PERCEPTIONS OF THE USE OF ARTIVISM ALLIED WITH FEMINIST PEDAGOGY IN AN EXPERIMENT IN BASIC EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76097

Keywords:

Informational Media Literacy; Artivism; Basic education; Feminist pedagogy; Computational Thinking.

Abstract

This article is the result of research that developed an experiment uniting practices of artivism and critical reading of the media using feminist pedagogy, exercising computational thinking. The question was the search on the contributions of artivism in the formation of critical users of digital culture. The data were built by observing the workshops, interviews and examining the material produced through prose analysis. The results suggested that the participants master basic skills such as identifying patterns, hierarchizing information, but demonstrate little familiarity with the critical analysis of representations, which reinforces the relevance of Informational Media Literacy (MIL) in the school curriculum.

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Author Biography

Angela Aparecida de Almeida, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, Minas Gerais, Brasil, angielis@gmail.com

Mestre em Educação pela UFTM (Uberaba-MG). É especialista em Tecnologias Integradas à Educação pela FAZU (2008), em Supervisão, Gestão e Inspeção Escolar pela UNIUBE (2020), em Educação, gêneros e sexualidade pela FACUMINAS (2022), em Cultura Afro-Brasileira na Educação também pela FACUMINAS (2022), em Desenvolvimento de Jogos Digitais pela Faculdade Iguaçu - FACULESTE (2023) e em Inteligência Artificial pela Faculdade Iguaçu - FACULESTE (2023). Possui Licenciatura em Ciências Biológicas pelo CESUBE (2004), graduação em Análise e Desenvolvimento de Sistemas pelo IFTM (2010), Licenciatura em Pedagogia pela Unifran (2019) e Licenciatura em Informática pela Uniasselvi (2021). Membro do Grupo 'Bruxas Educadoras' de Estudos e Pesquisas sobre Mídia, Educação e Feminismo.

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Published

2024-05-15

How to Cite

ALMEIDA, A. A. de. PERCEPTIONS OF THE USE OF ARTIVISM ALLIED WITH FEMINIST PEDAGOGY IN AN EXPERIMENT IN BASIC EDUCATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 1, p. 71–87, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i1.76097. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76097. Acesso em: 21 nov. 2024.