PERCEPTIONS OF THE USE OF ARTIVISM ALLIED WITH FEMINIST PEDAGOGY IN AN EXPERIMENT IN BASIC EDUCATION

Authors

  • Angela Aparecida de Almeida Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, Minas Gerais, Brasil, angielis@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-5385-9383

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v49i1.76097

Keywords:

Informational Media Literacy; Artivism; Basic education; Feminist pedagogy; Computational Thinking.

Abstract

This article is the result of research that developed an experiment uniting practices of artivism and critical reading of the media using feminist pedagogy, exercising computational thinking. The question was the search on the contributions of artivism in the formation of critical users of digital culture. The data were built by observing the workshops, interviews and examining the material produced through prose analysis. The results suggested that the participants master basic skills such as identifying patterns, hierarchizing information, but demonstrate little familiarity with the critical analysis of representations, which reinforces the relevance of Informational Media Literacy (MIL) in the school curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angela Aparecida de Almeida, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, Minas Gerais, Brasil, angielis@gmail.com

Mestre em Educação pela UFTM (Uberaba-MG). É especialista em Tecnologias Integradas à Educação pela FAZU (2008), em Supervisão, Gestão e Inspeção Escolar pela UNIUBE (2020), em Educação, gêneros e sexualidade pela FACUMINAS (2022), em Cultura Afro-Brasileira na Educação também pela FACUMINAS (2022), em Desenvolvimento de Jogos Digitais pela Faculdade Iguaçu - FACULESTE (2023) e em Inteligência Artificial pela Faculdade Iguaçu - FACULESTE (2023). Possui Licenciatura em Ciências Biológicas pelo CESUBE (2004), graduação em Análise e Desenvolvimento de Sistemas pelo IFTM (2010), Licenciatura em Pedagogia pela Unifran (2019) e Licenciatura em Informática pela Uniasselvi (2021). Membro do Grupo 'Bruxas Educadoras' de Estudos e Pesquisas sobre Mídia, Educação e Feminismo.

References

ANDRÉ, Marli Dalmazo Afonso de. Texto, contexto e significados: algumas questões na análise de dados qualitativos. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 45, p. 66–71, 1983. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/1491. Acesso em: 27 jan. 2024.

BOCCATO, V. R. C. Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Revista de Odontologia da Universidade Cidade de São Paulo, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 265-274, 2006. Disponível em: https://arquivos.cruzeirodosuleducacional.edu.br/principal/old/revista_odontologia/pdf/setembro_dezembro_2006/metodologia_pesquisa_bibliografica.pdf. Acesso em: 07 fev. 2024.

BRANDÃO, C. R. Participar-pesquisar. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (org.). Repensando a pesquisa participante. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1998. p. 7-14.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.

COLI, Jorge. O que é arte. São Paulo: Brasiliense, 1995.

EISNER, Elliot. W. The impoverished mind. Educational Leadership, [s. l.], v. 35, ano 8, p. 615- 623, maio 1978. Disponível em: http://www.ascd.org/ASCD/pdf/journals/ed_lead/el_197805_eisner.pdf. Acesso em: 10 jun. 2020.

EISNER, Elliot. W. O que pode a Educação aprender das Artes sobre a prática da Educação? Currículo sem Fronteiras, [s. l.], v. 8, n. 2, p. 5–17, jul./dez. 2008. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol8iss2articles/eisner.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GODOY, A. S. Pesquisa Qualitativa – tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, p. 20-29, maio/jun. 1995.

KELLNER, Douglas. A cultura da mídia: estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Tradução de Ivone Castilho Benedetti. Bauru: EDUSC, 2001.

KRESS, Gunther. Multimodality – A social semiotic approach to contemporary communication. Londres: Routledge, 2010.

MASTERMAN, Len. Teaching the Media. Londres: Taylor & Francis e-Library, 2005. E-book (347p.) ISBN: 0-203-37161-5. Disponível em: http://ndl.ethernet.edu.et/bitstream/123456789/58699/1/16pdf.pdf. Acesso em: 7 fev. 2024.

RAPOSO, Paulo. “Artivismo”: articulando dissidências, criando insurgências. Cadernos de Arte e Antropologia, Salvador, v. 4, n. 2, p. 3-12, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/32095/1/artivismo%20das%20dissidencias%20sexuais-cult31-repositorio.pdf. Acesso em: 05 jul. 2021.

RIBEIRO, L. A. M.; GASQUE, K. C. G. D. Letramento Informacional e Midiático para professores do século XXI. Em Questão, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 203-221, 2015. DOI: 10.19132/1808-5245212.203-221. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/51891. Acesso em: 7 fev. 2024.

RODARI, Gianni. Gramática da fantasia. Tradução de Antonio Negrini; direção da coleção de Fanny Abramovich. São Paulo: Summus, 1982.

SELBY, K.; COWDERY, R. How to study television. Londres: Palgrave, 1995.

SELBY, C. C.; WOOLLARD, J. Computational Thinking: The Developing Definition. In: 1° SIGCSE, 5-8, 2014, Atlanta. Anais [...]. Atlanta GA, 2014. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/17189251.pdf. Acesso em: 7 fev. 2024.

SELLTIZ, C.; WRIGHTSMAN, L. S.; COOK, S. W. Métodos de pesquisa das relações sociais. São Paulo: Herder, 1965.

SHREWSBURY, Carolyn M. What Is Feminist Pedagogy? Women’s Studies Quarterly, Nova York, v. 15, n. 3/4, p. 6-14, 1987. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/40003432. Acesso em: 24 ago. 2021.

Published

2024-05-15

How to Cite

ALMEIDA, A. A. de. PERCEPTIONS OF THE USE OF ARTIVISM ALLIED WITH FEMINIST PEDAGOGY IN AN EXPERIMENT IN BASIC EDUCATION. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 1, p. 71–87, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i1.76097. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76097. Acesso em: 29 jun. 2024.