CULTURAL CURRICULUM: EMERGENCE OF A NEW THEORETICAL PERSPECTIVE FOR EDUCATIONAL FORMATION

Authors

  • Juares da Silva Thiesen Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. Universidade do Planalto Catarinense (UNIPLAC), Lages, Santa Catarina, Brasil, juaresthiesen@gmail.com https://orcid.org/0000-0001-9299-4441

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.78911

Keywords:

Curriculum; Culture; Plurality; Difference; Shifts.

Abstract

The article presents and discusses a set of theoretical arguments aimed at affirming the existence of ongoing movements in the intellectual production within the curriculum field, which generate progressive shifts in the meanings of curricula, their approaches, analytical perspectives, and even school practices. It is argued that these shifts are mobilized by contemporary social demands and by the influence of a set of philosophies and pedagogies rooted in culture, dedicated to understanding and deepening issues of cultural plurality and differences. With this purpose, the text initially situates the prevailing and still prevailing curriculum trends in the field, and then highlights the influences of this set of contemporary pedagogies and cultural theories on the shift of curriculum approaches towards cultural perspectives. It concludes by affirming that these movements strengthen a new theoretical trend in the field, which we preliminarily term cultural-based curricula.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juares da Silva Thiesen, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. Universidade do Planalto Catarinense (UNIPLAC), Lages, Santa Catarina, Brasil, juaresthiesen@gmail.com

Doutor em Educação pelo Instituto Central de Ciências Pedagógicas - ICCP/Cuba e Doutor em Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Pós-doutor pela Universidade do Minho, Portugal. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSC e da Universidade do Planalto Catarinense - UNIPLAC. É líder do Grupo de Pesquisa em Currículo – Itinera/UFSC e Vice-líder do Grupo de Pesquisa GPEFOR/Uniplac

References

BERTICELLI, I. A. Currículo: tendências e filosofia. In: COSTA, M. V.O currículo no limite do contemporâneo. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

BOBBITT, J. F. O Currículo. Tradução: João Paraskeva. Lisboa: Didática Editora, 2004.

BUELVAS P.; MENDONZA,C. A. S. Tendencias curriculares para afrontar los cambios de la sociedad actual. Acción y Reflexión Educativa, Universidad de Panamá, n. 48, 2023. Disponível em: https://revistas.up.ac.pa/index.php/accion_reflexion_educativa/article/view/3468 . Acesso em: 20 fev. 2024.

COSTA, M. V.; WORTMANN, M. L.; BONIN, I. T. Contribuições dos estudos culturais às pesquisas sobre currículo – uma revisão. Currículo sem Fronteiras, v. 16, n. 3, p. 509-541, set./dez. 2016. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol16iss3articles/costa-wortmann-bonin.pdf . Acesso em: 20 mar. 2024.

COSTA, M. V.; SILVEIRA, R. H.; SOMMER, L. H. Estudos culturais, educação e pedagogia. Revista Brasileira de Educação, n. 23, maio/ago 2003.

DEWEY, J. The child and the curriculum. Chicago: University of Chicago Press, 1902.

DOLL JR., W. E.; VERONESE, M. A. V. Currículo: uma perspectiva pós-moderna. 1. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

FREIRE, P. À sombra desta Mangueira. São Paulo: Olho d´água, 1995.

GOMES, N. L. O Movimento Negro e a intelectualidade negra descolonizando os currículos. In: BERNARDINO-COSTA, J.; TORRES, N. M.; GROSFOGEL, R. (org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LUNDGREN, U. Teoría del curriculum y escolarización. Madrid: Morata, 1991.

McLAREN, P. Multiculturalismo Crítico. São Paulo: Cortez, 1997.

McLAREN, P. Multiculturalismo revolucionário, pedagogia do dissenso para o novo milênio. Porto Alegre: Artmed, 2000.

MCNEIL, J. O currículo reconstrucionista social. Tradução de José Camilo dos Santos Filho. Campinas: editora, 2001a.

MCNEIL, J. O currículo humanístico. Tradução de José Camilo dos Santos Filho. Campinas: editora, 2001b.

MCNEIL, J. O currículo acadêmico. Tradução de José Camilo dos Santos Filho. Campinas: editora, 2001c.

MCNEIL, J. O currículo tecnológico. Tradução de José Camilo dos Santos Filho. Campinas: editora, 2001d.

MOREIRA, A. F. B. Currículo, políticas e práticas. São Paulo: Papirus, 1999.

MOREIRA, A. F. B. Currículo, Diferença Cultural e Diálogo. Revista Educação & Sociedade, n. 79, ago.2002. Disponível em : https://www.scielo.br/j/es/a/xdrtMKTjRk7KmNTr9VwJK3q/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 20 mar. 2024.

PACHECO, J. A. Currículo: Teoria e práxis. Lisboa. Porto Editora, 2001.

PACHECO, J. A. Reconceptualização curricular: os caminhos de uma teoria curricular crítica. Revista Perspectiva, Florianópolis, v.18, n.33, jan./jun. 2000.

PARASKEVA, J. Nova teoria curricular. Lisboa: Edições Pedago, 2011.

PAVAN, R. Currículo e decolonialidade: indícios decoloniais nos cursos de licenciatura. Revista Espaço do Currículo, v.15, n.1, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/62761 . Acesso em: 10 mar. 2024.

SILVA, T. T. da. Documentos de identidade, uma introdução às teorias de currículo. Belo Horizonte, Autêntica, 2002.

THIESEN, J. S. Virada epistemológica do campo curricular: reflexos nas políticas de currículo e em proposições de interesse privado. Revista e-Curriculum, São Paulo, v.13, n.04, out./dez. 2015. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/25149 . Acesso em: 15 mar. 2024.

THIESEN, J. S. Desafios potenciais do currículo como movimento insurgente de descolonização na formação escolar e acadêmica. Revista Ambiente@Educação, n. 16, v.0, 2023. Disponível em: https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1184/1078 . Acesso em: 18 mar. 2024.

VEIGANETO, A. Currículo e cotidiano escolar. In: Congresso Internacional Cotidiano - Diálogos Sobre Diálogos, 2, 2008, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense (UFF), 2008.

VILLANUEVA, R. G. A. Código curricular emergente: as vozes do imaginário social. Revista Espaço do Currículo, v. 15, n. 2, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/63680 . Acesso em: 24 fev. 2024.

WALSH, C. Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, V. M. (org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7Letras, 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/349940517_Interculturalidade_critica_e_educacao_linguistica_problematizando_desinvencoes . Acesso em: 20 mar. 2024.

Published

2025-04-30 — Updated on 2025-07-08

Versions

How to Cite

DA SILVA THIESEN, Juares. CULTURAL CURRICULUM: EMERGENCE OF A NEW THEORETICAL PERSPECTIVE FOR EDUCATIONAL FORMATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 1, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i1.78911. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/78911. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.