FROM PAST TO PRESENT: ILLITERACY, REGIONAL DISPARITIES, AND ETHNO-RACIAL RELATIONS
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.79966Keywords:
National Education Plan, Regional Disparities, Race, History of Education, Indigenous Peoples.Abstract
The article examines the evolution of the National Education Plans (PNE) in Brazil, focusing on the issue of illiteracy among black people in different regions of the country. The historical analysis of education reveals the persistence of these disparities over time and highlights the need for educational policies that take into account the diverse cultural and historical realities of Brazil. Additionally, it addresses illiteracy rates among indigenous peoples, emphasizing the urgency of educational policies tailored to this specific group. The study identifies deficiencies both in the PNE from 2001-2010, such as the lack of clear strategies and insufficient consideration of ethnic-racial and regional inequalities, and in the PNE from 2014-2024, despite the presence of measurable goals. Discrepancies persist in regional and ethnic-racial data, with the highest illiteracy rates in the North and Northeast, where the majority of the black and indigenous population is concentrated, reflecting significant structural and social challenges. The article proposes a critical analysis of education in the country, seeking to understand the historical inequalities that must be considered in the new National Education Plan.
Downloads
References
BAENINGER, R. Rotatividade Migratória: um novo olhar para as migrações internas no Brasil. REMHU, Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana, v. 20, n. 39, 2012. Disponível em: https://remhu.csem.org.br/index.php/remhu/article/view/332. Acesso em: 1 maio 2024.
BORDIGNON, L. H. C.; PAIM, M. M. W. História e políticas públicas de alfabetização e letramento no Brasil: breves apontamentos com enfoque para o plano nacional de educação. Momento - Diálogos em Educação, v. 24, n. 1, p. 89–118, 2016. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/5038. Acesso em: 1 maio 2024.
BORTONI-RICARDO, S. M. et al. Raízes sociolingüísticas do analfabetismo no Brasil. Revista ACOALFAplp: Acolhendo a Alfabetização nos Países de Língua Portuguesa, São Paulo, ano 2, n. 4, 2008.
BRAGA, A. C.; MAZZEU, F. J. C. O analfabetismo no Brasil: lições da história. Revista on-line de Política e Gestão Educacional, Araraquara/SP, v. 21, n. 01, p. 24-46, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22633/rpge.v21.n.1.2017.9986. Acesso em: 1 maio 2024.
CURY, C. R. J. Por um Plano Nacional de Educação: nacional, federativo, democrático e efetivo. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, v. 25, n. 1, 2009. DOI: 10.21573/vol25n12009.19325. Disponível em:https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/19325/11225. Acesso em: 1 maio 2024.
CURY, C. R. J. Políticas inclusivas e compensatórias na educação básica. Educação & Sociedade, v. 26, n. 92, p. 877-901, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Z6h7yH6tP6V8C3HkVrRQyrd/?lang=pt. Acesso em: 9 dez. 2024.
FRAGA, J. A. G. Políticas públicas de alfabetização: a busca pela erradicação do analfabetismo no Brasil e as concepções de aprendizagem. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 324-345, jan. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.29327/217514.7.1-24. Acesso em: 1 dez. 2024.
GOMES, N. L. O Movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
IBGE. ASI: Censo 2010: População indígena é de 896,9 mil, tem 305 etnias e fala 274 idiomas. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/14262-asi-censo-2010-populacao-indigena-e-de-8969-mil-tem-305-etnias-e-fala-274-idiomas#:~:text=Por%C3%A9m%2C%20entre%20os%20ind%C3%ADgenas%2C%20em,%2C5%25%20para%20as%20mulheres. Acesso em: 1 maio 2024.
IBGE. Censo Brasileiro de 2000. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/administracao-publica-e-participacao-politica/9663-censo-demografico-2000.html. Acesso em: 1 maio 2024.
IBGE. Censo Brasileiro de 2010. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/administracao-publica-e-participacao-politica/9662-censo-demografico-2010.html?edicao=10503. Acesso em: 1 maio 2024.
IBGE. Censo Brasileiro de 2022. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/administracao-publica-e-participacao-politica/22827-censo-demografico-2022.html?edicao=39224. Acesso em: 1 maio 2024.
IBGE. Em 2022, analfabetismo cai, mas continua mais alto entre idosos, pretos e pardos e no Nordeste. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/37089-em-2022-analfabetismo-cai-mas-continua-mais-alto-entre-idosos-pretos-e-pardos-e-no-nordeste#:~:text=Entre%20as%20pessoas%20pretas%20ou,chegava%20a%2023%2C3%25. Acesso em: 1 maio 2024.
OLIVEIRA, B. A. É possível erradicar o analfabetismo absoluto no Brasil até 2024? Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, v. 6, 2022. Disponível em: https://cadernosdeestudos.inep.gov.br/ojs3/index.php/cadernos/article/view/5382/4093. Acesso em: 09 dez. 2024.
PILETTI, N. História da Educação no Brasil. 6. ed. São Paulo: Ática, 1996.
MELO, J. M. S. de. História da Educação no Brasil / Josimeire Medeiros Silveira de Melo; Coordenação Cassandra Ribeiro Joye. 2. ed. Fortaleza: UAB/IFCE, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ingrid Danielle de Paula

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



