INTERNATIONALIZATION IN THE WAKE OF THE POSTGRADUATE REGULATORY ASSESSMENT IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i2.79162

Keywords:

Postgraduate Studies; Evaluation; Internationalization.

Abstract

The text discusses the process of internationalization as an evaluative criterion of academic excellence in Postgraduate Education in Brazil. It starts from the premise that education and socio-economic development are goals and policies on the agenda of globalization and neoliberal policies based on the recommendations of multilateral funding bodies. In this context, it analyzes the evaluation criteria established by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) to distinguish Postgraduate Programs in Education and regulate the criteria of academic excellence. The data was collected from the Sucupira Platform, based on an analytical approach that demonstrates the classification of programs and regional asymmetries, with a higher degree of internationalization in programs located in the Southeast and South regions, in line with the economic and social development of the region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edineide Jezine, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, Paraíba, Brasil, edjezine@gmail.com

Pós-doutora em Educação pela Universidade Lusófona de Humanidade e Tecnologias (UHLT) e a Universidade de Lisboa (UL). Doutora em Sociologia pela Universidade de Pernambuco (UFPE). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-graduação em Políticas, Públicas, Gestão e Avaliação da Educação Superior. Bolsista produtividade Pq2 (CNPq).

Wlly Annie Feitosa Barbosa, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, Paraíba, Brasil, wllyannie@hotmail.com

Graduada em Direito pelo Centro Universitário de João Pessoa (Unipê) como mestrado em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação Superior pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Assistente em Administração da Universidade Federal da Paraíba.

References

BARREYRO, Gladys Beatriz. A avaliação da educação superior em escala global: da acreditação aos rankings e os resultados de aprendizagem. Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, vol. 23, nº 1, p. 5-22, Jan./Abr., 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772018000100002. Acesso em: 24 abr 2024.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria

do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 2008.

BRASIL, Ministério da Educação. Plano nacional de pós-graduação [PNPG] 2011-2020. Ministério da Educação, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, Brasília, 2010, Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/institucional/plano-nacional-de-pos-graduacao-pnpg/plano-nacional-de-pos-graduacao-pnpg-2011-2020. Acesso em: 24 abr. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Documento de Área: Educação. Ministério da Educação, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Brasília, 2016. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/Educao.pdf. Acesso em: 25 abr. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Relatório de Avaliação Quadrienal – Educação. Ministério da Educação, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Brasília, 2017. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/20122017-educacao-relatorio-de-avaliacao-quadrienal-2017-final-pdf. Acesso em: 15 set. 2023.

BRASIL, Ministério da Educação. Aprimoramento do processo de avaliação da pós-graduação. Esclarecimentos a respeito do Qualis Periódico e avaliação da produção intelectual. Ministério da Educação, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, Brasília, 2019. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/. Acesso em: 24 abr. 2024.

BRASIL. Grupo de Trabalho Internacionalização. Relatório e recomendações. Relatório do Grupo de Trabalho Internacionalização – DAV. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Brasília, Ministério da Educação. 2019a. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/2020-01-03-relatorio-gt-internacionalizacao-pdf. Acesso em: 16 set. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Documento de Área: Educação. Ministério da Educação, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, Brasília, 2019b. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/educacao-pdf. Acesso em: 24 abr. 2024.

BRASIL, Ministério da Educação. História e missão. Ministério da Educação, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, Brasília, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br. Acesso em: 20 abr. 2024.

BRASIL, Ministério da Educação. Avaliação. Ministério da Educação, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, Brasília, 2020a. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/avaliacao/avaliacao-quadrienal. Acesso em: 21 ago. 2023.

BRASIL, Ministério da Educação. Qualis-periódicos. Ministério da Educação, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, Brasília, 2020b. Disponível em: https://www.capes.gov.br/avaliacao/instrumentos-de-apoio/qualis-periodicos-e-classificacao-de-producao-intelectual. Acesso em: 21 jul. 2023.

CARVALHO, Eliane Souza de; REAL, Giselle Cristina Martins. Internacionalização e seus reflexos na gestão da qualidade da pós-graduação em Educação. Série-Estudos, Campo Grande, v. 25, n.54, p. 223-241, 2020. Disponível em: https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/1389. Acesso em: 21 jul. 2023.

DAHLER-LARSEN, Peter. The evaluation Society. Stanford, CA: Stanford Business Books, 2011.

DIAS SOBRINHO, José. Avaliação ética e política em função da educação como direito público ou como mercadoria? Educação e Sociedade, Campinas, vol. 25, n. 88, p. 703-725, out. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/mmDFy9Sk6vHzq7R4hJxWKNk/?lang=pt. Acesso em: 25 abr. 2024.

GIDDENS, Anthony. As Consequências da Modernidade. São Paulo. Ed. Unesp. 1991.

IANNI, Otavio. As Ciências Sociais na Época da Globalização, s/d. Disponível: http://www.iea.usp.br/publicacoes/textos. Acesso em: 07 set. 2023.

JEZINE, Edineide. O debate da temática Política de Educação Superior. In. JEZINE, Edineide; CASTELO BRANCO, U. V.; NAKAMURA, P. H. Políticas de acesso à Educação Superior e os desafios da inclusão social. João Pessoa, PB: Editora UFPB, 2015.

LIMA, Licínio C.; AZEVEDO, Mário Luiz Neves de; CATANI, Afrânio Mendes. O Processo de Bolonha, a avaliação da educação superior e algumas considerações sobre a universidade nova. Avaliação, Campinas/Sorocaba, v. 13, n. 1, p. 7-36, mar. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/sLRcDpTf78bbDW45wrW98Js/?lang=pt. Acesso em 25 abr. 2024.

PAIVA, Flavia Melville e BRITO, Silvia Helena Andrade de. O papel da avaliação CAPES no processo de internacionalização da Pós-Graduação em Educação no Brasil (2010-2016). Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 24, n. 2, p. 493-512, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/H5Pb8KZnvZrkqHDscV5JpLy/?lang=pt. Acesso em 25 abr. 2024.

SILVA JUNIOR, João dos Reis; e KATO, Fabíola Grello. PNPG (2011-2020): certificação em massa, internacionalização e mercantilização do conhecimento. In: SILVA JUNIOR, João dos Reis; CATANI, Afrânio Mendes; CHAVES, Vera Jacob. Consequências da mundialização da universidade pública brasileira Pós-graduação, trabalho docente, profissionalização e avaliação. São Paulo: Xamã, 2012. p. 11-28.

SPRING, Joel. Como as corporações globais querem usar as escolas para moldar o homem para o mercado. Tradução de Ana Júlia Galvan. Campinas-SP: Vide Editorial, 2018.

SUCUPIRA, Newton. Antecedentes e primórdios da pós-graduação. Forum Educa. Rio de Janeiro, 4 (4): 3-18, out./dez. 1980.

THIENGO, Lara Carlette; BIANCHETTI, Lucídio. Universidade de Classe Mundial e a ideologia da excelência: tendências globais e locais. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v.9, n.1, p. 241-258, maio/ago. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/7055. Acesso em: 25 abr. 2024.

UNESCO – United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Policy paper for change and development in higher education. Paris: UNESCO, 1995. Disponível em: http://specialcollections.nust.na:8080/greenstone3/library/sites/localsite/collect/unesco/index/assoc/HASH015d.dir/Policy_paper_for_change_and_development_in_higher_education.pdf;jsessionid=9AE70B336C21F5C359216569192FC642%3E. Acesso em: 25 abr. 2024.

Published

2024-09-03

How to Cite

JEZINE, E.; BARBOSA, W. A. F. INTERNATIONALIZATION IN THE WAKE OF THE POSTGRADUATE REGULATORY ASSESSMENT IN BRAZIL. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 2, p. 1033–1049, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i2.79162. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79162. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.