APPLICATION OF PUBLIC BUDGET RESOURCES: EXPENDITURE ON INFORMATION TECHNOLOGY (IT) AT FEDERAL UNIVERSITIES BETWEEN 2013 AND 2022
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i1.81447Keywords:
Higher Education. Education Financing. Federal Universities. Information Technology Expenses.Abstract
This research was initiated from the subject"Financing Brazilian Education", offered by the Postgraduate Programme in Education (PPGE/UFG), to acquire and disseminate specific knowledge about the financing of education in Brazil, as well as being a mechanism for training new researchers in the field of education financing. The quantitative study, with descriptive procedures based on documentary research, analyzed public information on the budget resources allocated to information technology (IT) expenses in Federal Universities (UFs) between 2013 and 2022, taking into account the expenditure groups and regions of the country (Brazil). The results showed that no region achieved a liquidation rate higher than 50.62%; in the North, this rate was only 36.54%. Given the above, and considering the findings of Rodrigues et al. (2023), it can be inferred that in the last decade, there has been a scenario of increasing budget restrictions, especially accentuated in the 2015/2016 and 2018/2022 periods. These reductions have mainly affected discretionary expenditure, limiting the ability of public managers to allocate resources efficiently. Spending on personnel, costs, and investment have all fallen significantly, with investment suffering the most. The conflict between economic and social interests in education is a key challenge; therefore, a fair allocation of resources is essential to improve the quality of public education and reduce inequalities, strengthening the role of universities in national progress and building a fair and more democratic education system.
Downloads
References
AMARAL, N.C. Financiamento da Educação Superior: estado x mercado. São Paulo: Cortêz, 2003.
AMARAL, N. C. Os recursos públicos aplicados na educação básica e superior: uma análise da meta 20 do PNE (2014-2024) considerando os dados do INEP. FINEDUCA – Revista de Financiamento da Educação, v. 13, n. 16, 2023. DOI: 10.22491/2236-5907127700. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/127700/88985. Acesso em: 10 ago. 2024.
AMARAL, N. C.; OLIVEIRA, J. F. de. O financiamento da educação no PNE (2014-2024) no contexto do pós golpe de 2016: balanço crítico. Revista Exitus, [S. l.], v. 13, n. 1, p. e023042, 2023. Disponível em: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/2229/1426. Acesso em: 18 nov. 2024.
BEHRING, E. R. Fundo público, valor e política social. 1 ed. São Paulo: Cortez, 2021.
BRASIL. Lei n.º 4.320, de 17 de março de 1964. Estatui Normas Gerais de Direito Financeiro para elaboração e controle dos orçamentos e balanços da União, dos Estados, dos Municípios e do Distrito Federal. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l4320.htm. Acesso em: 10 ago. 2024.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidente da República, [2016]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 10 ago. 2024.
BRASIL. Emenda Constitucional n.º 95/2016. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidente da República, 2016. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc95.htm. Acesso em: 10 ago. 2024.
BRASIL. Ministério do Planejamento e Orçamento. Sistema Integrado de Planejamento e Orçamento (SIOP). 2023a. Disponível em: https://www.gov.br/planejamento/pt-br/assuntos/orcamento/sistema-integrado-de-planejamento-e-orcamento-siop. Acesso em: 3 abr. 2024.
BRASIL. Ministério da Fazenda, Secretaria do Tesouro Nacional. Manual de Contabilidade Aplicada ao Setor Público (MCASP). 10ª ed. 2023b. Disponível em: https://www.tesourotransparente.gov.br/publicacoes/manual-de contabilidade-aplicada-ao-setor-publico-mcasp/2024/26. Acesso em: 15 dez. 2024.
BRASIL. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. 2023c. Disponível em: http://www.ipeadata.gov.br/ExibeSerie.aspx?stub=1&serid=36482&module=M. Acesso em: 1 ago. 2023.
BRASIL. Lei Complementar nº 200 de 30 de agosto de 2023. Institui regime fiscal sustentável para garantir a estabilidade macroeconômica do País e criar as condições adequadas ao crescimento socioeconômico e altera a Lei Complementar nº 101, de 4 de maio de 2000 (Lei de Responsabilidade Fiscal). 2023d. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/lcp200.htm. Acesso em: 10 set. 2024.
CABELLO, A. F.; SANTOS, W. V. R. dos. O impacto da despesa de tecnologia da informação do governo federal sobre o tempo de resposta às demandas da lei de acesso à informação – LAI. Perspectivas em Políticas Públicas, [S. I.], v. 14, n. 28, p. 126-140, 2021. DOI: 10.36704/ppp.v14i28. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/revistappp/article/view/5932/4041. Acesso em: 15 fev. 2024
CHAIMOVICH, H. Universidade pública tem papel social, intelectual e econômico. Jornal da USP, São Paulo. 2019. Disponível em: https://jornal.usp.br/?p=244193. Acesso em: 25 set. 2024.
CURY, C. R. J. A gestão democrática na escola e o direito à educação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação – Periódico científico editado pela ANPAE, [S. I.] v. 23, n. 3, p. 483-495, 2007. DOI: 10.21573/vol23n32007.19144. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/19144/11145. Acesso em: 10 nov. 2024.
DOURADO, L. F.; MARQUES, L. R.a; SILVA, M. V.. Políticas de financiamento no Brasil contemporâneo: a corrosão do Estado e o direito à educação. Retratos da Escola, [S. I.], v. 15, n. 33, p. 663-688, 2022. DOI: 10.22420/rde.v15i33.1449. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1449. Acesso em: 10 dez. 2024.
FERNÁNDEZ, V. J. de F.; GARCÍA, C. E. Z.; OLTRA, G. E.Y.; AUMAÎTRE, J. V. C. Tecnologías de información y comunicación en gestión del conocimiento en instituciones de educación superior de América Latina. Ci. Inf., Brasília, DF, v. 51 n. 2, p. 78-96, maio/ago. 2022. DOI: 10.18225/ci.inf.v51i2.5721. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/5721/5715. Acesso em: 18 nov. 2024.
FERREIRA, D. R. dos S. A. Modo de regulação neoliberal e o fundo público no Brasil (2010-2020): a emenda constitucional n. 95/2016 e o financiamento do ministério da educação. 2022. 189 f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, 2022.
IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Divisão Regional do Brasil. 2017. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/geociencias/cartas-e-mapas/redes-geograficas/15778-divisoes-regionais-do-brasil.html. Acesso em: 10 jul. 2024.
OLIVEIRA, F. de. Os direitos do antivalor: a economia política da hegemonia imperfeita. Petrópolis: Vozes, 1998.
PINTO, J. M. de R. O financiamento da educação na Constituição Federal de 1988: 30 anos de mobilização social. Educação & Sociedade, Campinas, v. 39, n. 145, p. 846-869, out. 2018. DOI: 10.1590/ES0101-73302018203235. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/es/a/rk4wKJgNYZsdt5QdgSgkDwG/?lang=pt#. Acesso em: 10. dez. 2023.
POELL, T.; NIEBORG, D.; VAN DIJCK, J. Plataformização (Platformisation, 2019 – tradução: Rafael Grohmann). Fronteiras – estudos midiáticos. v. 22, n. 1, jan./abril, 2020. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/fronteiras/article/view/fem.2020.221.01/60747734. Acesso em: 10 dez. 2024.
RODRIGUES, C. C.; ÁVILA, L. A. C. de; TAVARES, Marcelo; VIEIRA, Lais Barbosa. Reflexos dos cortes orçamentários sobre os gastos das universidades públicas federais. Anais do Congresso Brasileiro de Custos - ABC, [S. l.], 2023. Disponível em: https://anaiscbc.emnuvens.com.br/anais/article/view/5095. Acesso em: 14 mar. 2024.
SALVADOR, E.; RIBEIRO, I. R. Dependência, ciclo do capital e limites do fundo público no Brasil. Serv. Soc. Soc., São Paulo, v. 146(3). DOI:10.1590/0101-6628.339. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sssoc/a/YM4nFBvNCDRZFbKSxM9n6pr/?lang=pt. Acesso em: 15 nov. 2024.
SALVADOR, E. Fundo público e políticas sociais na crise do capitalismo. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, n. 104, p. 605-631, out., 2010. DOI: 10.1590/S0101-66282010000400002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sssoc/a/JjjhnQzh9FGx9q3t7WsT35g/?lang=pt. Acesso em: 18 nov. 2024.
SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. 24 ed. São Paulo: Cortez, 2016.
SILVA, A. .l. C. da. Punção do fundo público na política de educação superior brasileira. Rev. Katálysis., Florianópolis, v. 27, e97069, 2024. DOI: 10.1590/1982-259.2024.e97069. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rk/a/ySJ3hdsZygdyLwc9DZXQx5R/?lang=p. Acesso em: 14 out. 2024.
Published
Versions
- 2025-07-08 (2)
- 2025-04-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luiz Fernando Gonçalves da Silva Araújo, Daniela da Costa Britto Pereira Lima, Rodrigo Gouvêa Rodrigues

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



