MANAGERIALISM AND RESISTANCES: EXPERIENCES OF WOMEN TEACHERS IN THE PUBLIC SCHOOL SYSTEM OF PORTO ALEGRE
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.83083Keywords:
Managerialism, Female Teaching Work, Performativity, Teacher ResistanceAbstract
The article analyzes the experiences of women teachers in Porto Alegre's Public School System during the 2017-2020 administration, a period marked by managerialist reforms that intensified and reconfigured teaching work. It investigated how these policies impacted women teachers, considering the historical feminization of teaching. The study draws on semi-structured interviews with teachers and a document analysis of institutional guidelines and discourses, employing relational analysis. It concludes that managerialist reforms disproportionately affected women teachers, impacting their subjectivity through mechanisms like performativity and the conception of teaching as an affective labor. Simultaneously, strategies of resistance by the teachers were identified, reaffirming teaching as a space for struggle and contestation.
Downloads
References
ACKER, S. Gender and teachers’ work. In: Review of Research in Education, v. 21, p. 99-162. Washington: American Educational Research Association, 1995.
APPLE, M. Política cultural e educação. São Paulo: Cortez, 1995.
APPLE, M. Trabalho Docente e Textos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
AUTOR 2, ANO X;
BALL, S. J. A performatividade e a fabricação de identidades na economia educacional. Currículo sem Fronteiras, v. 3, n. 2, p. 15-40, 2003.
BALL, S. J. Performatividade, privatização e o pós-Estado do bem-estar. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 837-861, 2010.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo Escolar da Educação Básica 2024: Resumo Técnico. Brasília, 2025.
CLARKE, J.; NEWMAN, J. The Managerial State: Power, Politics and Ideology in the Remaking of Social Welfare. Londres: SAGE Publications, 1997.
DALMASO-JUNQUEIRA, B. Desobedecer para transformar: trabalho docente feminista em tempos de conservadorismo. Retratos da Escola, v. 16, n. 36, p. 853-872, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.22420/rde.v16i36.1655.
FEDERICI, S. Revolución en Punto Cero: trabajo doméstico, reproducción y luchas feministas. Madri: Traficantes de Sueños, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GANDIN, L. A. Escola Cidadã: Implementação e recriação da educação crítica em Porto Alegre. In: APPLE, M. W.; AU, W.; GANDIN, L. A. Educação Crítica: análise internacional. Porto Alegre: Artmed, 2011. p. 380-393.
GONZALEZ, L. Por um feminismo afro-latino-americano. In: CÍRCULO PALMARINO. AfroLatinoAmérica: caderno de formação política n.1: batalha de ideias. São Paulo: Círculo Palmarino, 2011.
GONZATTO, M. MBL elege três vereadores para a câmara de Porto Alegre. GaúchaZH, Porto Alegre, 5 de out. de 2016. Disponível em: <https://bit.ly/2zqdJWO>
HYPOLITO, A. Reorganização gerencialista da escola e trabalho docente. Educação: teoria e prática, São Paulo, v. 21, n. 38, p. 59-78, out/dez 2011.
hooks, b. Ensinando a Transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2013.
LOPES, A. C; MACEDO, Elizabeth. Contribuições de Stephen Ball para o estudo de políticas de currículo. In: BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson (Orgs.). Políticas Educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011. p. 222 – 247.
LOURO, G. L. Gênero, Sexualidade e Educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.
SANTOS, G. S. Política curricular na Rede Municipal de Porto Alegre: recontextualização no espaço da escola. 2012. 189 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
SILVA, C. Brasileiras estudam e trabalham mais, mas ganham 21% a menos que os homens. Carta Capital, 08 mar. 2024. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/sociedade/brasileiras-estudam-e-trabalham-mais-mas-ganham-21-a-menos-que-os-homens/.
SPERB, P. Situação de Porto Alegre é pior do que se poderia imaginar. Veja, Porto Alegre, 18 ago. 2017. Disponível em: https://abr.ai/2jqad9d.
Downloads
Published
Versions
- 2025-10-31 (3)
- 2025-10-01 (2)
- 2025-09-08 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bruna Dalmaso-Junqueira, Filipe Ribas de Aguiar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



