PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76688Keywords:
Pixton; Teaching and Learning; Portuguese Language; Teacher Training.Abstract
In this text, we present a training experience promoted to Portuguese language teachers in basic education. The objective was to explore the potential of the Pixton resource in the production of comic books, considering the elements of a narrative. To this end, we adopted a qualitative research approach, under the principles of action research. The training actions were based on the perspective of collaborative learning, proposed by Freire (1983; 1996). From this empirical experience and, in dialogue with Soares (2002), Moran (2000), and Santos e Silva (2021), we understand that Pixton has the potential to (re)signify the mediation processes of language teaching and learning Portuguese.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Define o conjunto orgânico e progressivo das aprendizagens essenciais na Educação Básica. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: Base Nacional Comum Curricular - Educação é a Base (mec.gov.br). Acesso em: 13 dez. 2022.
CHIMAINSKI, D. Atividade Didática: o pixton como ferramenta para a produção textual. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Tecnologias Digitais da Educação) – Centro de Artes e Letras, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/15374?show=full. Acesso em: 12 mar. 2023.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
MORAN, J. Novas tecnologias e mediação pedagógica. São Paulo: Papirus, 2013.
PAIVA, V. L. M. O. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2019. 160p.
REIS, S. C.; GOMES, A. F. Podcasts para o ensino de Língua Inglesa: análise e prática de Letramento Digital. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 12, n. 3, p. 367-379, 2014. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2014.123.11. Acesso em: 10 mai. 2023.
SANTOS I. S.; SILVA, A. P. P. Letramento digital: a premência e as perspectivas no contexto da educação superior. Revista Philologus, Rio de Janeiro, ano 27, n. 79, p. 94-112, 2021. Disponível em: https://www.revistaphilologus.org.br/index.php/rph/article/view/15. Acesso em: 26 jun. 2023.
SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita e escrita: letramento na cibercultura. Educação e Sociedade: Revista de Ciência e Educação, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v23 n81/13935.pdf. Acesso em: 21 jul. 2021.
SOARES, S. J. et al. Tecnologia digital de informação e comunicação (TDICs). In: Glossário Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio/ Fiocruz. Manguinhos, Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: Tecnologia Digital de Informação e Comunicação (TDIC) | Glossário TDICs Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (fiocruz.br). Acesso em: 01 jul. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.