A MISÉRIA DO MUNDO AND REFLECTION ON SOCIO-SPATIAL SEGREGATION: THE STRUGGLE FOR THE RIGHT TO A PLACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v48i2.76015

Keywords:

Segregação Socioespacial; Desigualdade Social; Docência; Lideranças Comunitárias.

Abstract

Inspired by the book A miséria do mundo, published by Pierre Bourdieu and collaborators in 1993, this article aims to develop a double objective: the first is to place under scrutiny some processes of social and spatial segregation that occurred in the city of Belo Horizonte - MG, taking as references, both reports from teaching professionals in the Education of Youth and Adults, as well as testimonies from community leaders, who raise their voices against discrimination by address. The second objective seeks to highlight some pedagogical proposals that can contribute to transforming peripheral or segregated schools, from the socio-spatial point of view, into guardians of the struggle memories of the popular layers in the face of the processes of exclusion and social subalternization.

KEYWORDS: Socio-spatial Segregation; Social Inequality; Teaching; Community Leadership.

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Author Biographies

Maria Amália de Almeida Cunha, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, amalia.fae@gmail.com

Graduada em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1993), mestrado em Sociologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1997), doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2003,) doutorado sanduíche em Sociologia - Paris X - Nanterre (2001) e pós-doutorado em Educação pela Unicamp (2018). Atualmente é professora titular na Universidade Federal de Minas Gerais e pesquisadora do OSFE- Observatório Sociológico Família-Escola e do LapenSI - Laboratório de Experiências em Formação e Narrativas de Si.

Heli Sabino de Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, helisabinooliveira@gmail.com

Doutor em Educação pela Faculdade de Educação de Minas Gerais. Prof. Adjunto do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino da Universidade Federal de Minas Gerais. Coordenador da linha de Educação de Jovens e Adultos em Docência e Educação (PROMESTRE) da Faculdade  de  Educação  de  Minas  Gerais. 

Mercia Patrício Grigório Valério, Rede Municipal de Belo Horizonte (SME-BH), Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, mercia.patricio@edu.pbh.gov.br

Pedagoga pela Universidade do Estado de Minas Gerais, Mestra em Educação na linha de pesquisa: Educação Ensino e Humanidades da UFMG (PROMESTRE).  Professora do Ensino Fundamental (anos iniciais) da Prefeitura de Belo Horizonte.

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Published

2023-08-29

How to Cite

CUNHA, M. A. de A.; OLIVEIRA, H. S. de; VALÉRIO, M. P. G. A MISÉRIA DO MUNDO AND REFLECTION ON SOCIO-SPATIAL SEGREGATION: THE STRUGGLE FOR THE RIGHT TO A PLACE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 48, n. 2, p. 326–342, 2023. DOI: 10.5216/ia.v48i2.76015. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76015. Acesso em: 17 jul. 2024.