CULTURAL CURRICULUM: EMERGENCE OF A NEW THEORETICAL PERSPECTIVE FOR EDUCATIONAL FORMATION
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.78911Keywords:
Curriculum; Culture; Plurality; Difference; Shifts.Abstract
The article presents and discusses a set of theoretical arguments aimed at affirming the existence of ongoing movements in the intellectual production within the curriculum field, which generate progressive shifts in the meanings of curricula, their approaches, analytical perspectives, and even school practices. It is argued that these shifts are mobilized by contemporary social demands and by the influence of a set of philosophies and pedagogies rooted in culture, dedicated to understanding and deepening issues of cultural plurality and differences. With this purpose, the text initially situates the prevailing and still prevailing curriculum trends in the field, and then highlights the influences of this set of contemporary pedagogies and cultural theories on the shift of curriculum approaches towards cultural perspectives. It concludes by affirming that these movements strengthen a new theoretical trend in the field, which we preliminarily term cultural-based curricula.
Downloads
References
BERTICELLI, I. A. Currículo: tendências e filosofia. In: COSTA, M. V.O currículo no limite do contemporâneo. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
BOBBITT, J. F. O Currículo. Tradução: João Paraskeva. Lisboa: Didática Editora, 2004.
BUELVAS P.; MENDONZA,C. A. S. Tendencias curriculares para afrontar los cambios de la sociedad actual. Acción y Reflexión Educativa, Universidad de Panamá, n. 48, 2023. Disponível em: https://revistas.up.ac.pa/index.php/accion_reflexion_educativa/article/view/3468 . Acesso em: 20 fev. 2024.
COSTA, M. V.; WORTMANN, M. L.; BONIN, I. T. Contribuições dos estudos culturais às pesquisas sobre currículo – uma revisão. Currículo sem Fronteiras, v. 16, n. 3, p. 509-541, set./dez. 2016. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol16iss3articles/costa-wortmann-bonin.pdf . Acesso em: 20 mar. 2024.
COSTA, M. V.; SILVEIRA, R. H.; SOMMER, L. H. Estudos culturais, educação e pedagogia. Revista Brasileira de Educação, n. 23, maio/ago 2003.
DEWEY, J. The child and the curriculum. Chicago: University of Chicago Press, 1902.
DOLL JR., W. E.; VERONESE, M. A. V. Currículo: uma perspectiva pós-moderna. 1. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
FREIRE, P. À sombra desta Mangueira. São Paulo: Olho d´água, 1995.
GOMES, N. L. O Movimento Negro e a intelectualidade negra descolonizando os currículos. In: BERNARDINO-COSTA, J.; TORRES, N. M.; GROSFOGEL, R. (org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
LUNDGREN, U. Teoría del curriculum y escolarización. Madrid: Morata, 1991.
McLAREN, P. Multiculturalismo Crítico. São Paulo: Cortez, 1997.
McLAREN, P. Multiculturalismo revolucionário, pedagogia do dissenso para o novo milênio. Porto Alegre: Artmed, 2000.
MCNEIL, J. O currículo reconstrucionista social. Tradução de José Camilo dos Santos Filho. Campinas: editora, 2001a.
MCNEIL, J. O currículo humanístico. Tradução de José Camilo dos Santos Filho. Campinas: editora, 2001b.
MCNEIL, J. O currículo acadêmico. Tradução de José Camilo dos Santos Filho. Campinas: editora, 2001c.
MCNEIL, J. O currículo tecnológico. Tradução de José Camilo dos Santos Filho. Campinas: editora, 2001d.
MOREIRA, A. F. B. Currículo, políticas e práticas. São Paulo: Papirus, 1999.
MOREIRA, A. F. B. Currículo, Diferença Cultural e Diálogo. Revista Educação & Sociedade, n. 79, ago.2002. Disponível em : https://www.scielo.br/j/es/a/xdrtMKTjRk7KmNTr9VwJK3q/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 20 mar. 2024.
PACHECO, J. A. Currículo: Teoria e práxis. Lisboa. Porto Editora, 2001.
PACHECO, J. A. Reconceptualização curricular: os caminhos de uma teoria curricular crítica. Revista Perspectiva, Florianópolis, v.18, n.33, jan./jun. 2000.
PARASKEVA, J. Nova teoria curricular. Lisboa: Edições Pedago, 2011.
PAVAN, R. Currículo e decolonialidade: indícios decoloniais nos cursos de licenciatura. Revista Espaço do Currículo, v.15, n.1, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/62761 . Acesso em: 10 mar. 2024.
SILVA, T. T. da. Documentos de identidade, uma introdução às teorias de currículo. Belo Horizonte, Autêntica, 2002.
THIESEN, J. S. Virada epistemológica do campo curricular: reflexos nas políticas de currículo e em proposições de interesse privado. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.13, n.04, out./dez. 2015. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/25149 . Acesso em: 15 mar. 2024.
THIESEN, J. S. Desafios potenciais do currículo como movimento insurgente de descolonização na formação escolar e acadêmica. Revista Ambiente@Educação, n. 16, v.0, 2023. Disponível em: https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1184/1078 . Acesso em: 18 mar. 2024.
VEIGANETO, A. Currículo e cotidiano escolar. In: Congresso Internacional Cotidiano - Diálogos Sobre Diálogos, 2, 2008, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense (UFF), 2008.
VILLANUEVA, R. G. A. Código curricular emergente: as vozes do imaginário social. Revista Espaço do Currículo, v. 15, n. 2, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/63680 . Acesso em: 24 fev. 2024.
WALSH, C. Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, V. M. (org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7Letras, 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/349940517_Interculturalidade_critica_e_educacao_linguistica_problematizando_desinvencoes . Acesso em: 20 mar. 2024.
Published
Versions
- 2025-07-08 (3)
- 2025-05-15 (2)
- 2025-04-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Juares da Silva Thiesen

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



