THE SOCIOLOGY OF THE TEACHING OF SOCIOLOGY IN BRAZIL: CONTRIBUTIONS FROM ANTHONY GIDDENS

Authors

  • Amurabi Pereira de Oliveira Instituto Federal de Educação,

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v35i1.13145

Keywords:

Ensino de Sociologia, Reflexividade, Sociologia da educação

Abstract

This article discusses the processes involved in the teaching of sociology in Brazil, with the aim of understanding the place of this science in the secondary school curriculum, according to the idea of reflexivity, developed by Giddens. To achieve this, use is made of his analysis of modernity and how sociology is essentially the science for studying modern societies. Our study aims to contribute to a Sociology of the Sociology of Education in Brazil and to an analysis of the Sociology of Education according to the theory of Giddens, still under explored in this field of research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Amurabi Pereira de Oliveira, Instituto Federal de Educação,

No presente trabalho, discutimos os processos envolvidos no ensino de sociologia no Brasil, buscando compreender o lugar dessa ciência no currículo escolar do ensino médio a partir da idéia de reflexividade desenvolvida por Giddens. Nesse sentido, recorremos à análise do autor acerca da modernidade e de como a sociologia é essencialmente a ciência que se propõe estudar as sociedades modernas. Nosso trabalho visa tanto a contribuir para uma sociologia do ensino de sociologia no Brasil quanto para uma análise da sociologia da educação a partir da teoria de Giddens, ainda pouco explorada nesse campo de investigação.

Published

2011-02-06

How to Cite

OLIVEIRA, A. P. de. THE SOCIOLOGY OF THE TEACHING OF SOCIOLOGY IN BRAZIL: CONTRIBUTIONS FROM ANTHONY GIDDENS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 35, n. 1, p. 53–62, 2011. DOI: 10.5216/ia.v35i1.13145. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/13145. Acesso em: 11 may. 2024.