SOCIODIGITAL PLATFORMS, FAKE NEWS AND COGNITIVE DISSONANCE: ISSUES ON SCHOOL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76669Keywords:
Sociodigital Platforms; Fake News; Cognitive Dissonance; Schooling.Abstract
This manuscript seeks to address elements of the individual’s cognitive dissonance before the current social situation, in his/her relationship with fake news and with certain socio-digital platforms. The objective was critically examining the relevance of today’s school education as a premise for the worker’s training process, whether to overcome the cognitive dissonance caused by fake news, denialism, and conspiracy theories, mainly via socio-digital platforms. Through theoretical-bibliographical research in the light of principles from historical-dialectical materialism and historical-critical pedagogical theory, it was found that in current school education there is a predominance of unilateral worker training that substantiates the possibility of cognitive dissonance in times of fake news in communion with denialism and conspiracy theories.
Downloads
References
ACCIOLY, I.; SILVA, A. M.; SILVA, S. Guerra cultural e seus efeitos na educação pública brasileira. In: LEHER, R. (Org.). Educação no governo Bolsonaro: inventário da devastação. São Paulo: Expressão Popular, 2023. p. 43-61.
ANTUNES, R. Trabalho intermitente e uberização do trabalho no limiar da Indústria 4.0. In: ANTUNES, R. (Org.). Uberização, trabalho digital e Indústria 4.0. 1a ed. 2ª reimpr. São Paulo: Boitempo, 2021. p. 11-22.
BEIGUELMAN, G. Políticas da imagem: vigilância e resistência na dadosfera. São Paulo: Ubu Editora, 2021.
BERNARDO SILVA, M. O objeto de conhecimento da educação física escolar na perspectiva da pedagogia histórico-crítica. 203f. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.
BERNARDO SILVA, M. Educação escolar em tempos de devaneio social. Revista Educação & Sociedade, Campinas, v. 44, e269926, p. 01-21, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/nMVyP3Pg4wgB7qN5BppMnMr/abstract/?lang=pt. Acesso em: 19 nov. 2023.
BERNARDO SILVA, M. Educação escolar e precarização do trabalho: uma educação do e para o mercado de trabalho. In: PREVITALI, F. S.; BILIO, M. G. P.; SILVA, M. R. A.; MOREIRA, R. M. M. (Orgs.). Trabalho e educação sob o neoliberalismo: autonomia ou subordinação? Natal: Editora Amplamente, 2024. p. 71-86.
BROWN, W. Nas ruínas do neoliberalismo: a ascensão da política antidemocrática no Ocidente. 1a ed. 4a reimpr. São Paulo: Editora Filosófica Politeia, 2023.
BUCCI, E. A superindústria do imaginário: como o capital transformou o olhar em trabalho e se apropriou de tudo que é visível. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
CABRAL, E. “Patriota do caminhão”: bolsonarista que viajou pendurado fala sobre vídeo que viralizou; “fui muito exposto”. G1 Caruaru, Caruaru, 2022. Disponível em: https://g1.globo.com/pe/caruaru-regiao/noticia/2022/11/04/conhecido-como-patriota-
do-caminhao-bolsonarista-que-viajou-pendurado-fala-pela-primeira-vez-sobre-video-que-viralizou-fui-muito-exposto.ghtml. Acesso em: 19 nov. 2023.
CESARINO, L. O mundo do avesso: verdade e política na era digital. São Paulo: Ubu Editora, 2022.
COSTA, H. M.; GOMES, R. L. R. Filosofia da práxis, verdade e ciência em tempos de miséria do saber: proposições sobre a análise da realidade concreta e o “método de Gramsci”. Revista Germinal: marxismo e educação em debate, Salvador, v. 14, n. 03, p. 243-260, dez. 2022. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/51543/28275. Acesso em: 20 jun. 2023.
DANTAS, M. et al. Subsunção total do trabalho ao capital. In: DANTAS, M. et al. O valor da informação: de como o capital se apropria do trabalho na era do espetáculo e da internet. São Paulo: Boitempo, 2022. p. 268-291.
DELLA FONTE, S. S. A sobrevida da agenda pós-moderna e seus malabarismos teórico-políticos. Revista Germinal: marxismo e educação em debate, Salvador, v. 14, n. 03, p. 73-94, dez. 2022. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/51502/28267. Acesso em: 8 jun. 2023.
DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 5a ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2011.
DUARTE, N.; MAZZEU, F. J. C.; DUARTE, E. C. M. O senso comum neoliberal obscurantista e seus impactos na educação brasileira. Revista On-line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 01, p. 715-736, ago. 2020. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13786/9373. Acesso em: 9 jun. 2023.
EMPOLI, G. Os engenheiros do caos. 1a ed. 1a reimpr. São Paulo: Vestígio, 2020.
FAUSTINO, D.; LIPPOLD, W. Colonialismo digital: por uma crítica hacker-fanoniana. São Paulo: Boitempo, 2023.
FILGUEIRAS, V.; ANTUNES, R. Plataformas digitais, uberização do trabalho e regulação no capitalismo contemporâneo. In: ANTUNES, R. (Org.). Uberização, trabalho digital e Indústria 4.0. 1a ed. 2ª reimpr. São Paulo: Boitempo, 2021. p. 59-78.
FRIEDMAN, M. Capitalismo e liberdade. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2023.
HARVEY, D. O neoliberalismo: história e implicações. 5a ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014a.
HARVEY, D. O novo imperialismo. 8a ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014b.
HARVEY, D. 17 contradições e o fim do capitalismo. 1a ed. 5a reimpr. São Paulo: Boitempo, 2021. HAYEK, F. A. A constituição da liberdade. São Paulo: Avis Rara, 2022.
KONDER, L. Marxismo e alienação: contribuição para um estudo do conceito marxista de alienação. 2a ed. 2a reimpr. São Paulo: Expressão Popular, 2016.
KONDER, L. A questão da ideologia. São Paulo: Expressão Popular, 2020.
LAVOURA, T. N.; RAMOS, M. N. A dialética como fundamento didático da pedagogia histórico-crítica em contraposição ao pragmatismo das pedagogias hegemônicas. In: MALANCHEN, J.; MATOS, N. S. D.; ORSO, P. J. (Orgs.). A pedagogia histórico-crítica, as políticas educacionais e a Base Nacional Comum Curricular. Campinas: Autores Associados, 2020. p. 47-63.
LÊNIN, V. I. Democracia e luta de classes: textos escolhidos. 1a ed. 1a reimpr. São Paulo: Boitempo, 2020.
LONGO, I. Bolsonarista se joga embaixo de viatura durante ato em Copacabana: momento insólito vem sendo comparado à histórica cena do “patriota do caminhão” em 2022. Revista Fórum, Brasil, 15 nov. 2023. Disponível em: https://revistaforum.com.br/brasil/2023/11/15/video-bolsonarista-se-joga-embaixo-de-viatura-durante-ato-em-copacabana-147795.html. Acesso em: 19 nov. 2023.
MARX, K. Grundrisse: manuscritos econômicos de 1857-1858: esboços da crítica da economia política. São Paulo: Boitempo, 2011.
MARX, K. O capital: crítica da economia política: o processo de produção do capital. 1a ed. 2ª reimpr. São Paulo: Boitempo, 2014. Livro I.
MÉSZÁROS, I. A teoria da alienação em Marx. 1. ed. 1a reimpr. São Paulo: Boitempo, 2023.
MIGUEL, L. F. A política no governo Bolsonaro: desinformação, ameaça e desmando. In: MAGALHÃES, J. P.; OSÓRIO, L. F. (Orgs.). Brasil sob escombros: desafios do governo Lula para reconstruir o país. São Paulo: Boitempo, 2023. p. 19-24.
MOROZOV, E. Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu Editora, 2018.
RAULINO, G. Capital e trabalho nas plataformas sociodigitais. In: DANTAS et al. O valor da informação: de como o capital se apropria do trabalho na era do espetáculo e da internet. São Paulo: Boitempo, 2022. p. 145-212.
ROCHA, J. C. C. Bolsonarismo: da guerra cultural ao terrorismo doméstico: retórica do ódio e dissonância cognitiva coletiva. v. I. Belo Horizonte: Autêntica, 2023.
SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 19a ed. Campinas: Autores Associados, 2013a.
SAVIANI, D. O trabalho como princípio educativo frente às novas tecnologias. In: FERRETTI, C. J. et al. (Orgs.). Novas tecnologias, trabalho e educação: um debate multidisciplinar. 16a ed. Petrópolis: Vozes, 2013b. p. 151-168.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas: Autores Associados, 2019.
SAVIANI, D. A pedagogia no Brasil: história e teoria. 3a ed. Campinas: Autores Associados, 2021a.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 6a ed. rev. ampl. Campinas: Autores Associados, 2021b.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 12a ed. Campinas: Autores Associados, 2021c.
SCHEFFLER, I. A linguagem da educação. São Paulo: Saraiva, 1974.
SILVA, F. C. T. Bolsonaro: três golpes de Estado e um genocídio. In: MAGALHÃES, J. P.; OSÓRIO, L. F. (Orgs.). Brasil sob escombros: desafios do governo Lula para reconstruir o país. São Paulo: Boitempo, 2023. p. 25-31.
VON MISES, L. As seis lições. 9a ed. rev. São Paulo: LVM, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.