CONCEPTUAL REFLECTIONS ON THE HISTORY OF EDUCATIONAL POLICIES: THEORETICAL POSSIBILITIES AND CONTRIBUTIONS OF GRAMSCI
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82274Keywords:
History of Education, Educational Policies, History of Educational Policies, Antonio Gramsci.Abstract
This study, situated within the field of the History of Education, aims to analyze the possibilities of using Gramscian theory in the investigation of the History of Educational Policies. Based on Antonio Gramsci's conception of the Expanded State, we examine how educational policies result from the interaction between political society and civil society, being permeated by hegemonic disputes. Methodologically, this is a theoretical essay based on a literature review, with emphasis on Gramsci’s work and studies that apply his theory to the analysis of education. The article argues that the Gramscian approach allows educational policies to be interpreted not only as formal state guidelines but also as instruments of ideological struggle and the construction of hegemony. Thus, it contributes to deepening historiographical analyses of the role of the State and civil society in structuring education.
Downloads
References
BOBBIO, N. et al. Dicionário de Política. vol. 1. Brasília: Editora Universidade de Brasília, v. 674, 1998.
CHAUÍ, M. Convite à Filosofia, São Paulo. Ática. 2000.
FLEURY, S. Políticas sociais. In: OLIVEIRA, D.A.; DUARTE, A.M.C.; VIEIRA, L.M.F. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. v.1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere: introdução ao estudo da filosofia; a filosofia de Benedito Croce. 2015.
GRAMSCI. A. Cadernos do cárcere, v.2. 2a ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
JULLIARD, Já. - A Política. In: LE GOFF, Jacques (org.). Fazer a História, Bertrand Editora. Novas Contribuições, 2ª. Edição, 1989, p.263-284.
MARCASSA, L. P.; PESSOA, F. de M.. Escola, sociedade civil e aparelhos de hegemonia: uma contribuição gramsciana à educação. PerCursos, Florianópolis, v. 25, p. e0204, 2024.
MARTINS, A. M. S.; NEVES, L. M. W. Cultura, Educação, Dominação: Gramsci, Thompson, Williams. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, nº 55, p. 73-93, mar2014.
PAULILO, A. L. A pesquisa em políticas públicas de educação numa perspectiva histórica. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 91, n. 229, p. 481-510, 2010.
PAVIGLIANITI, N. Aproximaciones al desarrollo histórico de la política educacional. Buenos Aires: Oficina de Publicaciones de la Facultad de Filosofía y Letras, UBA, 1993.
PIANA, M. C. As políticas sociais no contexto brasileiro: natureza e desenvolvimento. 2009.
RÉMOND, R. Por uma história política. Editora UFRJ, 1996.
RUA, M. das G.. Análise de políticas públicas: conceitos básicos. Manuscrito, elaborado para el Programa de Apoyo a la Gerencia Social en Brasil. Banco Interamericano de Desarrollo: INDES, 1997.
SANFELICE, J. L. Fontes e história das políticas educacionais. In: LOMBARDI, J. C.;
NASCIMENTO, M. I. M. (Orgs.). Fontes, história e historiografia da educação. Campinas, SP: Autores Associados/HISTEDBR; Curitiba, PR: Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR); Palmas, PR: Centro Universitário Diocesano do Sudoeste do Paraná (UNICS); Ponta Grossa, PR: Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), 2004. p. 97-108.
SAVIANI, D. et al. História da educação e política educacional. Educação no Brasil: história e historiografia. Campinas: Autores Associados, p. 11-19, 2001.
SHEEN, M. R. C. C. A política educacional como momento de hegemonia: notas metodológicas a partir das contribuições de Antônio Gramsci. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 25, p. 3-12, 2007
THOMPSON, E. P. A Formação da Classe Operária Inglesa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
VIEIRA, C. E. O conceito de formação humana no pensamento de Antonio Gramsci. Educação em Revista, n. 37, p. 83-94, 2003.
VIEIRA, S. L. Estrutura e funcionamento da educação básica. Fortaleza: EdUECE, 2015.
Published
Versions
- 2025-10-31 (2)
- 2025-09-08 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marcus Ribeiro, Alberto Damasceno, Smile Golobovante

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



