THE EXCLUDED FROM THE INTERIOR: WHAT YOUNG PEOPLE FROM A PARTIAL PROGRESSION REGIME CLASS MAKE THEM THINK ABOUT SCHOOL IN THE PERIPHERY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i2.75441

Keywords:

Escola em Contexto Amazônico; Políticas de Correção de Fluxo; Exclusão Branda. A Miséria do Mundo; Pierre Bourdieu.

Abstract

This work discusses elements of interviews with students from a Partial Progression Regime class, residents of a neighborhood considered at risk, in the east zone of Porto Velho, Rondônia, about the school and the neighborhood where they study. The intention was to recognize in the statements produced a certain materiality of exclusion addressed by the French sociologist Pierre Bourdieu in the text in collaboration with Patrick Champagne entitled “The Excluded from the Interior”. The study made it possible to identify the Partial Progression Regime as one of the branches produced for contemporary schooling dedicated to correcting the flow of students with age-grade distortion. Our results demonstrate the regularity of the profile of the students served and the difficulty for them to stop being public of these policies. As poverty is a social phenomenon in/of today, articulated daily within relationships, a comprehensive reading of Bourdieu allowed us to verify that the Partial Progression Regime becomes a soft exclusion device because it keeps the students served within schooling, but without leaving the conditions to be object of these policies.

KEYWORDS: School in the Amazon Context; Flow Correction Policies; Soft Exclusion; The Misery of the World; Pierre Bourdieu.

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Author Biographies

Cláudia Regina Mota dos Santos, Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Campus Porto Velho, Rondônia, Brasil, profclaudia33@gmail.com

Graduada em Letras e Mestre em Educação Escolar pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Campus Porto Velho. Professora de Língua Portuguesa em escola de educação básica da rede pública estadual de Rondônia. Grupo de Pesquisa em Educação Escolar em Contexto Amazônico.

Marcia Machado de Lima, Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Campus Porto Velho, Rondônia, Brasil, marcia.lima@unir.br

Doutora em Letras e Mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – Campus Marília. Pós-Doutorado pela Universidade Federal do Amazonas. Docente do Quadro Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar Profissional da Universidade Federal de Rondônia. Pesquisadora FAPERO coordena estudos sobre contexto escolar amazônico pós-pandemia (PAP – Universal/FAPERO – Áreas Prioritárias). Líder do Grupo de Pesquisa Educação Escolar em Contexto Amazônico.

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Published

2023-08-29

How to Cite

SANTOS, C. R. M. dos; LIMA, M. M. de. THE EXCLUDED FROM THE INTERIOR: WHAT YOUNG PEOPLE FROM A PARTIAL PROGRESSION REGIME CLASS MAKE THEM THINK ABOUT SCHOOL IN THE PERIPHERY. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 2, p. 378–397, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i2.75441. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75441. Acesso em: 21 dec. 2024.