INDUCTION OF FULL-TIME EDUCATION IN BRAZIL: DECENTRALIZATION OR DECONCENTRATION?

Authors

  • Raphael Mota Guilarducci Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Brasil, rhmguila@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-8344-1105
  • Lígia Martha Coimbra da Costa Coelho Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro, Brasil, ligiamartha25@outlook.com https://orcid.org/0000-0002-3892-3308

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i2.75588

Keywords:

Educação em Tempo Integral; Indução; Desconcentração; Descentralização.

Abstract

The article analyzed two programs called by the Federal Government as inductive actions of full-time education: "More Education Program" (PME) and "New More Education Program" (NME). The analytical focus sought to show, through the investigation of the normative documents of these programs and by the analysis of scientific productions that discuss the concepts of State, neoliberalism and educational policies, the characteristics of the process that induces full-time education. The results indicate that the induction process followed neoliberal guidelines, whose conception opposes an understanding of education as a social right, limiting the possibilities of implementing a national full-time education policy.

KEYWORDS: Full-time Education; Induction; Deconcentration; Decentralization.

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Author Biographies

Raphael Mota Guilarducci, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Brasil, rhmguila@gmail.com

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Graduado em Educação Física pela Universidade Federal de Lavras, com período sanduíche na California Polytechnic State University – Humboldt (EUA). Pesquisador do Núcleo de Estudos – Tempos, Espaços e Educação Integral da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (NEEPHI/UNIRIO). Professor da Rede Municipal de Fortaleza – CE.

Lígia Martha Coimbra da Costa Coelho, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro, Brasil, ligiamartha25@outlook.com

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Teoria Literária pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Graduada em Letras pela Universidade Santa Úrsula. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (PPGEDU/UNIRIO). Coordenadora do Núcleo de Estudos – Tempos, Espaços e Educação Integral (NEEHPI/UNIRIO). 

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Published

2023-09-04

How to Cite

GUILARDUCCI, R. M.; COELHO, L. M. C. da C. INDUCTION OF FULL-TIME EDUCATION IN BRAZIL: DECENTRALIZATION OR DECONCENTRATION?. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 2, p. 522–543, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i2.75588. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75588. Acesso em: 3 jul. 2024.