EDUCATION AS AN INSTRUMENT OF CULTURAL ASSIMILATION IN GUYANIAN SOCIETY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i2.75010

Keywords:

Educação; Guiana Francesa; Princípio da Igualdade; Racismo.

Abstract

The article aims to provoke a reflection about the French educational system, which was based on the principle of equality. This principle, when applied in a universalist and abstract way, comes to be considered a system of domination and acculturation, as well as failing to enable the formation of an identity. In the case of Guyana, the discussions go beyond race and racism. We used qualitative research, semi-structured interviews and observation in data collection. The research revealed that this principle applied in an abstract way makes discussions about rights, race and racism unfeasible, in addition to producing social inequalities. In the educational system, it plays a dual control role: that of maintaining social order and the “civilizing” role that suppresses black identities, while favoring French cultural hegemony. 

KEYWORDS: Education; Guyane; Principle of Equality; Racism.

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Author Biographies

Piedade Lino Videira, Universidade Federal do Amapá (UNIFAP), Macapá, Amapá, Brasil, piedadevideira08@gmail.com

Mestra e doutora em Educação Brasileira pelo Programa de Pós-Graduação stricto sensu da Faculdade de Educação (FACED) da Universidade Federal do Ceará (UFC). Eixo temático de pesquisa: Movimentos Sociais, Educação Popular e Escola. Linha teórica: Sociopoética, Cultura e Relações Étnico-Raciais. Professora adjunta da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP), lotada no curso de Pedagogia. Integra o corpo docente do mestrado em Educação da UNIFAP. Líder do Grupo de Estudo, Pesquisa, Extensão e Intervenção em Corporeidade, Artes, Cultura e Relações Étnico-Raciais com Ênfase em Educação Quilombola, CNPq.

José José Gerardo Vasconcelos, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, Ceará, Brasil, gerardovasconcelos1964@gmail.com

Pós-doutor em História da Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor titular da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira da Universidade Federal do Ceará (UFC). Coordenador do Núcleo de História e Memória da Educação (NHIME).

Elivaldo Serrão Custódio, Universidade Federal do Amapá (UNIFAP), Macapá, Amapá, Brasil, elivaldo.pa@hotmail.com

Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Doutor em Teologia pela Faculdades EST, em São Leopoldo/RS. Atualmente é professor substituto na Universidade Estadual do Amapá (UEAP) e professor coorientador no Doutorado em Educação da Amazônia (EDUCANORTE). Vice-líder do Grupo de Pesquisa Educação, Interculturalidade e Relações Étnico-Raciais, CNPq.

 

Enilton Ferreira Vieira, Universidade Federal do Amapá (UNIFAP), Macapá, Amapá, Brasil, nilton331@gmail.com

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Administrador e Advogado. Possui experiência na área de administração pública, com ênfase em contabilidade e finanças públicas e auditoria. Membro do Grupo de Estudo, Pesquisa, Extensão e Intervenção em Corporeidade, Artes, Cultura e Relações Étnico-Raciais com Ênfase em Educação Quilombola, CNPq.

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Published

2023-09-04

How to Cite

VIDEIRA, P. L.; VASCONCELOS, J. J. G.; CUSTÓDIO, E. S.; VIEIRA, E. F. EDUCATION AS AN INSTRUMENT OF CULTURAL ASSIMILATION IN GUYANIAN SOCIETY. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 2, p. 504–521, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i2.75010. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75010. Acesso em: 17 jul. 2024.