A TEORIA DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS: UM ESBOÇO SOBRE UM CAMINHO TEÓRICO-METODOLÓGICO NO CAMPO DA PESQUISA EM EDUCAÇÃO
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v38i3.19593Keywords:
Teoria das Representações Sociais, Educação, Caminhos Teórico-Metodológicos.Abstract
A Teoria das Representações Sociais (TRS) tem influenciado a área educacional, já que esta atualmente está mais aberta a novas teorias, em processo de rompimento com o paradigma da modernidade e tem produzido estudos em que a Representação Social ganha relevo. Objetivou-se, neste artigo, desenvolver os caminhos teórico-metodológicos que sustentam uma pesquisa de doutorado na área de educação a partir da leitura/do estudo de autores seguidores de Serge Moscovici, criador da referida Teoria, interessado pela produção cotidiana do senso comum e pela infiltração da produção científica nesse tipo de conhecimento. Reconheceu-se, na TRS, um largo passo para a compreensão da realidade na fruição com o senso comum, e o cotidiano escolar é um espaço relevante de estudo para esse referencial.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.