DO PROGRAMA AO DIAGRAMA: UMA CONTRIBUIÇÃO SÓCIO-HISTÓRICA PARA A RELAÇÃO ENTRE ESTADO, CIDADANIA E DIREITO À EDUCAÇÃO
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v41i1.36475Keywords:
Direito à educação. Direitos de Cidadania. Estado e Política educacional. Educação e direitos sociais.Abstract
O artigo tem por objetivo analisar a relação entre Estado, cidadania e direito à educação por meio de aportes teóricos que problematizam a ideia da educação configurando direitos sociais oriundos da evolução, por superposição, dos direitos de cidadania. Para tanto, utilizamos as denominações “programa” como algo relativo ao que é declarado como intenções ou metas e “diagrama” como o que se refere às representações dos fenômenos sociais. Esse percurso analítico permitiu concluir que: a) se os direitos sociais pressupõem as noções de igualdade e de responsabilidade social, não podemos, por isso, afirmar que elas passaram a existir apenas quando o Estado providência surgiu no século XX e ; b) a defesa e a inscrição do direito à educação como “programa” não significa a sua consolidação como “diagrama”.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.