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INTERACTING AND PLAYING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: CONTRIBUTIONS TO THINKING ABOUT SCIENTIFIC KNOWLEDGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82172

Keywords:

Early Childhood Education, Scientific Dissemination, Scientific Literacy, Interaction

Abstract

This research investigated teachers’ perceptions in developing science communication activities integrated into the daily routine of Early Childhood Education, fostering the first steps in the process of children’s science literacy. Grounded in Lev Semionovitch Vygotsky’s theory, the research followed and analyzed practices implemented by six teachers in three Early Childhood Education Centers in Uberaba, Minas Gerais. Adopting a qualitative and exploratory approach, we collected data through observations, records, and interviews, and then applied Discursive Textual Analysis to organize and discuss the results. The findings highlight that teaching practices that combine science, play, and interaction enrich the educational process and spark children’s interest in scientific knowledge

 

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Author Biographies

Andreia Beatriz Moreira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, Minas Gerais, Brasil,andreia.moreira@edu.uberabadigital.com.br

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Triângulo Mineiro UFTM, linha de pesquisa: Fundamentos e Práticas Educacionais - Espaços Educacionais e Processos Formativos. Participa do grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Não Formal e Ensino de Ciências (GENFEC/ UFTM). Graduação em Ciências (CESUBE, 2007), Pedagogia (UNIUBE, 2015). Pós graduação em Educação Inclusiva (UNIUBE, 2017), Psicopedagogia Institucional e Clínica – (UNIUBE, 2021). Professora de Educação Básica na rede Municipal da Cidade de Uberaba/MG.

Pedro Donizete Colombo Junior, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, Minas Gerais, Brasil,pedro.colombo@uftm.edu.br

Docente na Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Pós-doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). Doutor e Mestre em Ensino de Física pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências da USP. É licenciado em Ciências Exatas, com habilitação em Física e, licenciado em Pedagogia. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFTM. É líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Não Formal e Ensino de Ciências (GENFEC). Desenvolve pesquisas nas áreas de Educação Não Formal, Espaços Extraescolares, Ensino de Ciências e Divulgação Científica. Dedica-se também a pesquisas na área de Formação de Professores. É Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

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Published

2025-09-08

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How to Cite

MOREIRA, Andreia Beatriz; COLOMBO JUNIOR, Pedro Donizete. INTERACTING AND PLAYING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: CONTRIBUTIONS TO THINKING ABOUT SCIENTIFIC KNOWLEDGE. Journal Inter-Ação, Goiânia, v. 50, n. 2, p. 524–540, 2025. DOI: 10.5216/ia.v50i2.82172. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/82172. Acesso em: 5 dec. 2025.

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