FROM PAST TO PRESENT: ILLITERACY, REGIONAL DISPARITIES, AND ETHNO-RACIAL RELATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.79966

Keywords:

National Education Plan, Regional Disparities, Race, History of Education, Indigenous Peoples.

Abstract

The article examines the evolution of the National Education Plans (PNE) in Brazil, focusing on the issue of illiteracy among black people in different regions of the country. The historical analysis of education reveals the persistence of these disparities over time and highlights the need for educational policies that take into account the diverse cultural and historical realities of Brazil. Additionally, it addresses illiteracy rates among indigenous peoples, emphasizing the urgency of educational policies tailored to this specific group. The study identifies deficiencies both in the PNE from 2001-2010, such as the lack of clear strategies and insufficient consideration of ethnic-racial and regional inequalities, and in the PNE from 2014-2024, despite the presence of measurable goals. Discrepancies persist in regional and ethnic-racial data, with the highest illiteracy rates in the North and Northeast, where the majority of the black and indigenous population is concentrated, reflecting significant structural and social challenges. The article proposes a critical analysis of education in the country, seeking to understand the historical inequalities that must be considered in the new National Education Plan.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ingrid Danielle de Paula, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, ingriddanielle995@yahoo.com

Mestranda em Educação na linha de pesquisa Educação, Cultura,  Movimentos Sociais e Ações Coletivas pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FAE/UFMG), com bolsa CAPES. Graduada em Letras pela mesma instituição, onde atuou como bolsista no Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa em Psicanálise e Educação (NIPSE). Suas áreas de interesse incluem políticas públicas educacionais, relações étnico-raciais na escola e a influência dos movimentos sociais na Educação Básica. 

References

BAENINGER, R. Rotatividade Migratória: um novo olhar para as migrações internas no Brasil. REMHU, Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana, v. 20, n. 39, 2012. Disponível em: https://remhu.csem.org.br/index.php/remhu/article/view/332. Acesso em: 1 maio 2024.

BORDIGNON, L. H. C.; PAIM, M. M. W. História e políticas públicas de alfabetização e letramento no Brasil: breves apontamentos com enfoque para o plano nacional de educação. Momento - Diálogos em Educação, v. 24, n. 1, p. 89–118, 2016. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/5038. Acesso em: 1 maio 2024.

BORTONI-RICARDO, S. M. et al. Raízes sociolingüísticas do analfabetismo no Brasil. Revista ACOALFAplp: Acolhendo a Alfabetização nos Países de Língua Portuguesa, São Paulo, ano 2, n. 4, 2008.

BRAGA, A. C.; MAZZEU, F. J. C. O analfabetismo no Brasil: lições da história. Revista on-line de Política e Gestão Educacional, Araraquara/SP, v. 21, n. 01, p. 24-46, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22633/rpge.v21.n.1.2017.9986. Acesso em: 1 maio 2024.

CURY, C. R. J. Por um Plano Nacional de Educação: nacional, federativo, democrático e efetivo. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, v. 25, n. 1, 2009. DOI: 10.21573/vol25n12009.19325. Disponível em:https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/19325/11225. Acesso em: 1 maio 2024.

CURY, C. R. J. Políticas inclusivas e compensatórias na educação básica. Educação & Sociedade, v. 26, n. 92, p. 877-901, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Z6h7yH6tP6V8C3HkVrRQyrd/?lang=pt. Acesso em: 9 dez. 2024.

FRAGA, J. A. G. Políticas públicas de alfabetização: a busca pela erradicação do analfabetismo no Brasil e as concepções de aprendizagem. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 324-345, jan. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.29327/217514.7.1-24. Acesso em: 1 dez. 2024.

GOMES, N. L. O Movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

IBGE. ASI: Censo 2010: População indígena é de 896,9 mil, tem 305 etnias e fala 274 idiomas. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/14262-asi-censo-2010-populacao-indigena-e-de-8969-mil-tem-305-etnias-e-fala-274-idiomas#:~:text=Por%C3%A9m%2C%20entre%20os%20ind%C3%ADgenas%2C%20em,%2C5%25%20para%20as%20mulheres. Acesso em: 1 maio 2024.

IBGE. Censo Brasileiro de 2000. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/administracao-publica-e-participacao-politica/9663-censo-demografico-2000.html. Acesso em: 1 maio 2024.

IBGE. Censo Brasileiro de 2010. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/administracao-publica-e-participacao-politica/9662-censo-demografico-2010.html?edicao=10503. Acesso em: 1 maio 2024.

IBGE. Censo Brasileiro de 2022. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/administracao-publica-e-participacao-politica/22827-censo-demografico-2022.html?edicao=39224. Acesso em: 1 maio 2024.

IBGE. Em 2022, analfabetismo cai, mas continua mais alto entre idosos, pretos e pardos e no Nordeste. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/37089-em-2022-analfabetismo-cai-mas-continua-mais-alto-entre-idosos-pretos-e-pardos-e-no-nordeste#:~:text=Entre%20as%20pessoas%20pretas%20ou,chegava%20a%2023%2C3%25. Acesso em: 1 maio 2024.

OLIVEIRA, B. A. É possível erradicar o analfabetismo absoluto no Brasil até 2024? Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, v. 6, 2022. Disponível em: https://cadernosdeestudos.inep.gov.br/ojs3/index.php/cadernos/article/view/5382/4093. Acesso em: 09 dez. 2024.

PILETTI, N. História da Educação no Brasil. 6. ed. São Paulo: Ática, 1996.

MELO, J. M. S. de. História da Educação no Brasil / Josimeire Medeiros Silveira de Melo; Coordenação Cassandra Ribeiro Joye. 2. ed. Fortaleza: UAB/IFCE, 2012.

Published

2024-12-20

How to Cite

PAULA, Ingrid Danielle de. FROM PAST TO PRESENT: ILLITERACY, REGIONAL DISPARITIES, AND ETHNO-RACIAL RELATIONS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 3, p. 1592–1612, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i3.79966. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79966. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.