The Paulo Freire's concept of critical insertion and the Universidade Sertaneja do Cariri

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i3.79059

Keywords:

Cariri, Paulo freire, Insertion, University, backlands

Abstract

The article seeks to explore Paulo Freire's theoretical contributions for genesis of an institution that reflects the culture and history of the people of Cariri, a sertaneja university. The article argues that a sertanejo university can actively oppose the model of education centered on capital's (re)production project, which ignores the historical and cultural characteristics of the semi-arid region, training manpower to meet market demands. By combating the logic of standardization and commodification, the university can become a space that promotes Northeastern culture as a valid way of life. In this sense, Paulo Freire is highlighted as a fundamental theoretical reference for understanding the role of the oppressed in the process of occupation and appropriation of the UFCA.

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Author Biographies

Alexandre Reinaldo Protásio, Universidade Federal de Pelotas

Doutor em educação pela Universidade Federal de Pelotas 

Wagner Pires da Silva, Universidade Federal de Pelotas

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (PPGE/UFPel). Mestre em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior pela Universidade Federal do Ceará (Poleduc/UFC). Administrador na Universidade Federal do Cariri (UFCA).

Erlene Pereira Barbosa, Universidade Federal de Pelotas

Pedagoga pela Universidade estadual do Ceará

Mestra em Sociologia pela Universidade Federal de Pelotas

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Published

2024-12-20

How to Cite

REINALDO PROTÁSIO, A.; SILVA, W. P. da; PEREIRA BARBOSA, E. The Paulo Freire’s concept of critical insertion and the Universidade Sertaneja do Cariri. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 3, p. 1811–1826, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i3.79059. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/79059. Acesso em: 22 dec. 2024.