INTERNATIONALIZATION IN THE WAKE OF THE POSTGRADUATE REGULATORY ASSESSMENT IN BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v49i2.79162Keywords:
Postgraduate Studies; Evaluation; Internationalization.Abstract
The text discusses the process of internationalization as an evaluative criterion of academic excellence in Postgraduate Education in Brazil. It starts from the premise that education and socio-economic development are goals and policies on the agenda of globalization and neoliberal policies based on the recommendations of multilateral funding bodies. In this context, it analyzes the evaluation criteria established by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) to distinguish Postgraduate Programs in Education and regulate the criteria of academic excellence. The data was collected from the Sucupira Platform, based on an analytical approach that demonstrates the classification of programs and regional asymmetries, with a higher degree of internationalization in programs located in the Southeast and South regions, in line with the economic and social development of the region.
Downloads
References
BARREYRO, Gladys Beatriz. A avaliação da educação superior em escala global: da acreditação aos rankings e os resultados de aprendizagem. Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, vol. 23, nº 1, p. 5-22, Jan./Abr., 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772018000100002. Acesso em: 24 abr 2024.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria
do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 2008.
BRASIL, Ministério da Educação. Plano nacional de pós-graduação [PNPG] 2011-2020. Ministério da Educação, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, Brasília, 2010, Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/institucional/plano-nacional-de-pos-graduacao-pnpg/plano-nacional-de-pos-graduacao-pnpg-2011-2020. Acesso em: 24 abr. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Documento de Área: Educação. Ministério da Educação, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Brasília, 2016. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/Educao.pdf. Acesso em: 25 abr. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Relatório de Avaliação Quadrienal – Educação. Ministério da Educação, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Brasília, 2017. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/20122017-educacao-relatorio-de-avaliacao-quadrienal-2017-final-pdf. Acesso em: 15 set. 2023.
BRASIL, Ministério da Educação. Aprimoramento do processo de avaliação da pós-graduação. Esclarecimentos a respeito do Qualis Periódico e avaliação da produção intelectual. Ministério da Educação, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, Brasília, 2019. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/. Acesso em: 24 abr. 2024.
BRASIL. Grupo de Trabalho Internacionalização. Relatório e recomendações. Relatório do Grupo de Trabalho Internacionalização – DAV. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Brasília, Ministério da Educação. 2019a. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/2020-01-03-relatorio-gt-internacionalizacao-pdf. Acesso em: 16 set. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Documento de Área: Educação. Ministério da Educação, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, Brasília, 2019b. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/educacao-pdf. Acesso em: 24 abr. 2024.
BRASIL, Ministério da Educação. História e missão. Ministério da Educação, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, Brasília, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br. Acesso em: 20 abr. 2024.
BRASIL, Ministério da Educação. Avaliação. Ministério da Educação, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, Brasília, 2020a. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/avaliacao/avaliacao-quadrienal. Acesso em: 21 ago. 2023.
BRASIL, Ministério da Educação. Qualis-periódicos. Ministério da Educação, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, Brasília, 2020b. Disponível em: https://www.capes.gov.br/avaliacao/instrumentos-de-apoio/qualis-periodicos-e-classificacao-de-producao-intelectual. Acesso em: 21 jul. 2023.
CARVALHO, Eliane Souza de; REAL, Giselle Cristina Martins. Internacionalização e seus reflexos na gestão da qualidade da pós-graduação em Educação. Série-Estudos, Campo Grande, v. 25, n.54, p. 223-241, 2020. Disponível em: https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/1389. Acesso em: 21 jul. 2023.
DAHLER-LARSEN, Peter. The evaluation Society. Stanford, CA: Stanford Business Books, 2011.
DIAS SOBRINHO, José. Avaliação ética e política em função da educação como direito público ou como mercadoria? Educação e Sociedade, Campinas, vol. 25, n. 88, p. 703-725, out. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/mmDFy9Sk6vHzq7R4hJxWKNk/?lang=pt. Acesso em: 25 abr. 2024.
GIDDENS, Anthony. As Consequências da Modernidade. São Paulo. Ed. Unesp. 1991.
IANNI, Otavio. As Ciências Sociais na Época da Globalização, s/d. Disponível: http://www.iea.usp.br/publicacoes/textos. Acesso em: 07 set. 2023.
JEZINE, Edineide. O debate da temática Política de Educação Superior. In. JEZINE, Edineide; CASTELO BRANCO, U. V.; NAKAMURA, P. H. Políticas de acesso à Educação Superior e os desafios da inclusão social. João Pessoa, PB: Editora UFPB, 2015.
LIMA, Licínio C.; AZEVEDO, Mário Luiz Neves de; CATANI, Afrânio Mendes. O Processo de Bolonha, a avaliação da educação superior e algumas considerações sobre a universidade nova. Avaliação, Campinas/Sorocaba, v. 13, n. 1, p. 7-36, mar. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/sLRcDpTf78bbDW45wrW98Js/?lang=pt. Acesso em 25 abr. 2024.
PAIVA, Flavia Melville e BRITO, Silvia Helena Andrade de. O papel da avaliação CAPES no processo de internacionalização da Pós-Graduação em Educação no Brasil (2010-2016). Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 24, n. 2, p. 493-512, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/H5Pb8KZnvZrkqHDscV5JpLy/?lang=pt. Acesso em 25 abr. 2024.
SILVA JUNIOR, João dos Reis; e KATO, Fabíola Grello. PNPG (2011-2020): certificação em massa, internacionalização e mercantilização do conhecimento. In: SILVA JUNIOR, João dos Reis; CATANI, Afrânio Mendes; CHAVES, Vera Jacob. Consequências da mundialização da universidade pública brasileira Pós-graduação, trabalho docente, profissionalização e avaliação. São Paulo: Xamã, 2012. p. 11-28.
SPRING, Joel. Como as corporações globais querem usar as escolas para moldar o homem para o mercado. Tradução de Ana Júlia Galvan. Campinas-SP: Vide Editorial, 2018.
SUCUPIRA, Newton. Antecedentes e primórdios da pós-graduação. Forum Educa. Rio de Janeiro, 4 (4): 3-18, out./dez. 1980.
THIENGO, Lara Carlette; BIANCHETTI, Lucídio. Universidade de Classe Mundial e a ideologia da excelência: tendências globais e locais. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v.9, n.1, p. 241-258, maio/ago. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/7055. Acesso em: 25 abr. 2024.
UNESCO – United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Policy paper for change and development in higher education. Paris: UNESCO, 1995. Disponível em: http://specialcollections.nust.na:8080/greenstone3/library/sites/localsite/collect/unesco/index/assoc/HASH015d.dir/Policy_paper_for_change_and_development_in_higher_education.pdf;jsessionid=9AE70B336C21F5C359216569192FC642%3E. Acesso em: 25 abr. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Edineide Jezine, Wlly Annie Feitosa Barbosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.