THEORETICAL FOUNDATIONS OF EDUCATION: THE INFLUENCE OF CLASSICAL THINKERS ON THE CONSTRUCTION OF CONTEMPORARY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82964Keywords:
Contemporaneity; Education; Philosophy; Theoretical FoundationsAbstract
This article analyzes the contributions of classical thinkers to the theoretical foundations of education, based on the discussions from the course Theoretical Foundations of Education, taken during the master’s program in the Graduate Program in Education at the University of Uberaba (Uniube). Using qualitative research and bibliographic review, it examines conceptions of human beings, the world, and education in authors such as Plato, Locke, Rousseau, Kant, Marx, Nietzsche, Gramsci, and Heidegger. Through a qualitative approach with a critical and dialectical nature, the research explores the epistemological diversity of these philosophical frameworks and their educational implications. The findings highlight the importance of the dialogue between philosophy and education, strengthening the theoretical formation of the researcher and promoting critical reflection on contemporary educational paradigms.
Downloads
References
ALMEIDA, A. P.; KRASOVSKI, M. O processo de síntese na teoria do conhecimento de Immanuel Kant. Revista Paranaense de Filosofia, Curitiba, v. 4, n. 1, p. 72-90, jan./jun. 2024. Disponível em: https://doi.org/10.33871/27639657.2024.4.1.8628. Acesso em: 24 mar. 2025.
BALEIRA, F.; OLIVEIRA, F.; MAIA, R. G.; ANDRADE, Z. O contrato social e Emílio ou da educação: as contribuições de Rousseau nas políticas e na educação. Caderno Intersaberes, Curitiba, v. 13, n. 51, p. 152-168, 2024. Disponível em: https://www.cadernosuninter.com/index.php/intersaberes/article/view/3451. Acesso em: 19 mar. 2025.
BATISTA, G. A. O ideário pedagógico platônico n’A República. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 17, n. 1, p. 28-39, jan./abr. 2013. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S2177-62102013000100005&script=sci_abstract. Acesso em: 27 fev. 2025.
BATISTA, G. A. Jean-Jacques Rousseau: educação para a tolerância religiosa. Acta Scientiarum. Education, Maringá, v. 42, n. 1, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v42i1.46428. Acesso em: 20 mar. 2025.
BOTO, C.; BREYMAIER, S. C. Formação moral e constituição da sociabilidade no Emílio de Rousseau: a educação das paixões. SciELO Preprints, São Paulo, 2024. Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/7794. Acesso em: 19 mar. 2025.
BREYMAIER, S. C. Natureza, método e educação em Rousseau: do segundo discurso ao Emílio. Revista Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, p. 2510-2531, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.56083/RCV4N1-141. Acesso em: 19 mar. 2025.
DENKER, A. ; GUIMARÃES, D. M.; SILVA, F. M. Serenidade, o discurso festivo de Martin Heidegger: a questão da essência da técnica e do pensamento humano. Ekstasis: Revista de Hermenêutica e Fenomenologia, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 127–146, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.12957/ek.2020.54556. Acesso em: 18 abr. 2025.
DESCARTES, R. Meditações sobre Filosofia Primeira. Campinas: Editora da Unicamp, 2004.
DRABACH, N. P. A escola unitária em Gramsci e a educação profissional no Brasil. Revista Trabalho Necessário, Niterói, v. 16, n. 31, p. 263–283, 22 nov. 2018. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/27380. Acesso em: 17 abr. 2025.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/espanhol/pdf/pedagogia_do_oprimido.pdf. Acesso em: 6 ago. 2025.
GARCIA, R. A. G. John Locke: por uma educação liberal. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 12, n. 47, p. 363–377, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.20396/rho.v12i47.8640057. Acesso em: 10 mar. 2025.
GRAMSCI, A. Os Intelectuais e a Organização da Cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.
GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.
HEIDEGGER, M. Ser e Tempo. Campinas: Editora da Unicamp, 2012.
HEIDEGGER, M. Serenidade. Lisboa: Instituto Piaget, 2001.
KANT, I. Sobre a Pedagogia. 2. ed. Piracicaba: Unimep, 1999.
KANT, I. Crítica da Razão Pura. 5. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.
KANT, I. Crítica da razão prática. São Paulo: Edições e Publicações Brasil Editora S.A., 1959. Versão digital: eBooksBrasil.com, 2004.
KANT, I. A metafísica dos costumes. 3. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2017.
LOCKE, J. Carta sobre a Tolerância. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
LOCKE, J. Ensaio acerca do entendimento humano. São Paulo: Nova Cultural, 1999.
LOWY, M. As aventuras de Karl Marx contra o Barão de Münchhausen: marxismo e positivismo na sociologia do conhecimento. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto do Partido Comunista. São Paulo: Editora Expressão Popular, 2008.
MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
MENDONÇA, S. As críticas de Marx e Hume à filosofia como fundamentos para a educação: aproximações e convergências. In: OLIVEIRA, Paulo Roberto de. Filosofia e Educação: Aproximação e Convergências. Curitiba: Círculo de Estudos Bandeirantes, 2012. p. 208-236.
NASCIMENTO, C. L. L. Locke e a educação do magistrado. Griot : Revista de Filosofia, Amargosa, v. 4, n. 2, p. 33–43, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.31977/grirfi.v4i2.502. Acesso em: 10 mar. 2025.
NGUYEN, H. John Locke’s Educational Philosophy: Relevance and Application to Contemporary Vietnamese Education. Griot : Revista de Filosofia, Amargosa, v. 24, n. 3, p. 235–246, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.31977/grirfi.v24i3.4950. Acesso em: 10 mar. 2025.
NIETZSCHE, F. Assim falava Zaratustra. São Paulo: Martin Claret, 2004.
NIETZSCHE, F. ECCE HOMO. Como se chega a ser o que se é. Covilhã: Universidade da Beira Interior, 2008.
NIETZSCHE, F. O nascimento da tragédia ou Helenismo e pessimismo. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
OLIVEIRA, A. R.; GHIGGI, G., John Locke. Alguns Pensamentos acerca da Educação. Cadernos de Educação Fae/UFPEL, Pelotas, v. 11, n. 19, p. 173-180, jul./dez. 2002. Disponível em: https://doi.org/10.15210/caduc.v0i19.1448. Acesso em: 10 mar. 2025.
PLATÃO. A Alegoria da caverna: A República, 514a-517c. In: MARCONDES, Danilo. Textos Básicos de Filosofia: dos Pré-socráticos a Wittgenstein. 2ª ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2000. Disponível em: https://www.usp.br/nce/wcp/arq/textos/203.pdf. Acesso em: 28 fev. 2025.
PLATÃO. A República. Lisboa: Fundação Calouste-Gulbenkian, 1996.
QUADROS, R. S.; TOMÉ, D. C. Jean-Jacques Rousseau: A análise de uma educação livre. In: KOCHHANN, Andrea; SOUZA, Jucilene Oliveira. (Orgs.). Reflexões sobre o Ensino e a Educação. Campina Grande: Licuri, 2023. p. 1-14. Disponível em: https://doi.org/10.58203/Licuri.83391. Acesso em: 20 mar. 2025.
RODRIGUES, N. Educação: da formação humana à construção do sujeito ético. Educação & Sociedade, Campinas, v. 22, n. 76, p. 232-257, out. 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302001000300013. Acesso em: 25 mar. 2025.
ROMANI, S.; RAJOBAC, R. Iluminismo pedagógico: educação e adolescência no Livro III do Emílio de Rousseau. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, n. 125, p. 1-11, out. 2011. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/viewFile/12538/7984. Acesso em: 20 mar. 2025.
ROUSSEAU, J. J. Do Contrato Social. 3. ed. São Paulo: Martin Claret, 2000.
ROUSSEAU, J. J. Emílio; ou, Da educação. 3. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995.
ROUSSEAU, J. J. Discurso sobre a origem e o fundamento da desigualdade entre os homens. In: Os pensadores/Rousseau. São Paulo: Victor Civita, 1973.
RUDIGER, F. Martin Heidegger e a questão da técnica: prospectos acerca do futuro do homem. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.
SANTOS, I. A função da educação na República de Platão. Revista Educação Em Questão, Natal, v. 29, n. 15, p. 36-48, maio/ago. 2007. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4447. Acesso em: 25 fev. 2025.
Published
Versions
- 2025-10-31 (2)
- 2025-09-08 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Edson Geraldo Santos, Thaisa Aparecida de Paula Rodrigues Alves, Bortolo Valfré Baiôcco, Gustavo Araújo Batista

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



