de Futuro; Ação Coletiva; Favela.

Abstract

This paper aims to understand the future project of young residents of Rocinha, who collectively engaged to produce a “rhyming battle” event, with the notion of effects of place, as proposed by Bourdieu (1993), in the work The Misery of the World. The methodology includes semi-structured interviews about the trajectories of four leaders in charge of the activity; direct observations in moments of interaction among them and during the “rhyme battles”. The results suggest that young people project themselves as producers and artists of hip hop culture and refuse an expectation linked to school success, as well as resignation to jobs of low social prestige. For this, they operationalize a work of adjustment of their projects, along their trajectories and experiences.

KEYWORDS: Youth; Future Projection; Collective Action; Slum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosangela Carrilo Moreno, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Brasil, romorenoufrj@gmail.com

Professora adjunta da Faculdade de Educação, da Universidade Federal do Rio de Janeiro, doutora em Educação pela Unicamp, com estágio no exterior na École des Hautes Études en Sciences Sociales/ Paris. Trabalha com a perspectiva da Sociologia da Educação, pesquisando temáticas como militância, ação coletiva, juventude, políticas públicas e educação de jovens e adultos. 

 

Mariana Gomes Araújo, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Brasil, mariaraujoo962@gmail.com

Pedagoga, pesquisadora voluntária, na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro e professora no Colégio Andrews.

References

BATISTA, V. M. Difíceis ganhos fáceis: drogas e juventude pobre no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Revan, 2003.

BOURDIEU, P. Avenir de classe et causalité du probable. Revue française de sociologie, Paris, v. 15, n. 1, p. 3-42, 1974.

BOURDIEU, P. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.

BOURDIEU, P. (org.). La misère du monde. Paris: Éditions du Seuil, 1993.

CARRANO, P. O jovem brasileiro e a escola diante da precarização da vida e de desafios democráticos. In: FUNDAÇÃO SM. Observatório da Juventude na Iberoamérica. [S. l.]: Fundação SM, 2019. Disponível em: https://paulocarrano.blog/2019/09/04/o-jovem-brasileiro-e-a-escola-diante-da-precarizacao-da-vida-e-de-desafios-democraticos/. Acesso em: 5 jul. 2023.

CASA FLUMINENSE. Mapa da desigualdade: região metropolitana do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Casa Fluminense, 2020. Disponível em: https://casafluminense.org.br/wp-content/uploads/2020/07/mapa-da-desigualdade-2020-final_compressed.pdf. Acesso em: 5 jul. 2023.

FILLIEULE, O. Temps biographique, temps social et variabilité des rétributions. In: FILLIEULE, O. (org.). Le désengagement militant. Paris: Belin, 2005. p. 17-47.

FILLIEULE, O.; MATHIEU, L.; ROUX, P. Introduction: militantisme et hiérarchies de genre. Politix, Paris, n. 78, p. 7-12, 2007.

GONÇALVES, R. A. Rodas culturais – a arte nas praças cariocas. Revista do Arquivo Geral da Cidade do Rio de Janeiro, n. 8, p. 441-450, 2014.

GUIGINSKI, J.; WAJNMAN, S. A penalidade pela maternidade: participação e qualidade da inserção no mercado de trabalho das mulheres com filhos. Revista Brasileira de Estudos de População, Rio de Janeiro, v. 36, p. 1-26, 2019.

LOUZANO, P. Fracasso escolar: evolução das oportunidades educacionais de estudantes de diferentes grupos raciais. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 111-133, jun. 2013. Disponível em: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/205/236. Acesso em: 5 jul. 2023.

MORENO, R.; ALMEIDA, A. O engajamento político dos jovens no movimento hip-hop. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, p. 130-142, 2009.

NOGUEIRA, M. A.; RESENDE, T. de F. Com e para além de Bourdieu: revisitando duas teses centrais. Educação e Sociedade, Campinas, n. 43, p. 1-17, 2022.

PERLMAN, J. Marginalidade: do mito à realidade nas favelas do Rio de Janeiro (1969-2002). In: ENCONTRO NACIONAL DA ANPUR, X., 2003, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: ANPUR, 2003.

RIPOLL, F. Espace physique/espace géographique. In: SAPIRO, G. Dictionnaire international Bourdieu. Paris: CNRS Éditions, 2020, p. 303-305.

SPOSITO, M. P.; ALMEIDA, E.; CORROCHANO, M. Jovens em movimento: mapas plurais, conexões e tendências na configuração das práticas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 41, p. 1-20, 2020.

SPOSITO, M. P.; TARÁBOLA, F. S. Entre luzes e sombras: o passado imediato e o futuro possível da pesquisa em juventude no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 71, p. 1-25, 2017.

THIN, D. Famílias populares e instituição escolar: entre autonomia e heteronomia. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, p. 65-77, 2010.

TOMIZAKI, K.; DANILIAUSKAS, M. A pesquisa sobre educação, juventude e política: reflexões e perspectivas. Pro-Posições, Campinas, v. 29, n. 1, p. 214-238, 2018.

WELLER, W. A presença feminina nas (sub)culturas juvenis: a arte de se tornar visível. Revistas Estudos Feministas, Florianópolis, n. 13, v. 1, p. 107-126, 2005.

Published

2023-08-29

How to Cite

MORENO, R. C.; ARAÚJO, M. G. “EFFECTS OF PLACE” ON THE FUTURE PROJECT OF YOUNG PEOPLE FROM ROCINHA. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 2, p. 343–357, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i2.76405. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76405. Acesso em: 2 jul. 2024.