NARRATIVES OF WOMEN STUDENTS WITH DISABILITIES ABOUT LEARNING IN HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.79185Keywords:
Women with Disabilities; Higher Education; Inclusion; LearningAbstract
It is a discovery that political and legal advances since the beginning of the siglo have driven educational reforms for inclusive education in the Brazilian educational system. However, when it comes to the inclusion of specific groups in higher education, there is still invisibility of the barriers that face women with disabilities in higher education. Based on this problem, this investigation aims to analyze narratives of women with disabilities, from northwestern Brazil, about the conditions of learning in higher education. This study is based on Participant Research that involves dialogue with women with disabilities in remote meetings. The main results indicate that learning in higher education depends on different circumstances, above all, on the elimination of behavioral barriers in relation to teaching expectations regarding the capacity of students with disabilities to learn and exercise the profession acquired during university training.
Downloads
References
BEZERRA, Andreza Vidal. Mulheres discentes com deficiência: uma análise da política de inclusão e acessibilidade da Universidade Federal da Paraíba. 2024. [Doutorado em Educação] – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2024.
BECHE, Rose Clér Estivalete; MENDES, Geovana Mendonça Lunardi. O que nos mostra a produção científica sobre as mulheres com deficiência no Ensino Superior?. Revista Educação Especial, v. 36, n. 1, p. e48/1-30, 2023.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em 23 abr. 2024.
BRASIL. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996.
BRASIL. Decreto nº 6.949, de 25 de agosto de 2009. Promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 ago. 2009.
BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 ago. 2012.
BRASIL. Lei nº 14.723, de 13 de novembro de 2023. Dispõe sobre o programa especial para o acesso às instituições federais de educação superior e de ensino técnico de nível médio de estudantes pretos, pardos, indígenas e quilombolas e de pessoas com deficiência, bem como daqueles que tenham cursado integralmente o ensino médio ou fundamental em escola pública. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 13 nov. 2023.
BRASIL. Documento orientador Programa Incluir - Acessibilidade na Educação Superior. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade/Secretaria de Educação Superior, 2013.
DANTAS, Taísa Caldas; SILVA, Jackeline Susann Souza; CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de. Entrelace entre gênero, sexualidade e deficiência: uma história feminina de rupturas e empoderamento. Rev. bras. educ. espec., Marília , v. 20, n. 4, p. 555-568, dez. 2014 . Disponível em <https://doi.org//10.1590/S1413-65382014000400007>. acessos em 23 abr. 2024.
DEMO, P. Pesquisa participante: saber pensar e intervir juntos. 2. ed. Brasília, DF: Liber, 2008.
Farias, A. Q. de, Bezerra, A. V., & Pita, F. H. F. R. (2023). O acesso de mulheres com deficiência nas Universidades Federais nordestinas: um diálogo interseccional à luz de contribuições feministas. Eventos Pedagógicos, 14(3), 591–602.
FLORES, Sharon Rigazzo. A democratização do ensino superior no Brasil, uma breve história: da Colônia a República. Revista internacional de educação superior, v. 3, n. 2, p. 401-416, 2017.
MARINHO-ARAUJO, Claisy Maria; ALMEIDA, Leandro S. Abordagem de competências, desenvolvimento humano e educação superior. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 32, 2017.
MORIN, Edgar. Os Sete Saberes Necessarios a Educacao do Futuro. Sustinere-Revista de Saude e Educacao, v. 4, n. 1, p. 161-162, 2016.
PERUZZO, Cicilia M. Krohling. Pressupostos epistemológicos e metodológicos da pesquisa participativa: da observação participante à pesquisa-ação. Estudios sobre las culturas contemporáneas, v. 23, n. 3, p. 161-190, 2017.
SILVA, Jackeline Susann Souza da. Acessibilidade, barreiras e superação: estudo de caso de experiências de estudantes com deficiência na educação superior. Dissertação (mestrado em educação) Universidade Federal da Paraíba, Brasil: 2014.
SILVA, Jackeline Susann Souza da . A sombra da discriminação e as barreiras de gênero no cotidiano de mulheres com deficiência na universidade. Revista Educação Especial, v. 36, p. 1-24, 2020.
Downloads
Published
Versions
- 2025-07-10 (2)
- 2025-04-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Andreza Vidal Bezerra, Adenize Queiroz de Farias, Jackeline Susann Souza da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



