IMPLEMENTATION POLICIES FOR DIGITAL TECHNOLOGIES AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN EDUCATION: WHAT THE 2024–2034 NATIONAL EDUCATION PLAN PROPOSAL SAYS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82899

Keywords:

Educational Public Policies. National Education Plan. Digital Technologies. Artificial Intelligence.

Abstract

The study analyzes the perspectives related to the use of digital technologies and artificial intelligence in education, presented in Bill nº. 2,614/2024, which establishes the new National Education Plan (PNE). The proposal is compared with the current PNE (2014-2024) through a quantitative-qualitative approach and content analysis, according to Bardin (2016). The results reveal a greater emphasis on educational technologies in the new PNE, with targets aimed at public policies in this area. However, the absence of specific guidelines for Distance Education (EaD), digital collections, and digital libraries regarding the use of technologies was observed. Artificial intelligence is not addressed in the proposal’s goals and strategies. Despite these gaps, the new PNE represents progress by including a specific goal on connectivity, digital citizenship, and technological inclusion.

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Author Biographies

Kellyn Regina Lazarotto, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Chapecó, Santa Catarina, Brasil,kellynlazarotto@gmail.com

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

Amanda Bertan, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Chapecó, Santa Catarina, Brasil, amandabbertan@gmail.com

 Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

Nilce Fátima Scheffer, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Chapecó, Santa Catarina, Brasil, nilce.scheffer@uffs.edu.br

Pós-Doutora em Educação Matemática pela Universidade do Estado de Nova Jersey -EUA. Docente da Pós-Graduação na Universidade Federal da Fronteira Sul –UFFS:Programas PPGE, PPGPE e PROFMAT.

Oto João Petry, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Chapecó, Santa Catarina, Brasil, oto.petry@uffs.edu.br

 Doutor em Educação. Docente da Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

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Published

2025-09-08 — Updated on 2025-10-31

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How to Cite

LAZAROTTO, Kellyn Regina; BERTAN, Amanda; FÁTIMA SCHEFFER, Nilce; JOÃO PETRY, Oto. IMPLEMENTATION POLICIES FOR DIGITAL TECHNOLOGIES AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN EDUCATION: WHAT THE 2024–2034 NATIONAL EDUCATION PLAN PROPOSAL SAYS. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 2, p. 832–847, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i2.82899. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/82899. Acesso em: 5 dec. 2025.

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