PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76688

Keywords:

Pixton; Teaching and Learning; Portuguese Language; Teacher Training.

Abstract

In this text, we present a training experience promoted to Portuguese language teachers in basic education. The objective was to explore the potential of the Pixton resource in the production of comic books, considering the elements of a narrative. To this end, we adopted a qualitative research approach, under the principles of action research. The training actions were based on the perspective of collaborative learning, proposed by Freire (1983; 1996). From this empirical experience and, in dialogue with Soares (2002), Moran (2000), and Santos e Silva (2021), we understand that Pixton has the potential to (re)signify the mediation processes of language teaching and learning Portuguese.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Albina Pereira de Pinho, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Sinop, Mato Grosso, Brasil, albina@unemat.br

Mestre e Doutora em Educação pela UFRGS e Pós-doutora em Letras pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), unidade universitária de Campo Grande. Professora permanente do Mestrado Acadêmico de Letras (PPGLetras) e do Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS), da UNEMAT, Câmpus de Sinop.

Eleandra Negri Costa, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Sinop, Mato Grosso, Brasil, eleandra.negri@unemat.br

Especialista em Gestão e organização de Escolas (2021), Discente do Mestrado Acadêmico em Letras (PPGLetras), UNEMAT, Câmpus de Sinop (2022-2024) e membro Grupo de Estudos sobre Pesquisa Narrativa no Ensino-aprendizagem de Línguas (GEPENEL). Atualmente é Professora da rede Estadual de Educação de Mato Grosso (SEDUC/MT).

José Isavam Oliveira Silva, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Sinop, Mato Grosso, Brasil , isavam.silva@unemat.br

Discente do Mestrado Acadêmico em Letras(PPGLetras), UNEMAT, Câmpus de Sinop. Professor da Educação Básica da Rede Estadual de educação de Mato Grosso.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Define o conjunto orgânico e progressivo das aprendizagens essenciais na Educação Básica. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: Base Nacional Comum Curricular - Educação é a Base (mec.gov.br). Acesso em: 13 dez. 2022.

CHIMAINSKI, D. Atividade Didática: o pixton como ferramenta para a produção textual. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Tecnologias Digitais da Educação) – Centro de Artes e Letras, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/15374?show=full. Acesso em: 12 mar. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

MORAN, J. Novas tecnologias e mediação pedagógica. São Paulo: Papirus, 2013.

PAIVA, V. L. M. O. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2019. 160p.

REIS, S. C.; GOMES, A. F. Podcasts para o ensino de Língua Inglesa: análise e prática de Letramento Digital. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 12, n. 3, p. 367-379, 2014. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2014.123.11. Acesso em: 10 mai. 2023.

SANTOS I. S.; SILVA, A. P. P. Letramento digital: a premência e as perspectivas no contexto da educação superior. Revista Philologus, Rio de Janeiro, ano 27, n. 79, p. 94-112, 2021. Disponível em: https://www.revistaphilologus.org.br/index.php/rph/article/view/15. Acesso em: 26 jun. 2023.

SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita e escrita: letramento na cibercultura. Educação e Sociedade: Revista de Ciência e Educação, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v23 n81/13935.pdf. Acesso em: 21 jul. 2021.

SOARES, S. J. et al. Tecnologia digital de informação e comunicação (TDICs). In: Glossário Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio/ Fiocruz. Manguinhos, Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: Tecnologia Digital de Informação e Comunicação (TDIC) | Glossário TDICs Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (fiocruz.br). Acesso em: 01 jul. 2023.

Published

2024-05-15

How to Cite

PINHO, A. P. de; COSTA, E. N.; SILVA, J. I. O. PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 1, p. 210–224, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i1.76688. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76688. Acesso em: 21 nov. 2024.