IMPLEMENTATION POLICIES FOR DIGITAL TECHNOLOGIES AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN EDUCATION: WHAT THE 2024–2034 NATIONAL EDUCATION PLAN PROPOSAL SAYS
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82899Keywords:
Educational Public Policies. National Education Plan. Digital Technologies. Artificial Intelligence.Abstract
The study analyzes the perspectives related to the use of digital technologies and artificial intelligence in education, presented in Bill nº. 2,614/2024, which establishes the new National Education Plan (PNE). The proposal is compared with the current PNE (2014-2024) through a quantitative-qualitative approach and content analysis, according to Bardin (2016). The results reveal a greater emphasis on educational technologies in the new PNE, with targets aimed at public policies in this area. However, the absence of specific guidelines for Distance Education (EaD), digital collections, and digital libraries regarding the use of technologies was observed. Artificial intelligence is not addressed in the proposal’s goals and strategies. Despite these gaps, the new PNE represents progress by including a specific goal on connectivity, digital citizenship, and technological inclusion.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE, para o decênio 2014-2024. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 jun. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l13005.htm. Acesso em: 02 jan. 2025
BRASIL. Lei n° 14.533, de 11 de janeiro de 2023. Institui a Política Nacional de Educação Digital (PNED). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 22 dez. 2023. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2023/lei/l14533.htm. Acesso em: 15 dez. 2024.
BRASIL. Senado Federal. Novo PNE requer aprovação do Sistema Nacional de Educação, dizem debatedores. Da Agência do Senado, 2024. Disponível em:https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2024/09/02/novo-pne-requer-aprovacao-do-sistema-nacional-de-educacao-dizem-debatedores. Acesso em: 15 dez. 2024.
BRASIL. Projeto de Lei nº 2614/2024 - Aprova o Plano Nacional de Educação para o decênio 2024-2034. Câmara dos Deputados. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2443764.
Acesso em: 10 dez. 2024.
BRASIL. Assinado Decreto que institui a Nova Política de EAD. Ministério da Educação, 2025. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/2025/maio/assinado-decreto-que-institui-a-nova-politica-de-ead. Acesso em: 29 maio 2025.
CAT, 2007. Ata da Reunião VII, de dezembro de 2007, Comitê de Ajudas Técnicas,
Secretaria Especial dos Direitos Humanos da Presidência da República (CORDE/SEDH/PR). Disponível em: http://www.mj.gov.br/corde/arquivos/doc/Ata%20III%2019%20e%2020%20abril2007.doc. Acesso em: 15 dez.2024.
CENTRO DE INOVAÇÃO PARA A EDUCAÇÃO BRASILEIRA - CIEB. Nota Técnica 21 - Inteligência artificial na educação básica: novas aplicações e tendências para o futuro. São Paulo: CIEB, 2024. E-book em PDF. Disponível em: https://cieb.net.br/downloads/ Acesso em: 14 dez. 2024.
ECHALAR, J. D.; LIMA, D. da C. B. P. Um panorama das pesquisas sobre políticas públicas para a inserção de tecnologias digitais na educação. Imagens da Educação, v. 8, n. 1, p. e40283, 15 mar. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v8i1.40283. Acesso em: 03 jan. 2025.
HEINSFELD, B. D.; PISCHETOLA, M. (2019). O discurso sobre tecnologias nas políticas públicas em educação. Educação e Pesquisa, 45, e205167. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945205167. Acesso em: 16 dez. 2024.
MACHADO, M. de M. N.; SANTOS, M. P. M. dos. O papel da tecnologia na transformação da educação contemporânea. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências e Educação, 10(1), 1510–1521, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.51891/rease.v10i1.13048. Acesso em: 06 jan. 2025.
MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas, SP: Papirus, 2007.
NETO, T.; FILHO, R. (2023). Tecnologia educacional: Concepções e desafios na prática de ensino. Research, Society and Development. 12. e77121344157. 10.33448/rsd-v12i13.44157. Disponívelem:http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v12i13.44157. Acesso em 14 mar. 2025.
OBERDERFER, L. P. Z. B.; PETRY, O. J .Globalismo virtual e qualidade da educação. In: IV Congresso Internacional de TIC e Educação, 2016, Lisboa. IV Congresso Internacional de TIC e Educação, 2016.. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/351310662_GLOBALISMO_VIRTUAL_E_QUALIDADE_DA_EDUCACAO. Acesso em: 10 dez. 2024.
PEIXOTO, J.; ECHALAR, A. D. L. F. Tensões que marcam a inclusão digital por meio da educação no contexto de políticas neoliberais. Revista Educativa - Revista de Educação, Goiânia, Brasil, v. 20, n. 3, p. 507–526, 2017. DOI: 10.18224/educ.v20i3.6836. Disponível em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6836. Acesso em: 13 jan. 2025.
PETRY, O. J. Educação superior privada em Macapá/Ap: gênese, expansão, dilemas e desafios em um contexto de mercado (de 1990 a 2005). 2007. 203 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/3532. Acesso em: 05 jan. 2025.
RODRIGUES, R. B. Novas Tecnologias da Informação e da Comunicação. Recife: IFPE, 2016. 86 p. : il. Disponível em:https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/413/2018/12/arte_tecnologias_informacao_comunicacao.pdf. Acesso em: 16 jan. 2025.
SCHEFFER, N. F.; COMACHIO, E.; CENCI, D.; HEINECK, A.E. Uma interação com objetos virtuais de aprendizagem na discussão de conceitos geométricos. COMACHIO, E. CENCI, D. (Org.). Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação Matemática: articulação entre pesquisas, objetos de aprendizagem e representações. Curitiba: CRV, 2018, p. 97-116.
SOUZA, R. A.; ALMEIDA MORAES, R. de. Políticas de educação, tecnologia e inovação: Contribuições para uso emancipatório das tecnologias. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 17, n. 2, p. 1457–1472, 2022. DOI: 10.21723/riaee. v17i2.15876. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15876. Acesso em: 16 dez. 2024.
ZAWASKI, S. D. SCHEFFER, N. F. Tecnologias Digitais e Vídeos na Área da Matemática: uma discussão da política educacional - PEITE/SC. Anais do IX Seminário Internacional de Educação e Tecnologias [recurso eletrônico]: inteligência artificial generativa e educação: aspectos críticos, possibilidades e desafios. Frederico Westphalen: URI Frederico Westph, 2023. Disponível em: https://www.fw.uri.br/storage/publications/files/bb9e8edbd05455f1e8c1caf98b3b0f82anais_tecnologias_2023.pdf. Acesso em: 12 jan.2025.
Downloads
Published
Versions
- 2025-10-31 (2)
- 2025-09-08 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Kellyn Regina Lazarotto, Amanda Bertan, Nilce Fátima Scheffer, Oto João Petry

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



