AESTHETICS, ART AND TEACHER TRAINING: CONSTITUTIVE ELEMENTS FOR THE TEACHING ACTIVITY OF A STUDENT-TEACHER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82175

Keywords:

Aesthetics, Art, Teaching Activity, Teacher Training

Abstract

This study aimed to understand the implications of a training path marked by an aesthetic-artistic bias on the process of teacher formation. To this end, video recordings of a group of student teachers who, for three years, participated in a training path based on aesthetic education were analyzed. Using the evidentiary method (Pino, 2005), the study covered the professional development of one of the student teachers. The study discusses and demonstrates the importance of aesthetic education, the challenges in the educational structure and the need for training that raises awareness of oneself and others.

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Author Biographies

Mariana Datria Schulze, Universidade da Região de Joinville (Univille) e Faculdade Ielusc, Joinville, Santa Catarina, Brasil, marianad.schulze@gmail.com

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC); Mestre em Educação e Psicóloga pela mesma instituição. Professora e Coordenadora do curso de Psicologia na Faculdade IELUSC, Joinville/SC, Brasil. Pós-Doutoranda em Educação (Univille), bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa e Inovação do Estado de Santa Catarina (FAPESC), Edital 20/2024. Atua nas áreas de Psicologia Escolar e Educacional, Formação de Professores, Estética e Educação, com ênfase na abordagem histórico-cultural. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre o Trabalho e Formação Docente (GETRAFOR) e da Rede Internacional de Pesquisa sobre Formação de Professores (RIPEFOR).

Luciane Maria Schlindwein, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Joinville, Santa Catarina, Brasil, luciane.schlindwein@ufsc.br

Doutora (1999) e Mestre em Educação (1994), ambas em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, SC, Brasil. Realizou estágio pós-doutoral na Faculdade de Educação da UNICAMP (2017–2018), com bolsa do CNPq. É líder do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Práticas Educativas (FOPPE/UFSC), membro do DiS – Diferenças e Subjetividades em Educação (UFSC) e da Rede Interinstitucional de Pesquisadores sobre Formação e Práticas Docentes (RIPEFOR).

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Published

2025-09-08 — Updated on 2025-10-31

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How to Cite

DATRIA SCHULZE, Mariana; MARIA SCHLINDWEIN, Luciane. AESTHETICS, ART AND TEACHER TRAINING: CONSTITUTIVE ELEMENTS FOR THE TEACHING ACTIVITY OF A STUDENT-TEACHER. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 2, p. 623–639, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i2.82175. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/82175. Acesso em: 5 dec. 2025.

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