PEDAGOGICAL REPERTOIRE IN THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES: CONTRIBUTIONS TO INITIAL TRAINING OF MATHEMATICS UNDERGRADUATES
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.79560Keywords:
: Initial Training. Mathematics; Digital technologies; Teaching Knowledge.Abstract
The use of digital technologies in education is challenging, as the lack of infrastructure and the underutilization of pedagogical resources during teacher training are some elements that impact this scenario. In this context, the article sought to analyze the understandings of mathematics graduates regarding the use of digital technologies in their initial training. The study was prepared based on the analysis of records from 31 graduates in a remote Software subject in Mathematics Education. Through Content Analysis, three dimensions are included (methodological, training and infrastructure) that make up a set of teaching knowledge on the use of digital technologies, called "dimensions of the pedagogical repertoire". The understandings of graduates address the potential of digital technologies in teaching mathematics. Therefore, integrating initial training is essential to consolidate knowledge and know-how in the pedagogical practice of future teachers.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Traduzido por Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011. Tradução de: L’Analyse de Contenu.
BONILLA, M. H. S.; HALMANN, A. L. Formação de professores do campo e tecnologias digitais: articulações que apontam para outras dinâmicas pedagógicas e potencializam transformações da realidade. Revista Inter-Ação, Goiânia, v. 36, n. 1, p. 285–308, 2011. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/15041. Acesso em: 17 maio. 2024.
CUNHA, M. I. A formação docente na universidade e a ressignificação do senso comum. Educar em Revista, [S.l.], v. 35, n. 75, p. 121-133, jul. 2019.
GATTI, B. A. Por uma política de formação de professores: pesquisadora expõe os obstáculos e desafios enfrentados na preparação de novos educadores. Entrevista concedida a Bruno de Pierro. Revista Pesquisa FAPESP, ed. 267, maio de 2018.
GATTI, B. A., et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília, DF: Unesco, 2019. Acesso em: 22 mai. 2023.
GIBBS, G. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre, Artmed; 2009.
KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas/SP: Papirus, 2003.
LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 4. ed. São Paulo: Loyola, 2003.
MARTINEZ, M. L. S.; COFFERRI, F. F.; NOVELLO, T. P. Utilização das tecnologias digitais nos contextos educativos: concepções de licenciandos em matemática. In: XIII Congresso Nacional de Educação - EDUCERE, 2017, Curitiba, p. 16776-16785.
MOROSINI, M. C. Enciclopédia da Pedagogia Universitária, v. 2. Brasília: INEP/RIES, 2006.
NÓVOA, A. Educação 2021: para uma história do futuro. Revista Iberoamericana de Educación, n. 49, p. 181-199, jan./abr. 2009.
NÓVOA, A. A pandemia de Covid-19 e o futuro da Educação. Revista Com Censo, Distrito Federal, v.7, n.3, 2020. Disponível em: https://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/905. Acesso em: 14 mar. 2025.
PÉREZ GÓMEZ, A. I. Educação na era digital: a escola educativa. Tradução de Marisa Guedes. Porto Alegre: Penso, 2015.
POUZADA, T. A.; NOVELLO, T. P.; AYRES, L. M. S. da S.; PEREIRA, F. D. Potencialidades, desafios e dificuldade de ensinar Geometria por meio das tecnologias digitais. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 112–127, 2020. DOI: 10.34179/revisem.v5i2.12221. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/ReviSe/article/view/12221. Acesso em: 17 maio. 2024.
RESNICK, M. Jardim de infância para a vida toda: por uma aprendizagem criativa, mão na massa e relevante para todos. Tradução: Mariana Casetto Cruz, Lívia Rulli Sobral. Porto Alegre: Penso, 2020.
SELPA, V. S. E.; OLIVEIRA, L. A. de. As tecnologias digitais na educação: um olhar crítico sobre sociedade, tecnologia e cultura. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 9, n. 00, p. e024018, 2024. DOI: 10.29378/plurais.v9i00.16266. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/16266. Acesso em: 14 mar. 2025.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. Ed. Petrópolis- RJ: Vozes, 2014. 325 p.
VALENTE, J. A. Tecnologias e educação a distância no ensino superior: uso de metodologias ativas na graduação. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 28, n. 1, p. 97–113, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9871 Acesso em: 17 de mai. 2024.
Published
Versions
- 2025-07-10 (2)
- 2025-04-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tanise Paula Novello, Fernanda Fátima Cofferri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



