THE USE OF GAMES IN HISTORY TEACHING: A POSSIBLE DIDACTIC
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76510Keywords:
Games; History Teaching; Playfulness; Policy.Abstract
This article aims to present games as a playful tool in teaching History. Enabling students to learn and connect with subject matters in a dynamic and attractive way. Games in History teaching aim to integrate the content of the discipline and, consequently, the student's knowledge skills. This article contemplates an experience report lived as a teacher. The proposal to play and “play” is intended to propose a practical way of learning History, thus completing the teacher's cycle when finishing a theme in his/her class. Establishing, however, a connection between teaching and learning, promoting the construction of a new didactics based on games.
Downloads
References
ANDRADE, D. E-J. O lúdico e o sério: experiências com jogos no ensino de história. História & Ensino, Londrina, v. 13, p. 91-106, set. 2007. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/11646. Acesso em: 6 fev. 2024.
ARAÚJO, R. C. S. “Nunca foi tão divertido descascar batatas”: os jogos como possiblidades a ser exploradas no ensino de História. Revista História, Brasília, v. 7, n. 13, p. 78-94, jan.-jun. 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/hh/issue/view/1719/281. Acesso em: 15 abr. 2022.
BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de história: fundamentos e métodos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
BRASIL. Portal do Governo Brasileiro, 2023. Biblioteca Presidência da República (Galeria dos Ex-presidentes). Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: http://www.biblioteca.presidencia.gov.br/presidencia/ex-presidentes. Acesso em: 31 mar. 2023.
CAILLOIS, R. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2017.
FONSECA, S. G. Didática e prática de ensino de história: Experiências, reflexões e aprendizados. 1. ed. Campinas, SP: Papirus, 2003.
FLORES, Mariana. F. da C. T. (Org.). Cartas, tabuleiros e cartelas: os jogos no ensino e aprendizagem de história. Santa Maria, RS: FACOS-UFSM, 2020. 89 p. [Recurso eletrônico].
GIACOMONI, M. P.; PEREIRA, N. M. Jogos e ensino de história. Porto Alegre, RS: Evangraf, 2013.
HUIZINGA, J. Homo Ludens: O jogo como elemento da cultura. 9. ed. rev. e atual. São Paulo: Perspectiva, 2019.
LA CARRETA, M. Como fazer jogos de tabuleiro: manual prático. 1ª ed. Curitiba: Appris, 2018.
LIBÂNEO, J. C. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
RADFAHRER, L. Geração Z: jovens mais pragmáticos e preocupados com injustiças sociais. Jornal da USP, São Paulo, 25 jun. 2021. Disponível em: https://jornal.usp.br/radio-usp/geracao-z-jovens-mais-pragmaticos-e-preocupados-com-injusticas-sociais/. Acesso em: 02 maio 2022.
SILVA, L. V. et al. A pesquisa sobre jogos como recursos didáticos no campo do ensino de história no Brasil: Um estudo do estado do conhecimento. História & Ensino, Londrina, v. 26, n. 2, p. 374-399, jan./jun. 2020. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/38781. Acesso em: 17 mar. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.