INTERACTING AND PLAYING IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: CONTRIBUTIONS TO THINKING ABOUT SCIENTIFIC KNOWLEDGE
DOI:
https://doi.org/10.5216/ia.v50i2.82172Keywords:
Early Childhood Education, Scientific Dissemination, Scientific Literacy, InteractionAbstract
This research investigated teachers’ perceptions in developing science communication activities integrated into the daily routine of Early Childhood Education, fostering the first steps in the process of children’s science literacy. Grounded in Lev Semionovitch Vygotsky’s theory, the research followed and analyzed practices implemented by six teachers in three Early Childhood Education Centers in Uberaba, Minas Gerais. Adopting a qualitative and exploratory approach, we collected data through observations, records, and interviews, and then applied Discursive Textual Analysis to organize and discuss the results. The findings highlight that teaching practices that combine science, play, and interaction enrich the educational process and spark children’s interest in scientific knowledge
Downloads
References
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 27 jan. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. 2017. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf. Acesso em: 27 jan.2025.
BUENO, W. C. Comunicação cientifica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, local, v. 15, n. 1, p. 1–12, dez., 2010.
DURANTE, M. Alfabetização de Adultos: Leitura e Produção de textos. Porto Alegre: grupo A, 1998.
DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 2. ed. revisada e ampliada. Campinas: Autores associados, 2001.
DUARTE, N. As pedagogias do “aprender a aprender” e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista Brasileira de Educação. São Paulo, n. 18, p. 35-40, set./dez., 2001.
MINAYO, C. de S.; GOMES, R; DESLANDES, S. F. Pesquisa Social: teoria, método e Criatividade. 26. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
MORA, A. M. S. A divulgação da Ciência como literatura. Rio de Janeiro: Casa da Ciência/ UFRJ, 2003.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva.Ijuí: Unijuí, 2007.
PASQUALI, A. Compreender La comunicación. Caracas, Venezuela: Monte Ávila Editora, 1979.
PINTO, M.; SARMENTO, M. J. As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo.In: PINTO, Manuel; SARMENTO, Manuel Jacinto (org.). As Crianças: contextos e identidades. Braga: Universidade do Minho; Centro de Estudos da Criança; Ed. Bezerra, 1997. p. 9-29
PRESTES, Z. A brincadeira de faz de conta e a infância. Revista Trama Interdisciplinar, [s.l.], v. 7, n. 2, p. 28-39, mai./ago., 2016.
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A, M. P. de Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 59-77, mar., 2011.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. 3.ed. São Paulo: Fontes, 1991.
VYGOTSKY, L. S. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico. São Paulo: Ática, 2009.
Downloads
Published
Versions
- 2025-10-31 (2)
- 2025-09-08 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Andreia Beatriz Moreira, Pedro Donizete Colombo Junior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Inter-Ação uses the Creative Commons Attribution 4.0 License for Open Access Journals (Open Archives Initiative - OAI) as the basis for the transfer of rights. Open access means making documents available on the Internet free of charge, so that users can read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full text of documents, process them for indexing, use them as input data for software programs, or use them for any other lawful purpose, without financial, legal, or technical barriers.
Authors publishing in this journal agree to the following conditions:
1) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which permits redistribution of the work with attribution and first publication in this journal.
2) Authors are permitted to enter into additional, separate agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., for publication in an institutional repository or as a book chapter), with attribution and first publication in this journal.
3) Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their home page) at any time before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.



