AESTHETICS, ART AND TEACHER TRAINING: CONSTITUTIVE ELEMENTS FOR THE TEACHING ACTIVITY OF A STUDENT-TEACHER
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82175Keywords:
Aesthetics, Art, Teaching Activity, Teacher TrainingAbstract
This study aimed to understand the implications of a training path marked by an aesthetic-artistic bias on the process of teacher formation. To this end, video recordings of a group of student teachers who, for three years, participated in a training path based on aesthetic education were analyzed. Using the evidentiary method (Pino, 2005), the study covered the professional development of one of the student teachers. The study discusses and demonstrates the importance of aesthetic education, the challenges in the educational structure and the need for training that raises awareness of oneself and others.
Downloads
References
CONTRERAS, J. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.
GARCEZ, A.; DUARTE, R.; EISENBERG, Z. Produção e análise de vídeogravações em pesquisas qualitativas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 2, p. 249-261, ago. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/q5XSP6jGHgkSWZdy4wGLBbg/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 out. 2024.
HUBERMAN, M.. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA. A. (Org.). Vidas de professores. Portugal: Porto Editora, 1995. p.31-61.
MAHEIRIE, K. et al. Processos de criação em educadoras: uma experiência e suas implicações. Revista do Departamento de Psicologia – UFF, Niterói, v. 19, n. 1, p. 145-154, jan.-jun., 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rdpsi/a/6VNqNncZn6rRLHdztrqPv6J/?lang=pt. Acesso em: 15 out. 2024.
PINO, A.. As marcas do humano: as origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev S. Vigotski. São Paulo: Cortez, 2005.
ROSE, D. Análise de imagens em movimento. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2015. p. 343-364.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 8. ed. Campinas: Autores Associados, 2003.
SCHLINDWEIN, L. M.; SOARES, Maria Luiza Passos. A ressignificação da formação do professor a partir de vivências estéticas. Contrapontos, Itajaí, v. 7, n. 2, p. 381-391, maio-ago. 2007. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/914. Acesso em: 15 out. 2024.
SCHLINDWEIN, L. M. As marcas da arte e da imaginação para uma formação humana sensível. Caderno CEDES, Campinas, v. 35, n. especial, p. 419-433, dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/mjdfpbZrTRmCYvLTYCwPw6F/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 out. 2024.
SCHULZE, M. D. Por uma docência que cria: a trajetória formativa de uma estudante-professora em um viés estético-artístico. Ano de defesa: 2019. Tese (Doutorado em Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGE/UFSC) – Universidade Federal de Santa Catarina. Orientador: Luciane Maria Schlindwein.
VÁZQUEZ, A. S. Um convite à estética. Tradução de Gilson Baptista Soares. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
VIGOTSKI, L. S. A tragédia de Hamlet, príncipe da Dinamarca. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
VIGOTSKI, L. S. Manuscrito de 1929. Educação e Sociedade, Campinas, v. 21, n. 71, p.21-44, jul. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/hgR8T8mmTkKsNq7TsTK3kfC. Acesso em: 10 out. 2024.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
ZANELLA, A. V. et al. Relações estéticas, atividade criadora e constituição do sujeito: algumas reflexões sobre a formação de professores(as). Cadernos de Psicopedagogia, São Paulo, v. 6, n. 10, p. 1-17, 2006. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1676-10492006000100002. Acesso em: 18 out. 2024.
Published
Versions
- 2025-10-31 (2)
- 2025-09-08 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mariana Datria Schulze, Luciane Maria Schlindwein

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



