THE INTERPRETATIVE RESONANCES IN SHARED READINGS BY CHILDREN: BETWEEN SPEECH AND SILENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.83021

Keywords:

Shared Reading; Silences; Literary Reading; Cartography.

Abstract

This article presents preliminary reflections from a study that aimed to map the silences emerging during reading mediations in a public school, seeking to under stand how children, situated in specific contexts, are affected by texts and interaction dynamics. To this end, the analysis focuse dont he relationship between children's speech and silences during these mediation moments. There search highlights that silences play a crucial role in meaning-making, serving as spacesforreflection and interpretation. The study is grounded in theoretic alframe works such as Bajour (2012, 2023), Orlandi (2007), Chambers (2023), Larrosa (2015), and Yunes and Oswald (2004), reinforcing the importance of valuing both speech and silence as constitutive elements of reading. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Caetano, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil,professorafernandacaetano@gmail.com

Graduada em Geografia (licenciatura) pela Faculdade de Educação da Baixada Fluminense da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FEBF - UERJ) e atualmente é graduanda do curso Pedagogia na mesma instituição. Desde 2022 integra o Grupo de Pesquisa e Extensão: Leituras, Sentidos e Afectos (GPELSA) onde atua como bolsista de Iniciação Científica no projeto: Leitura Literária como revolução micropolítica. Sua pesquisa gira em torno do ato da leitura.

Ana Carolina da Silva Coelho, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil, anacarolinadasilvacoelho76@gmail.com

Graduanda em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), na Faculdade de Educação da Baixada Fluminense (FEBF). Integrou o grupo de pesquisa GPELSA – Leitura Literária, Sentidos e Afetos como bolsista de Iniciação Científica no projeto Leitura literária como revolução micropolítica, realizando pesquisas cartográficas com foco na mediação de leitura e na arte literária na formação de professores.

References

ANDRUETTO, M.T..Por uma literatura sem adjetivos. Brasil: Pulo do Gato, 2012.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BAJOUR, C. Ouvir nas entrelinhas: o valor da escuta nas práticas de leitura. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.

BAJOUR, C. Cartografia dos encontros: literatura, silêncio e mediação. São Paulo: Selo Emilia, 2023.

CHAMBERS, A. Diga-me. As crianças, a leitura e a conversa. São Paulo: Cortez, 2023.

COSSON, R. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2022.

CUARTAS, Á; DIPACHO. Tartarugas. Rio de Janeiro: Companhia das Letrinhas, 2023.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995. v. 1.

DELEUZE, G. Crítica e clínica. São Paulo: Editora 34, 2011.

FREITAS, M.T.A.. No discurso de adolescentes, aspirativas de leitura e escrita na escola. In: YUNES, E.; OSWALD, M.L. (org.). A experiência da leitura. São Paulo: Loyola, 2004. p. 23-39.

KASTRUP, V. A atenção cartográfica e o gosto pelos problemas. Revista Polis e Psique, v. 9, n. 2, p. 99-106, 2019.

LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

ORLANDI, E.P. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. Campinas: Unicamp, 2007.

PASSOS, E.; BARROS, R. B. A cartografia como método de pesquisa-intervenção. In: PASSOS, E.et al. (org.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2020.

PASSOS, E. et al. Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2020.

SENDAK, M. Onde vivem os monstros. São Paulo: Cosac & Naify, 2009.

YUNES, E.; OSWALD, M.L. (org.). A experiência da leitura. São Paulo: Loyola, 2004.

Mini Bio

Published

2025-09-08 — Updated on 2025-10-31

Versions

How to Cite

CAETANO, Fernanda; DA SILVA COELHO, Ana Carolina; DE CARVALHO MENDES, Leila. THE INTERPRETATIVE RESONANCES IN SHARED READINGS BY CHILDREN: BETWEEN SPEECH AND SILENCE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 2, p. 509–523, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i2.83021. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/83021. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.